25 juni 2010

25 juni: Veguellina de Orbigo - Ponferrada: 70 km; totaal 1369 km


Het was vandaag bij het vertrek bewolkt en volgens het weerbericht zouden we regen en onweer kunnen verwachten. Het was al vroeg redelijk warm; bennauwd. Tot Astorga was het een redelijk prettige, rustige, nog bijna vlakke weg. Op weg naar Astorga heb ik in enkele dorpen de kerk mét ooievaarsnest of ooievaarsnesten gefotografeerd. Intussen heb ik redelijk vaan met Spanajaarden over die ooievaars, rerspectievelijk ooieveaarsnesten proberen te spreken. Ik weet niet hoe ze het schrijven, maar als ze er over spreken, dat lijkt ooievaar in het Spaans best veel op ooievaar in het Nederlands.




















Astorga is een heerlijk overzichtelijk stadje om 's morgtens vroeg binnen te rijden. En ze hebben er prachtige kerken, klooster, een schitterend paleis van Gaudi en een wondermooie kathedraal. In zo'n stadje ben je dus wel even zoet.........Je drinkt er twee keer koffie en eet er nog een half stokbrood met jamon......maar het kan weer niet te langt duren, want je moet vandaag die berg van bijna 1600 meter nog op.



























Op een of andere manier ben je daar op zo'n dag als vandaag vanaf het vertrek mee bezig...met die berg. Ik heb geen, respectievel;ijk te weinig klimervaring en ben dus eigenlijk een beetje bang van zo'n berg. Lukt het me wel? Ik ben zo'n dag als vandaag dus ook veel meer bezig met eten en drinken. Heb ik wel genoeg bij me......; zijn mijn bidons vol......zal ik proberen aan koud water te komen....;

Kort nadat ik Astorga verkaten had, was het klimmen geblazen. Het klimmen tot 3 en 5 % gaat me inmiddels redelijk gemakkelijk af. Ik kan dan ook nog een redelijk tempo aanhouden. Maar als er heel veel kilometers 5 tot 7 %  en zo nu en dan steilere stukjes moeten worden geklommen, dan wordt het zwaar. Per saldo ging het om een klim van ongeveer 22 km. En in die 22 km moest geklommen worden van circa 870 m naar 1510 m. En het laatste stuk was erg steil: 10 %! 2 Kilometer voor de top was nog een restaurant/bar. Ik heb daar een tussenstop gemaakt. Ik kwam er druipnat binnen. Was aan alle kanten aan het transpireren. Koffie en een halve liter koud water en weer volle bidons. Tsjonge en dan na het steile stuk boven komen. Toch wel een sensatie hoor. En onwaarschijnlijk mooie uitzichten.  En natuurlijk het beroemde "Cruz de Ferro" op de top. Natuurlijk neem je van zo'n gedenkwaardige plek ook een foto.














Ik heb onderweg - tijdens het klimmen en op de top en tijdens de afgdaling - weer wat landschapfoto's gemaakt. Maar wat ik op de foto's zie, is niet wat ik in het echt heb gezien. Het is prachtig daarboven. Eigenlijk moest ik twee toppen over. Na de eerste top een klein stukje dalen en dan weer een stuk klimmen. Pas als je de tweede top hebt gehad, gaat het steil naar beneden. Eeen zeer snelle afdaling. Gelukkig was de weg droog. Er zaten gaten in de weg, dus je moest het hoofd er wel bijhouden. In deze afdaling heb ik het gevoel gehad dat ik dat afdalen ooit wel onder de knie zou kunnen krijgen. Je een beetje laten gaan en in de bochten lekker schuin. Wel steeds alles onder controle zien te houden. Ik wilde daarom niet te vaak boven de 45 km komen. Maar dat is al redelijk snel hoor met in die s-bochten.

Je laat je eigenlijk in redelijk korte tijd van de berg tot Ponferrada "vallen". Ik heb daar eerst wat in de stad rond gekeken (met name de Tempeliersburcht.
Ik zat op een terrasje uit te blazen - de Officina de Turismo was nog dicht - en daar kwam uit het niets een Nederlander aanlopen, met wie ik eerder, in Frankrijk,  al een dag gefietst had. Dat terrasje duurde daarom iets langer dan gepland; er moesten immers ervaringen worden uitgewisseld. Ik besloot hier ook maar te blijven. We spraken af morgen dan maar samen te fietsen. Dan betekent dat in een Hostal met zeer redelijkie voorzieningen in Ponferrada wordt overnacht.
Nadat het besluit was genomen om hietr te blijven, begon het trouwens te regenen. Die 26 km die ik eigenlijk voor vandaag nog inj gedachten had, zou me dus een redelijk nat pak hebben opgeleverd. Dat heb ik me nu dus bespaard. En de vooruitzichtehn voor morgen zijn niet slecht. We zullen zien. Morgen de laatste berg vóór Santiago. Dat is een berg van 1350 m. Er zitten ook weer stukken in van 10 tot 12 %. Dat wordt dus ook weer een beetje afzien. Als het minder warm wordt, zou dat mogelijk kunnen schelen.

2 opmerkingen:

  1. Oke Johan,al 2369km gefietst, nog een stukkie, de bergen kom je altijd over, al duurt het misschien wat langer. Geen koud water drinken, daar krijg je de buikloop van, wel veel blijven drinken, lauw water is ook niet erg. Kan je de Pelgrimsdienst al meemaken in Compostella a.s.Zondag? In ieder geval
    succes met de bergen en niet te benauwd voor de percentages.
    Gr vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee zondag gaat niet lukken. Het is nu (zaterdag) nog 140 km. Dus het ziet ernaar uit, dat ik maandag a.s. in Compostela aankom. De laatste 140 km moet ook voortdurend geklommen worden, maar het zijn geen bergen meer van 1300 of 1600 m. Dus de hellingen worden minder lang. Er komen overigens nog wel een paar zeer steile stukjes.
    Als je hier in een bar of restaurant water vraagt, krijg je een flesje uit de koeling. Dat is heel koud. Voor iemand die een tijdje geklommen heeft, wel erg lekker. Maar dus eigenlijk niet gezond? Ik ben er nog niet ziek van geworden gelukkig. Het enieg probleem wat ik heb.......is een zere kont. Ik behandel het volkgens de regels, maar het wordt de laatst5e dagen alleen maar slechter.
    Een paar dagen rust in Compostela zal wel helpen.

    groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen