24 juni 2010

23 juni: Fromista - Mansilla de las Mulas: 101 km; totaal 2221 km

Op mijn rustdag een relatief grote groep Nederlanders ontmoet. Een echtpaar, waarvan de man bij 's Heerenloo (voor de volgers van het College bouw zorginstellingen) heeft gewerkt en een groepje uit Ruurlo. Van dat groepje waren er enkelen gestart in Saint Jean Pied de Port en hebben anderen er zich later bijgevoegd. De groep zou verder nog groeien. Dus anderen voegen zich in Leon bij hen.
Eigenlijk voor het eerst, dat ik zoveel Nederlanders ontmoet.

Zij lopen en ik fiets. Dat betekende dat ik ze vandaag enkele keren tegenkwam. Ik breng nogal eens veel tijd in en om een kerk door - en er waren vandaag heel veel mooie kerken te zien - en de lopers lopen door. Dan kan jew als fietser lopers enkele keren tegenkomen.














Een Camino van een fietser zoals ik is een heel andere Camino dan de Camino van de doorsnee loper. Die lopen echt van de ene slaapplaats (albergue) naar de ander en ze willen de volgende slaapplaats op tijd halen, omdat er anders geen bed meer vrij is. Voor een feitser is dat nooit een probleem. Die rijdt naar het volgende dorp of het volgende stadje. Ik wil zelf trouwens niet dagelijks in zo'n albergue slapen. Dat is wel erg primitief. Ik ben er als feitser ook minder welkom dan de lopers. Die hebben altijd voorrang. Voor zessen krijg ik in een albergue dus nooit een bed. Na zessen vergeven ze bedden aan feitsers. Maar dan heb je altijd een bovenbed. Niet geweldig!. Al helemaal niet, als het stapelbed niet van een vast trapje is voorzien.

Het weer wordt mooier en mooier. De lucht is strak blauw. Maar het wordt ook wel warmer. Het was vanmiddag 28 gr. Spanjaarden wagen zich dan nauwelijks nog in de zon; en al helemaal niet op een fiets.

Ik heb de nodige bidons water naar binnen gegoten. Laat in de middag belde ik ergens aan om water te vragen. Dat was een super adres! Ik werd uitgenodigd om binnen te komen......en ik kreeg een heerlijk koud biertje. Natuurlijk werden ook mijjn bidons gevuld. Met water én ijsblokjes. Deze Spanjaarden spraken redelijk engels en lieten me hun hele huis zien. Vertelden dat hun ene zoon musicus was (piano) en hun andere zijn filosofie doceerde in Salamanca. Ja...dan is er contact. Ze lieten mij het hele huis zien...én de tuin. Toen ik zei dat ik dat een paradijsje vond, had ik misschien wel mogen blijven......; maar zover heb ik het nieyt laten komen. Ik was daar gewoon drie kwartier te gast. En zij vonden het heel leuk om zo bij toeval een gepensioneerde nederlander te ontmoeten, die filosofie studeerde en Nietzsche in zijn tas had.







De mooie kerken van vandaag. Het kon niet op: Het begon al in Poblacion de Campos; vervolgens die in Villarmento de Campos (waar de botten van Martinus van Tours terecht zouden zijn gekomen). Heel bijzonder was de relatief grote, rijk versierde kerk in het kleine Villalcazar de Sirga. Tsjonge wat was die mooi.
Maar het hield vandaag niet op. Ook in Carrion de los Condes zag/bezocht ik enkele prachtige kerken: Zowel de rijkversierde Santiago (Jacobus-)kerk als de eveneens rijkversierde Santa Maria del Camino.
(In Carrion de los Condes ben ik ook even bij een fietsenmaker langs geweest om mijn banden bij te laten pompen).

























Als klap op de vuurpijl later op de dag ook nog enkel prachtige kerken in Sahagun bezocht. Onder andere de San Tirso waarin heel duideliojk allerlei Moorse elementen zijn te herkennen.


In het enige hotel in Masilla de las Mulas was geen plaats meer. Dus ik was weer aangewezen op een € 5,00 overnachting in een albergue in een stapelbed. Hopen dat ik morgen dan wel een hotel tref, zodat ik me kan scheren en mijn wasje(s) kan doen

Zie links....Ik heb inmiddels heel wat stempels!!







In de Albergue met veel mensen gesproken.met een italiaanse, met een engelse (die elk jaar een weekje Camino deed/doet)een groep Spaanse fietsers, een groerp Duitsers, die zenuwachtigvoor de wedstrijd van vandaag.....; en ik heb met een Zuid-Koreaanse gegeten.  Die heeft net een jaar London achter de rug en loopt voordat ze terugkeert naar Zuid Korea de Camino, en wil dan aansluitend ook nog twee weken naar Madrid en een week naar vrienden is Lissabon. Ze hoopt over ongeveer een jaar weer voor minstens een jaar in Londen te kunnen werken

1 opmerking:

  1. Hoi lieve Johan,
    Ik snap wel dat je weleens ongeduldig wordt met dat langzame internet, maar ik ben blij dat je toch al die foto's plaatst. Bedankt! Han

    BeantwoordenVerwijderen