24 juni 2010

24 juni: Mansilla de las Mulas - Veguellina: 78 km; totaal 2299 km

Omdat iedereen in de Albergue vroeg opstaat, heb ik dat ook maar gedaan. Ik zat dus heel vroeg op de fiets en was al kort na negenen in Lëon. Ik heb de stad wakker zien worden. De meeste winkels waren nog dicht. De stratenj werden schoon gespoten. Het was nog lekker fris. De zon scheen al volop. De lucht was strak blauw. Het zou een warme dag worden.


















Ik heb me naar de 'officina del turismo' gehaast en ben met een kaartje van de stad op stap gegaan. Eerst nog maar eens een tweede ontbijtje genuttigd. Als je de hoogtepunten doet, kom je langs de oude stadmuur, een bijzonder gebouw van Gaudi en heel heel snel bij de Kathedraal. Nou die mag er zijn. Het is een gotische kathedraal. Prachtige ramen. Mooi licht. En een massa fantastische kunstschatten in de kathedraa: een prachtig hoofdaltaar, geweldige koorbanken, een doopvont..enz. En het beeldhouwwerk aan de drie portalen van de hoofdingang mogen er ook zijn. Zeer rijk! De kathedraal is als bouwwerk aan de buitenkant in zijn hooggothische vorm ook heel mooi.



Bizar is verder de 'San Marcos'; destijds gebouwd als albergue voor de pelgrims en nu verreweg het allerduurste hotel van Léon. Ook rijk versierd met beeldhouwerk! De San Marcos staat bij de brug, waar de Pelegrinos de stad uitgingen/gaan. Ik dus ook.















Als je de route vanuit Leon vervolgt, rijd je langzaam hoge bergen tegemoet. Het zijn bergen waar ik over moet om Santiago te kunnen bereiken. Ik moet over twee hoge puisten: een van 1600 m en een van 1500 meter hoog. Ik raak weer onder de indruk van van wat me daar in die klimmen te wachten staat. Ik zie in de bergen sneeuw aan de noordkant liggen. Ze komen steeds dichter bij.

Omdat het zo warm is, zet ik er vandaag redelijk vroeg een punt achter. En wel in Veguellina. Een tweede reden om er een punt achter te zetten is, dat ik de laatste 30 km al een paar keer de route uit mijn routeboek niet heb kunnen volgen/vinden. Dat is vermoeiend en frustrerend. Zeker bij die hitte. Ik heb weer eens wat extra kilometers gereden (en misschien ook geklommen).
Ik heb daar een redelijk eenvoudig hotelletje gevonden. Ik lees mijn mail en werk mijn blog bij in een café waar zojuist de wedstrijd van Slowakije(?) - Italië is afgelopen. Een drama voor de Italianen. Ik heb niet gekeken. Voetbal is in het licht van wat ik beleef en doe niet heel erg belangrijk. Ik lees wel iedere morgen bij de eerste koffie in de eerste bar altijd even de krant. Dan ben ik weer helemaal bij.

Ik maak me op voor de stevige bergrit van morgen. Het is van hier nog precies 300 km naar Santiago. Als ik geen pech en/of ongelukken krijg dan ben ik er a.s. maandag......

2 opmerkingen:

  1. Ha Johan de wereldreiziger,
    Geweldig leuk om steeds je bijgewerkte blog te lezen. Knap dat je daar elke dag ook nog tijd voor hebt. Een waardevol document voor de volger en jezelf. Mooie stad Leon, daar niet geslapen in het vrouwenklooster met de speciale mis voor de pelgrims??Nu op weg naar de top Al Cebreiro (net een museum dit plekje!)
    en de Col de Ferro.Waar je je meegebrachte steen zult deponeren! Schitterend! Controleer je fiets goed op losgetrilde schroefjes en boutjes voor de steile , geweldige afdaling!!
    Heel veel plezier en sterkte.
    Een belevenis.
    groet ook van andere Paraplu-Zeist vrienden,
    Gerard Schenau

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Gerard, ik heb nu zaterdag 26 juni die beide hoge puisten gehad. Dat waren heel stevige bergen. De tweede vandaag wel veel mooier dan de eerster gisteren. En die afdaling van gisteren mocht er inderdaad zijn....een zeer snelle afdaling. Hier en daar leek je echt naar beneden te vallen. Maar ik heb alle bochten gehgouden en de fiets is in orde.
    Nee, ik heb in dat schittrende Léon niet bij de zusters geslapen.......Ik heb wel bij Paters geslapen; in het klooster van San Juan de Ortega. Dat zul je misschien gelezedn hebben.
    De afgelopen week gelukkig mooi weer na al die wind en regen in Frankrijk en de Pyreneeën. Nu een week met veel zon en strak blauwe luchten.
    Gisteren op het eind van de middag een bui en vanmiddag idem...een onweersbui. Maar we kwamen droog beneden.
    Het is een fantastische tocht......Maar dat hoef ik jou niet te vertellen, want je hebt zelf de Camino gefietst.
    Zeer waarschijnlijk ga ik maandag a.s. in Santiago aankomen. Dat wordt toch een beetje spannend. Ik ben benieuwd, wie ik er allemaal tegen zal komen......
    Groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen