19 juni 2010

18 juni: Pamplona - Los Arcos: 77 km ; totaal 1845 km

Vanmorgen nog uitgebreid met Dick uit Den Haag ontbeten en toen afscheid van hem genomen. Hij heeft een ander tempo, is niet zo geïnteresseerd om onderweg met een grote regelmaat voor bijzondere kerkjes of kloosteres te stoppen. Hij wilde vooral kilometers maken. Maar voor die natte Pyreneeëndag was het voor beide goed dat we elkaar in de klim ontmoet hebben. We hebben adressen uitgewisseld.

Bij het vertrek uit Pamplona zag de lucht er nog zeer dreigend uit. Het zou zo maar weer kunnen gaan regenen. Het weerbericht was ook niet al te best. Wel was het sowieso plezierig dat ik nu eens een keer voor de wind had. En verder zou ik vandaag langs een aantal aardige bezienswaardigheden kunnen komen. Ik koos voor de in mijn routeboek beschreven 'mooie route', die voor een deel langs de Arga liep. En het was in het routeboekje niet overdreven. Het was inderdaad een schitterende route. Prachtig wisselend landschap; steeds rondom bergen; steeds weer nieuwe vergezichten; zo nu en dan een beetje landbouw, maar ook stukken bos en langs de weg heel veel bloemen...en volop vogels. Het is jammer dat mijn fototoestel met landschappen niet zoveel kan; helaas kan ik jullie dus geen mooie plaatjes tonen van dat prachtige land, waar ik vandaag doorheen fietste. Als je een beetje kunt klimmen, dan zou dit een mooie vakantietocht kunnen zijn. Maar zoals gezegd, je moet wel kunnen klimmen. Ik had eigenlijk gedacht, dat het klimmen na de Pyreneeën wel een beetje over zou zijn, maar mooi niet. Het is permanent klimmen en dalen. En er zitten stevige klimmetjes tussen, ook klimmen van meerdere kilometers.

En tegen de middag trekt de lucht open. Er komt blauw doorheen........; en later s middags breekt de zon door!

Ik ben na ruim 10 km even gestopt in Euchari. Een mooi dorpje in een prachtige (natuurgebied-) omgeving! Helaas was daar het kerkje gesloten.
Ruim 20 km verder is Punta la Reina een echt hoogtepunt. Het heeft een oude pelgrimsgeschiedenis. Punta la Reine heeft een echt mooie oude pelgrimsboogbrug over de Rio Arga. Die brug zou ruim 900 jaar geleden gebouwd zijn in opdracht van een koningin. Zij wilde er zo voor zorgen, dat de pelgrims daar verder geen natte overtocht meer zouden hebben. De brug is nu een belangrijke bezienswaardigheid.









Dat is ook de Jacobuskerk uit de 12e eeuw midden in het stadje. Deze Jacobuskerk bezit een prachtig portaal met moorse invloeden in het beeldhouwwerk. Een mooi portaal, dat ik weer uitgebried gefotogafeerd heb. Ook een bijzonder Jacobusbeeld in de kerk. Hij lijkt daar speciaal voor de fietsers te staan. Hij heeft in mijn ogen een helm op. En zijn helm is versierd met Jacobsschelpen. (Dat had ik nog niet bedacht, dat je ook je helm met Jacobsschelpen zou kunnen versieren. Je zou er zeker bekijks mee krijgen; pelgrims dragen hun "schelp" - soms schelpen -  zeer opzichtig.
Binnen is de kerk niet zo heel erg 12e eeuws meer. Er blinkt een heleboel goud. Daar zijn spanjaarden in hun kerken gek op. Hoe meer hoe mooier! Duidelijk is wel, dat ze hun kerk (en) wel belangrijk vinden.

















Voor de kerk zaten twee Belgen te bedelen. Die zijn zonder geld uit België zijn vertrokken en ook tot in Santiago willen geraken. Als het ze niet lukt werk te vinden en zo in de kost te voorzien, moeten ze wel bedelen. Met mijn 'gift' konden ze een heel brood kopen.


Het volgende hoogtepunt was Estella. Estella heeft ook al zo'n beroemde pelgrimsbrug. Het heeft verder enkele prachtige paleizen. Onder andere het in de romaanse bouwstijl gebouwde paleis van de koningen van Navarra. Maar er staan in de hoofdstraat meerdere prachtige paleizen, opgesierd met prachtig steenhakkerswerk. In een van de paleizen werd ik binnen gelaten om ook binnen het steenhakkerswerk te kunnen bekijken. Verder heb ik er twee kerken bezocht: de Santa Sepulcro met een indrukwekkende hoge gevel (14e eeuw) en verder de Iglesia San Miguel. Die is heel geweldig 'versierd' met beeldhouwwerk. En dat is heel goed in stand gebleven. Terwijl ik er foto's van neem bedenk ik dat Spanje wel heel rijk is voorzien van (bouwkunst-, beeldhouwwerk-....enz. kunstschatten. De buitengevel van deze San Miguel is in ieder geval echt geweldig.




















En dan ben je nog maar net Estella uitgereden en dan kom je al weer langs zo'n geweldig klooster: het Monasterio de Irache. Het is een Benedictijnerklooster/-abdij. De abdij heeft een 12e eeuwse kerk.

























Na al het klimmen had ik het tegen een uur of zes wel gezien en besloot ik te stoppen in het aardige stadje Los Arcos. Ik vond er een aardig hotel. Ik las dat er 's avonds in de kerk een mis voor de pelgrims werd gehouden. Ik ben daar naar toe gegaan. Ook een bijzondere ervaring. Alle aanwezige pelgrims kregen in hun moedertaal een pelgrimsgebed mee. De groep engels sprekenden was verreweg het grootst (er zijn veel Amerikanen, Australiers, Canadezen, maar ook Ieren, Engelsen...). Er zijn ook redelijk veel duitsers en oostenrijkers op weg naar Compostela. Natuurlijk ook veel Spanjaarden en Italianen. Niet al te veel Fransen. Gisteren waren er enkele Belgen in de kerk, een heel bijzonder ook iemand uit Zuid Korea. Ik was op een groep van circa 100 pelgrims de enige nederlander.

Aansluitend heb ik in het hotel met een Oostenrijkse Santiagoganger gegeten. Een jurist uit Wenen, die zijn sabbatical van 7 maanden deels voor het lopen van de Camino gebruikt.  

7 opmerkingen:

  1. Johan nog even een groet van ons uit Maasland.Heel erg leuk om steeds jouw verhaal te lezen.Wat is het toch een ervaring he!!Die regen is natuurlijk niet leuk, maar knap jouw doorzettingsvermogen.
    Vandaag onze kleinzoon(Milan) 4 jaar geworden.Met allemaal familie,vrienden en buren van Anette in het oranje naar de voetbal gekeken.Gelukkig won Nederland met 1-0 van Japan.Was heel gezellig!!
    Johan wij wensen jou nog een hele goeie reis verder, zonder al te veel problemen, met een beetje mooi weer en geen regen.Wees voorzichtig!!
    Heel veel lieve groetjes Leo en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 19 juni
    Lieve Johan,
    Via dit blog, samen met de geregelde sms'jes die ik krijg, kan ik je avontuur zo'n beetje volgen. Je draagt in de bergen je helm, zoals je je had voorgenomen, zie ik! Ik ben benieuwd hoe het weer vandaag was. Spannend dat de romaanse stijl langzaam een Spaanse stijl wordt. Wat je met steenkapperswerk bedoelt, is waarschijnlijk een speciaal soort beeldhouwwerk of versiering?
    Groet, liefs,
    Han

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Johan
    Wat goed van jouw dat je toch elke dag maar weer op die fiets klimt. Het blijft te gek dat wij dit gewoon in Nederland kunnen lezen in een gemakkelijke stoel. Vandaag voetbal gekeken bij Anette. Hun zoon Milan was jarig en dus met veel vrienden naar de voetbal gekeken. Volg jij dat nog een beetje? Het is wel fijn dat het weer weer een stuk beter is en ook het voor de wind fietsen lijkt mij heerlijk. We blijven je volgen en wees voorzichtig, lieve groetjes vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Johan
    Je berichtjes gelezen,heel erg interessant wat fijn dat je nog verschillende mensen tegenkomt en een praatje mee kunt maken.Je ziet wel heel erg veel moois,de pyraneeen viel zeker niet mee.s,Avonds was je zeker wel moe,heb je nog geen blessure opgelopen (hopelijk niet)Heel stoer dat je dit nog steeds volhoud,ik duim steeds voor je dat het maar goed mag blijven gaan zonder strubbelingen.Nog heel veel kijk en fietsplezier
    Hartelijke groeten van Wim en Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Anneke, beste Leo,

    Gefeliciteerd met de verjaardag van Milan.
    Inmiddels is het hier al een paar dagen helemaal droog. Zonnig en strakblauwe lucht. Afgelopen zondag was het met die zon toch slechts 15 graden. Er stond een harde, heel koude wind uit het noord-westen. Ik had hem dus tegen! Gisteren was het al een paar graden warmer (en had ik een stevige wind in de rug!) en vandaag is het helemaal zomers.

    De tocht blijft heel erg mooi. Ik zit op minder dan 500 km van Santiago!

    Ik heb intussen al in mijn blog geschreven, dat ik tussen de vele bloemen langs de kant van de weg ook orchideeën ben tegen gekomen. Echt prachtige orchideeën in het wild.
    En verder moet ik aannemen, dat Spanjaarden ook erg op orchideeën vallen. In de café's en hotels zie ik relatief veel orchideeën, ook van die zoals jullie ze kweken. Is dat export naar Spanje, of kweken ze ze hier ook zelf?

    Verder zie ik hier weinig concurrentie voor het Westland. Ik zie veel graan; en veel Rioja (hoewel ik dat inmiddels wel weer achter me heb liggen; dat is de streek rond Logrono). De Rioja kost hier niks!
    Sowieso is dit land in heel veel opzichten goedkoper dan ons eigen dure landje. Ik heb nog nooit meer dan € 1.30 voor een kop koffie betaald. Meestal is het minder!. Je eet heel aardig voor een bedrag tussen de € 10.00 en € 15.00. Dan krijg je er een halve liter heel aardige Rioja bij.
    Een heerlijke koele wijn als aperitief kost € 1.25.

    Waarom zou het dan bij ons allemaal zoveel duurder moesten kosten?
    En bij een ontbijt hier...bijna altijd vers geperste sinaasappelsap.

    En de Spanjaarden maken graag een praatje. Dat zijn dan meestal wel 'handen en voeten-gesprekken'. Want ze spreken nauwelijks over de grens en mijn spaans stelt erg weinig voor. Ik kan iets over het weer zeggen en over de voetbal en over de mooie Camino..

    Nee, ik heb de wedstrijden van Nederland niet gezien.
    Annemoon heeft me tijdens Nederland - Japan wel op de hoogte gesteld van de 1-0. En dat is het gebleven.

    Ik heb 2 avondwedstrijden gezien: Denemarken - .....:
    en Spanje tegen Honduras. Die laatste wedstrijd heb ik een een volle bar van het hotel bekeken op een supergroot scherm. De Spanjaarden waren door het dolle heen, vooral bij het eerste doelpunt. Verder was Spanje zoveel sterker dan Honduras.

    De Spanbjaarden hebben ontzag voor het Oranje-elftal. Ze hopen dat Robben volgende wedstrijden ook op het tapijt verschijnt.

    groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Hanneke, steenkapperswerk is beeldhouwwerk. Ik probeer een beetje te begrijpen wat al die beelden betekenen. Met name ook de symbolen.
    Dat valt niet mee,omdat heel veel ook beschadigd is. Maar ik ga nog meer kerken tegenkomen zoals de San Martin in Fromista. Van zo'n kerk kun je de beelden wel een beetje 'lezen'.
    Ik probeer veel van het beeldhouwwerk te fotograferen. Dan kan ik er straks thuis verder op studeren.

    Liefs,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Nelleke, beste Frits,
    Ik heb tot nu toe 2 wedstrijden gezien: Denemarken tegen Cameroen en Spanje tegen Honduras. Die laatste wedstrijd heb ik gezien in een afgeladen bar van het hotel hier in Fromista, waar ik momenteel verblijf. De Spanjaarden waren door het dolle heen toen het 1-0 werd. Ze gingen door het plafond. De helft heeft ook rood-blauwe kleuren aan. Ik bedoel het tenue van de nationale ploeg. Sommigen waren om 5 uur al zenuwachtig.

    Verder kan ik het voetballen uitstekend via de kranten volgen, soms via samenvattingen op de televisie, maar het is ook een van de onderwerpen aan de bar, als er opnderweg koffie wordt gedronken.
    Ik weet niet of ik dat al geschreven heb, maar de Spanjaarden hebben ontzag voor de Nederlandse ploeg. Ze vinden het jammer dat ze Robben nog niet of nauwelijks bezig hebben gezien. Ze zien Nederland als een kanshebber.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen