6 juni 2010

5 juni: Marines - Chartres: 110 km; totaal 765 km



Vandaag aangekomen in Chartres! Ongelofelijk!

















Wederom een uitzonderlijk mooie dag. Ik was in verband met de voorspelde warmte vroeg vertrokken. Rond 8.15 uur Het was toen  heerlijk buiten; ook nog nauwelijks verkeer. Er moest snel al hard gewerkt worden. Er waren vóór (Marines ligt zo'n 30 km noordelijk van de Seine) en na de Seine forse heuvels te beklimmen. Ik had de route doorgenomen. Daarin waren een zestal steile en lange beklimmingen vermeld. Maar als ik terugkijk heb ik vandaag de hele dag geklommen en gedaald.

Wat het dalen betreft heb ik mijn 'beleid' wel aangepast. In de lange afdalingen in België liet ik me voluit gaan; zonder remmen kwam ik dan gemakkelijk boven de 50 km/uur. Hier in Frankrijk durf ik dat niet. Het zijn hele andere afdalingen; met veel bochten, afdalingen door dorpjes of met oversteken van voorrangswegen. Dus er moet met verstand en met lagere snelheden worden gedaald.

Tsjonge wat heb ik vandaag een water gedronken. Zeker een bidon of zes. In café's zijn ze bijzonder behulpzaam. Je krijgt er ongevraagd ook ijsblokjes in je bidon. Heerlijk zulk ijskoud water.
En wat zijn kersen met hitte onderweg lekker!

Vandaag heb ik zo'n 15 km in het gezelschap van 5 franse studenten gefietst. Zij waren onderweg naar Houdan. Er is van alles uitgewisseld: over waar ik vandaan kom, welke grote steden ik al gezien had, wat zij studeerden, wat ik studeerde, hoeveel km ik gemiddeld perdag en uur fietste, waneer ik Compostela dacht te bereiken, of 7 weken in je uppie niet erg eenzaam was, enz. Leuke gasten. Jammer dat ze niet ook naar Chartres gingen.

Nadat ik me gisteren met mijn ouders en afkomst had beziggehouden, heb me vandaag bezig gehouden met de vraag wat een week 'onder weg zijn naar Santiago' mij gebracht heeft. Laat ik voorop stellen: meer dan ik vooraf kon vermoeden. Het is zoveel meer, mooier en boeiender. Dit kon ik vooraf niet bedenken.
Ik wil een paar dingen noemen:
Deze week is mij heel veel duidelijker geworden, dat ik deze tocht voor een heel groot gedeelte aan Hanneke heb te danken. Zij heeft me niet alleen de fiets gegeven, mij aangemoedigd voldoende te trainen, me geholpen in de dagen voor het vetrek, maar zij heeft het verder toch ook maar goed gevonden dat ik zo'n zeven weken van huis ben. Dat is niet niks. Dat is een fantastisch geschenk. Ik blijf haar iedere dag sms-en als ik op een nieuw adres ben aangekomen. En ik krijg iedere dag minstens 1 sms-je terug. Dat is een groot genoegen.

Een week onderweg zijn, andere Santiagogangers ontmoeten, reacties van andere mensen, die je ontmoet (op terrasjes, in café's, restaurants, in hotels), stempels vragen voor je "Credencial del Peregrino, Jacobalia verzamelen, in jeugdherbergen en pelgrimshuizen slapen .......dat alles maakte, dat ik me in de loop van de week een beetje een pelgrim ben gaan voelen. Anderen zien je als pelgrim...en je bent een beetje wat anderen zeggen dat je bent (!!/??). Mijn bezoeken aan abdijen en kerken, waar ik soms de mis bijwoonde (vandaag ook in Chartres) leggen natuurlijk ook gewicht in die pelgrimsschaal. En het kaarsjes opsteken en daarbij stil staan bij de 'adressant' idem dito.

Het fietsen is een genot. Natuurlijk, bergop is het soms gewoon vreselijk afzien, maar voor de rest is het heerlijk om zo te reizen. Tsjonge wat heb ik in die ene week al veel gezien. Hoeveel rivieren ben ik al niet gepasseerd (vandaag enkele keren de Eure overgestoken en er een hele tijd langs gefietst)? Hoeveel prachtige steden heb ik al niet gezien? Ik probeer onderweg bewust naar de voortdurend veranderende horizonten te kijken. Dat is met name in heuvelende gebieden heel boeiend en verrassend. Bewust naar veranderende horizonten kijken vind ik een groot genoegen. De natuur is zo mooi en rijk; zo gevarieerd.

Het is duidelijk dat mensen mij herkennen als Santiagoganger. Ik heb al heel vaak ongevraagd te horen gekregen welke kant ik uitmoest. En als ik de weg kwijt ben of twijfel..iedereen is altijd direct bereid te helpen; iedereen is ontzettend aardig.

Ik heb het gevoel deze week heel veel extra rust te hebben gevonden. (onrustig was ik niet) Natuurlijk ik moet iedere dag een heleboel regelen: fourageren, een nachtverblijf reserveren, het lijf in conditie houden met goed te eten en te drinken; alle zere plekken verzorgen; iedere dag een of twee wasjes doen..........maar dat is per saldo heel weinig. Je zit heel veel uur in je eentje op de fiets....; heel veel kilometers kom je niemand tegen; is het stil; alleen maar van de landschappen genieten; en van de geuren, de bloemen, de paarden en de vogels.

Het is heel bijzonder dat ik in één week per saldo al zoveel mooie monumenten heb gezien. En er ligt nog heel veel op me te wachten (als ik zover mag komen).

Een klein tegenvallertje is, dat ik onderweg toch heel vaak niet over een internetvebinding kan beschikken. Dat leidt er toe, dat ik soms zoals nu)achterstanden moet wegwerken. Dat is een beetje jammer.




Links: oversteek over de Seine






  

                  Een eenvoudige picnic!!










In dit kasteel bracht Lodewijk XIV een van zijn liefjes onder. Het staat in Maintenon aan de Eure

10 opmerkingen:

  1. Een bijzondere prestatie van hoog niveau voor iemand van deze leeftijd.
    Volgende keer een webcam op je fiets plaatsen zodat we je live kunnen volgen, kunnen we meegenieten van de omgeving (geintje). We hopen wel dat alles nog steeds goed is gegaan, zoals geen lekke banden etc. Laat de Heer met jou zijn Johan en dat je gesteund mag zijn door velen die jou volgen. We kunnen alleen maar zeggen : SUCCES, GOD BE WITH YOU AND GOD BLESS YOU! KEES EN IDA

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie verhalen, Johan, van een bijzondere tocht. Ik hoor je stem in wat je schrijft.
    Anne en ik volgen je. Maak het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry: 'Een hartelijke groet van Henk' viel weg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi lieve broer, wat heerlijk om weer een berichtje te lezen en jouw te volgen op je fiets naar Compostella. Wat stoer en wat maak je allemaal mee.
    We volgen je op de voet en dan wel via jouw informatie. Hopelijk valt het tot nu toe wel mee en ontmoet je volgens mij ook hele gezellige mensen.
    liefs vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het weekend geen computer aangehad, maar nu maandag 7 juni weer nieuwsgierig naar je prachtige reisverhaal. Jij geniet, maar wij ook! Geweldig wat je allemaal meemaakt. Ongetwijfeld levert dit een grote bijdrage om je pelgrimstocht te voltooien.
    Liefs, Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Johan,
    Tjongejonge wat ben jij al bruin. Leuke foto trouwens. Door het lezen van je verhalen mis ik opeens wel heel erg mijn Canondale. Én vakantie. Voorlopig geniet ik maar met jou mee.
    Groeten van Annemoon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Kees en Ida,

    Zo'n webcam op de fiets lijkt me niet zo'n goed idee. Dan zien jullie al die bijzondere grimassen als ik een steil stukje omhoog moet of op een stuk vals plat tegen een wind van 50km/uur moet optornen. En jullie zien niet mijn stralende blik als ik geniet van de vele bezoekjes aan de prachtige romaanse kerken en abdijen of van de koffie met een tartelette aux pommes. Want dan heb ik mijn fiets evenb 'gestald' en zien jullie een muur of heg in ruste.
    Maar er rijden wel moderner mensen dan ik rond; met een echte 'fiets-tomtom'; die rijden natuurlijk wel minder km dan ik. Ik rijd nog wel eens een keertje verkeerd. Hoewel me dat eigenlijk ook wel meevalt.
    De tocht is tot nu toe geweldig. En ik ben nog niet eens op de helft.
    Jullie horen nader!
    Met vriendelijke groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Henk, lieve Anne,

    Dank voor je aardige reactie.
    Er valt onderweg heel veel moois te zien. En soms zou ik mijn opvattingen over hetgeen ik aan bijzondere bouw-, schilder- en beeldhouwkunst tegenkom met kenners willen doorspreken. Ik ben echt verrukt van de romaanse kerkjes. Ik maak er redelijk veel foto's van, maar ik ben geen documentalist en al helemaal geen fotograaf zoals Anne of Joop de Vries.
    Soms voel ik me wel een halve dag een eenzame fietser, maar ik kom iedere dag wel mensen tegen.
    En de mensen zijn heel erg aardig als je ze wat vraagt over 'hun' eglise; maar ook als je de weg vraagt. Gemiddeld lijken de mensen in de landelijke gebieden, waarin ik meer verblijf dan in de steden, behoorlijk relaxed. Ze zijn niet rijk, maar kennelijk wel tevreden.
    In een stad als Tours zie je ook wel direct de grote stadsproblemen: veel drugs; veel alcohol; er wordt gewaarschuwd voor zakkenrollers enz. Niet anders dus als bij ons.
    Ik vind het bijzonder dat ik zonder noemenswaardige problemen al zover gekomen ben.
    Ik had behoorlijk tegen de heuvels opgezien. Maar die heb ik tot nu toe weten te bedwingen. En ik had er niet met Eddy op getraind. Dat kan ook moeilijk als de hoogste bult van de Heuvelrug (in een uithoek; en daar kom je dus nauwelijks) maar 81 meter hoog is.
    Maar ik moet natuurlijk niet te vroeg juichen. Ik moet straks de Pyreneeën in. Daar maak ik me voorlopig nog wel zorgen over. Enfin we zullen zien, wat er nog uit dat oude lijf wil komen.
    Afgelopen vrijdag heb ik onderweg nog volop gedacht aan de Uitvlucht van de Engelenzang naar Essen. Ik hoop dat jullie die dag daar (net als ik) mooi weer hadden en dat het programma bij de deelnemers in geode aarde is gevallen. Ik ga snel een keer de Engelenzangsite bekijken om te zien of de Uitvluchtfoto's er al op staan.

    Groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Bep, beste Nico,

    Jullie zijn echte enthousiaste volgers. Ja het is tot toe toe een fantastische tocht geweest, maar er moest zo nu en dan ook wel even worden afgezien. Het is iedere dag opnieuw een avontuur. Maar er zijn ook een heleboel zekerheden. De mensen zijn erg aardig en behulpzaam; de natuur is geweldig mooi; en dan zijn er die prachtige steden, stadjes, dorpen, romaanse kerkjes, abdijen, ruïnes enz.
    Langzamerhand kom ik ook in aangenaam wijngebied. Ik ben de Poire al gepasseerd. De Vouvray, Borgeuil en Saumur Champigny was erg lekker. En ik fiets nog richting "beter". Ik probeer zoveel mogelijk wijn van de streek te drinken. Dat betekent sowieso lekker veel variatie. En je krijgt geode adviezen, voorzover je daar behoefte aan hebt.
    Het weer in Frankrijk is even behoorlijk van slag. Gisteren zeer harde wind (tegen!!) en vandaag heel veel regen. Ik heb maar een rustdag ingelast.

    groeten uit Châtellerault,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Annemoon,
    Ik fiets nu door gebied, waarin we - al weer lang geleden - samen ook gefietst hebben. Ik denk dat je toen inderdaad een Canondale had. Gisteeren ben ik over een brug over de Vienne gekomen bij Ingrandes, en mijn fotografisch geheugen zegt mij, dat we destijds op die brug hebben stil gestaan, omdat ik er een foto wilde nemen. Maar Châteaudun, Blois, enz. dat is voor jou toch bekend gebied? We hebben toen dagelijks kastelentochten gemaakt. Ik denk dat je dat nog wel weet. Ik vond die twee fietsen van ons op het dak van de auto ook altijd wel heel mooi. Jouw zwarte stevige Canondale en mijn ranke blauwe racefietsje. Mijn huidige Santos is nu wel even wat anders dan de racefiets, waar ik toen mee fietste. Die Santos heeft gelukkig ook wat meer versnellingen, zodat ik tot nu toe op de heuvels boven kon komen. Maar je hebt waarschijnlijk gelezen,dat ik het kleinste blad tot in de Pyreneeën bewaar.
    Na Chartres ben ik overigens niet veel bruiner geworden. Het weer zit even niet zo mee. Ik vind regen intussen wat minder vervelend dan harde wind tegen. Zo'n harde wind tegen is op de lange duur slopend. Drie dagen harde tot zeer harde tegenwind (50 km/uur) heeft me even een beetje gesloopt. Daarom heb ik een rustdag genmomen. Kan ik straqks ook een kaart voor je verjaardag kopen, zodat je die op tijd hebt.
    Veel liefs en ik hoop binnenkort weer een foto onder een strak blauwe lucht te kunnen sturen

    BeantwoordenVerwijderen