12 juni 2010

12 juni: Villebois - Pizou: 69 km; totaal 1335 km

Vanmorgen in Villebois eerst boodschappen gedaan en bij de fietsenmaker langs om mijn banden te laten controleren. Maar franse fietsenmakers zijn niet zo behuulpzaam. Ze voelen eens aan je band en die zijn dan naar hun opvatting oké. Je mag ook niet even hun fietspomp lenen. Ik snap ze niet; of ze snappen mij niet.
IK moet dus regelmatig met mijn eigen kleine pompje bijblazen; een vermoeiend werkje. Ik heb het uitgebreid voor de winkel van de fietsenmaker zitten doen. Die wordt even minder aardig gevonden.

Vanuit Villebois lagen er eerst weer enkele stevige heuvels op me te wachten....en weer tegenwind. Niet hard, maar wel tegen. Je begint je af te vragen of je iets misdaan hebt......; nou ja dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik had al vlug door dat ik vandaag mijn dag niet had. Ik besloot er maar gen al te lange dag van te maken. Maar ja, de romaanse kerkjes wilde ik onedrweg toch wel graag zien. Eerst in Aubeterre sur Dronne. Om twee redenen interessant. Daar is een kerk, de église St Jean, die in de 12e eeuw geheel in de bergwant is uitgehouwen. Zeer indrukwekkend. Het zou allemaal uit een rots zijn gehouwen. Zeker 20 m hoog. Er is een trap met boogvensters. Het heeft expliciet een romaanse stijl. Aan de zijkanten zijn grote aantallen sarcofagen uitgehouwen. Deze uit een rots gehouwen kerk zou een voortzetting zijn van een geheime kerkvan de eerste Christenen



In hetzelfde stadje is voorts nog een romaanse église St. Jacques uit de 12e eeuw. Wat een aangename kerk is dat. Er stond een prachtig bandje op. Ik heb er voor het (brede) thuisfront een kaarsje opgestoken en ben daar een heerlijk tijdje blijven zitten. Natuurlijk heb ik er ook foto's genomen. De kerk heeft een rijk versierde facade. Direct is zichtbaar dat er Moorse invloeden zijn!
































Ik heb er wat gegeten in een restaurant, waar op de radio uitgebreid de uitkomst van onze nederlandse verkiezingen werd becommentarieerd. Dat duurde wel een uur. Die Fransen volgen de politieke ontwikkelingen in Nederland dus wel degelijk. Ze maken zich zorgen over de invloed van Wilders: de islamfobie en het afzetten tegen Europa. Dat Balkenende "gesneuveld" was vonden ze na zijn optreden van de afgelopen jaren niet vreemd.
In het stadje trouwens nederlanders en een belg ontmoet. Maar dat waren gewone toeristen. Geen fietsers of Santiago-gangers.

Voorbij Aubeterre-sur-Dronne werden de heuvels allengs lager en vloeiender. Ik kon soms op het grote blad de volgende top halen. Het is een prachtig gebied om doorheen te fietsen. Prachtige uitzichten, kleinschalige landbouw, Limousinkoeien, maar ook veel bos. In de bossen ( die van Servanches) fiets je heerlijk in de schaduw; het is er enkele graden koeler. Ik moet vanwege de warmte extra drinken.

Ik kom onderweg steeds vaker verwijzingen 'van de weg naar Santiago'tegen: plakplaatjes, schelpen;  op stenen en heel veel verwijzingen van de wandelroute
Op enig moment steek er een schildpad over. Het kan niet anders dan ik dan even aan Digna Weiss moet denken. Het was beslist geen langzame schildpad.
In de boom- en bosrijke omgeving hoor ik veel vogels, mar helaas ik kan ze niet thuis brengen. Zo nu en dan zie ik een roofvogel. Er zit ook een familie zwaluwen op de weg, bij het kleine zusje of broertje dat uit de lucht is gevallen. Hij/zij is niet dood, maar moet daar wel snel weg, want hij/zij wordt anders dood gereden. De familie is niet blij, als ik met papier de 'slechte vlieger' in de graskant leg. Je weet niet, of de daarmee het lijden verlengt of niet.

In St Aulaye bezoek ik het volgende oude romaanse kerkje. De kerkjes geven bij dit weer een heerlijke koelte. De kerk heet Sainte Eulalie, maar er blijken twee martelaressen Eulalie te zijn. Ik denk dat ze in het nederlandse heiligenboek niet voorkomen. Maar het kerkje is mooi. Er werden met het oog op de zondag verse bloemen in de kerk gezet. De kerk heeft dus een soort bloemenmeisjes.

Van Aulay naar Pizou waar ik wederom een aangenaam luxe chambre 'd hote gevonden heb was het niet meer dan 20 km door een mooi, prettig fietsgebied. En, misschien geeft dat voor sommige thuisblijvers wat houvast...ik zit inmiddels in de Dordogne en minder dan 30 km van St Emillion Ja, ik ben een aardig endje opgeschoten.

3 opmerkingen:

  1. Dag lieve Johan,
    Je hebt wel een mooie kaart gestuurd, bedankt. Je fietst natuurlijk vreselijk veel. Ben je al op de helft van je fietstocht? Nog drie keer paardrijden en dan is het vakantie. Het zwemmen is al afgelopen.
    Groeten van Han
    marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johan, Je bent pas(al) 17 dagen op weg. maar al een geweldige afstand afgelegd. Ik lees regelmatig over WIND TEGEN, maar als ik op de fiets zit, heb ik ook altijd tegenwind. Het lukt volgens mij heel goed om een leuke overnachting te regelen, de nacht is toch weer de basis voor de volgende dag. Volg je de WK nog een beetje? / als Frankrijk speelt op zeker even in de plaatselijke kroeg de match volgen.
    Op de madelief alles oke en liefs van je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Nelleke,

    Nee, ik heb tot nu toe geen wedstrijden gezien. Ik lees iedere dag wel even de krant en of zie op mijn computer de uitslagen. Zo heb ik inmiddels begrepen, dat Nederland slecht gespeeld heeft en toch gewonnen. De Fransen zijn nog niet erg tevreden over hun nationale elftal. Ik praat in de café wel ook over voetbal. Dat is een gemakkelijk onderwerp...voor de kroegbaas en voor mij.
    Ze hebben hier trouwens ook wel hoge verwachtingen van het nederlands elftal. Heel veel mensen kunnen zo 'onze grote sterren' opnoemen.
    Ja, de reis verloopt tot op heden redelijk voorspoedig.
    Vandaag (14 juni) had ik een regendag. Echt heel veel regen. En het weer ziet er voor de komende dagen ook niet best uit. Jammer, want ik zou nu snel de Pyreneeën over moeten kunnen. Maar ik houd niet van natte afdalingen.

    Liefs,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen