9 juni 2010

9 juni: Châtellerault: rustdag: 9 km; totaal 1066 km


Het vakantiekiekje; beeld met fontein voor het Hotel de Ville in Châtellerault
















Vanmorgen bij het ontbijt besloten hier nog maar en dagje te blijven. Het was extra gemakkelijk om dat besluit te nemen, omdat het vanmorgen flink regende. Maar even bijkomen van de vermoeïenissen van de afgelopen dagen leek ook niet onverstandig.

Ik heb lekker weinig gedaan. Een paar uurtjes bijgeslapen en verder mijn blog bijgewerkt.
Ook wat reacties geschreven op de vele reacties die ik de afgelopen tijd van volgers heb gekregen. Ik hoop, dat die volgers het mij niet kwalijk hebben genomen, dat ik ze niet eerder heb geantwoord. Het is geen onwil geweest om niet eerder te reageren, maar voor mij heeft een dag ook maar 24 uur en de gewone dagelijkse dingen: fietsen, dagelijks een aantal interessante kerken of andere monumenten bezoeken, zorgen voor je natje en droogje, voor een onderkomen voor de nacht, de contacten met andere Santiago-gangers, je ketting en banden, enz....vergen per saldo heel veel tijd. Er is niet heel veel tijd om aan je blog te werken. Ik mag blij zijn, dat ik hem tot nu toe redelijk heb kunnen vullen en dus redelijk actueel heb kunnen houden. In Spanje wordt dat misschien moeilijker, als daar mogelijk minder onderkomens met een internettoegang zijn.
De volgers, die mij schrijven, wil ik in ieder geval laten weten, dat IK HUN REACTIES ZEER WAARDEER!!!  Echt, ik vind het heel leuk tussentijds iets van jullie te horen en/of te lezen hoe jullie op mijn ervaringen reageren. VEEL DANK IN IEDER GEVAL!

In een van de reacties, die ik vandaag geschreven heb (aan Tjark en Han) heb ik al kort iets gezegd over de contacten, die ik vanmiddag hier in de stad weer had. Echt, pelgrims zijn uit duizenden te herkennen. Ik heb me nog geen één keer vergist. En zelf ben ik als ik fiets ook gemakkelijk als Santiagoganger/pelgrim herkenbaar. Vandaag op mijn rustdag natuurllijk niet. Dan ga ik met een betrekkelijk nette lange broek en een net overhemd de stad in. Een beetje anoniem dus. Dat is voor een dag ook wel weer eens prettig. Word je iets minder aangegaapt. Van de andere kant zit het waarschijnlijk in me, dat ik op een terrasje weer heel snel met onbekenden zit te praten.

Ik heb vanmiddag ook alle tijd gehad om hier rustig in de stad rond te kuieren (ik heb de stadswandeling gemaakt)......

















.........en wat uitgebreider de schitterende Saint Jacques-kerk te bekijken. Een super voorgevel. Hierin wordt de warmte van het zuiden voelbaar. Dat is steenkapperswerk van de bovenste plank. Hier is sprake van expliciete verbeeldingskracht, vertelkunst en symboliek. En wat een mooie, "brede beeldhouwerstaal". Dit moeten steenkappers zijn geweest, die veel gereisd hebben en veel ander steenkapperswerk gezien hebben. Zo'n variatie in de beeldentaal. Wat mij betreft veel spannender dan Chartres! De beelden van Chartres zijn weliswaar mooi, maar de functie van de beelden van deze Saint Jacques komt veel duidelijker over; ze zijn meer verhalend dan die van Chartres (die zijn meer alleen maar vererend). Hier in Châtellerault gaat het om theologie in steen voor eenvoudige mensen, voor eenvoudige pelgrims. Die voorgevel is gewoon een interessant prentenboek. Maar het is ambachtelijk en als kunst van een zeer hoog niveau. Ik laat jullie er wat foto's van zien.











































 En verder nog een enkel "vakantiekiekje". Vanavond ga ik me maar weer eens rustig voorbereiden op de dag van morgen.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Johan,wij vinden het heel erg leuk om jouw uitgebreide leuke verhaal met mooie fotos steeds zo te volgen.Geweldig wat jij al zo mee maakt en beleeft.Wat een ervaring!!en knap en ook stoer hoor!Dat franse gebeuren komt ons wel heel erg bekend voor hoor,vorige jaar zijn wij ook in Chartres en TOURS geweest.Die kerk staat nog steeds in de steigers.
    Met onze nieuwe kleindochter gaat het gelukkig ook heel goed.Wel een hele drukke week achter de rug.Dat begrijp je zeker wel.
    Johan wij wensen je verder nog een hele goeie reis met geen of weinig problemen!!Wees voorzichtig!
    Lieve groetjes Leo en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem zei
    Hallo Johan,we hebben je weblog en kunnen zo het
    verloop iedere dag volgen knap allemaal dat het
    zo kan.Bedankt hiervoor met de mooie foto,s.Hopelijk gaat de fiets reis voorspoedig,
    met goed weer en geen ongelukken.Ons hobbiekastje is inmiddels gebouwd,we zijn er blij mee.We hebben het al vol staan.Johan nog
    veel succes met de reis ais pelgrim op weg naar
    Santiago.
    Met vriendelijke Groeten
    Leny en Nico.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het heeft de laatste paar dagen niet helemaal meegezeten lezen wij. Gelukkig luister je naar je lichaam en neem je een rustdag, verstandig!
    We genieten nog steeds van je boeiende reisverslag.
    Wij zijn druk bezig in Ronald en Marja's nieuwe onderkomen in de Lier. Veel schilderwerk en muren schoon maken.
    Maandag gaan we een midweek naar Winterberg, dus even geen berichtjes meer.
    Verder wensen wij jou een goede reis verder met weinig tegenwind.
    Liefs, Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Johan
    Met veel plezier lezen we je berichten ,je hebt al heel veel gezien .Maar gelukkig heb je ook nog wel eens een vrije dag ,savonds zul je het wel zat zijn,dan even lekker ontspannen anders kun je niet goed slapen.Wij zijn volop aan het krenten Nog heel veel fietsplezier en dat je ook nog veelkunt bekijken ,kom je ook nog andere hollanders tegen die ook daarnaar gaan fietsen.
    Hou je het wel vol, wij zullenvoor je duimen Groetjes Wim en Jos

    BeantwoordenVerwijderen