29 juni 2010

28 juni: Melide - Santiago de Compostela; hotel Compostela: 70 km; totaal 2617 km



Het is gelukt!
Lieve Hanneke, lieve Annemoon en Marijn, lieve zusjes, beste broers, lieve schoonzussen, beste zwagers,
beste vrienden, Engelenzangers, Paraplu-ers, lieve en beste medebestuursleden van de verschillende verbanden, beste opdrachtgevers, collega's en excollega's, lieve en beste Latijnlezers, medeleden van het leesgroepje filosofie, lieve en beste medestudenten.......ik ben er.

Vanmiddag om 13.15 uur stond ik aan de gemeentegrens van Santiago de Compostela. Ongeveer een uur later ontmoette ik voor de kathedraal enkele nederlandse echtparen, die mij feliciteerden. Ik van mijn kant kon hen feliciteren. Het ene paar had de Camino gelopen vanaf Saint Jean Pied de Port en het andere paar had ook vanuit Nederland (Eindhoven) gefietst. Ik heb me voor de kathedraal laten fotograferen door een Amerikaan. Weer een ander nederlands echtpaar paste iets later in de drukte voor het door Hanneke gereserveerde hotel in het centrum van de stad even op mijn bagage.

Wat een sensatie om er te zijn. En wat zijn de eerste indrukken overweldigend: zoveel lopers, zoveel fietsers, zoveel pelgrims.
En wat een mooie oude stad. Wat een geweldige kathedraal, wat een kerken, wat een bestuursgebouwen, universiteit. Wat een mooie, oude, fijnmazige, middeleeuwse structuur. Wat een koelte in de smalle straatjes. Wat een terrasjes....
Het is schitterend. Maar ook warm. Ik wil eerst in bad en Hanneke bellen. Haar bedanken, dat ze helemaal het goede hotel heeft geregeld. Midden in het centrum......; ik zal nooit ver hoeven te lopen.....en lekker luxe.

Nog even het fietsen. Dat lukte vanmorgen in het begin helemaal niet. Je hebt in je hoofd dat het een feestelijke aankomstdag wordt en dan blijkt er toch weer heel veel geklommen te moeten worden. En het was warm. En veel bijzonders aan kerken en/of kloosters was er onderweg niet te zien. Je moest het hebben van de mooie landschappen. Nou die mochten er zijn. Dit groene Galicië is erg mooi. Maar het heeft behoorlijke hoogteverschillen.
Bijzonder was, dat ik een stuk door eucalyptusbossen reed. Heerlijk rook het daar. Jammer dat dat soms werd afgewisseld met hevig stinkende boeren. Die ruiken hier nauwelijks anders dan bij ons. Er zijn er hier wel wat minder.




















Al fietsende stelde ik vast, dat Compostela verder weg was dan ik had verondersteld. Het werd veel meer dan circa 55 km. Op het geheel stellen die paar extra kilometers niks voor, maar op zo'n aankomstdag wil je liever minder dan meer kilometers fietsen. En het werden er meer en ze waren, mede door de warmte zwaarder dan voorzien.

Maar als je dan aankomt....dan vallen de tegenvallers weg. Dan is er gewoon alleen maar grote blijdschap.
Je ziet overal om je heen blije, stralende, opgeluchte, 'geslaagde' pelgrims. Ik voelde me ook stralend en gelukkig. Maar ben tegelijkertijd een beetje verbaasd, dat ik dit werkelijk heb gepresteerd. Ik had nog nooit een berg beklommen en ben zwoegend en ploeterend....maar steeds beter klimmend... toch in Santiago kunnen komen.



















Ik besef dat ik kennelijk een goede beschermengel heb. Er waren per saldo in de maand, die ik onderweg was, toch behoorlijk veel gevaarlijke momenten; niet alleen in de bergen, met bijvoorbeeld de natte afdaling in de Pyreneeën, maar bij het contact-verkeer op 'bijna-snelwegen'. Dan razen de auto's en vrachtauto's vlak langs jou, ook in afdalingen. Ik had het gevoel dat ik soms bijna geraakt werd. Maar het is zoals gezegd, allemaal goed gegaan.

Het is waar....ik heb de eerste weken veel regen gehad, en ik had ook veel tegenwind. Maar het weer van de afgelopen week heeft heel veel goed gemaakt. Soms een paar uur wat erg warm. Maar dat vind ik lekkerder dan kou. ...Een tijdje in de hitte klimmen, dan ergens aankomen, je helm afdoen en je hoofd schudden....dan schud je het water van je hoofd; dat is veel mooier dan wanneer je vanonder de douche komt.
En wat een geluk he....geen enkele lekke band. Kok, de Utrechtse fietsenmaker had het voorspeld....; die had gezegd...'met deze banden krijg je geen lekke band'. Ik vind dat heel bijzonder. Want natuurlijk lag er hier en daar glas. En verder ook helemaal geen pech met de fiets....; dat het stuur op enig moment wat vaster gezet moest worden, kan je geen pech noemen. Het is werkelijk een 'moordfiets'. De fiets had onderweg veel bekijks....en eigenlijk heb ik er wel een paar verkocht....; mensen die hoorden wat mijn ervaringen waren en zeiden, dat ze ook zo'n Santos gingen kopen.

Naar Santiago gaan....het fietsen is mooi; is heerlijk; in een plat of golvend land is het aangenamer dan in gebieden met hoge bergen. Maar die berggebieden hebben zo hun eigen sensaties. De heel bijzondere landschappen, het grotere aantal ontmoetingen, dat je er met mede-fietsers hebt, de angst en de verhalen eromheen. Over 150 km door Les Landes fietsen valt weinig te vertellen. Maar over de Cebreiro fietsen....dat is echt een verhaal, dat is een ervaring. Dat vergeet je nooit meer

Ik heb Hanneke in mijn blog al eerder bedankt. Zij heeft mij de ruimte gegeven en gestimuleerd de tocht te gaan maken. Ik wil Edde Weiss bedanken, die een hele periode meegetraind heeft. Eddy, het heeft absoluut zeker geholpen! En ik heb het vooral op souplesse gedaan. Dat is zeker in de bergen de beste manier. Verder wi lik alle volgers bedanken. Jullie reacties waren zonder uitzondering heel plezierig. Het waren aanmoedigingen, schouderklopjes. Die kon ik op de moeilijke momenten....- die waren er ook - goed gebruiken.

Vanmiidag na enkele koele biertjes al meteen mijn "Compostelaat" gehaald. Dat is, als ik het goed begrepen heb, zowel 'een diploma' als een volle aflaat.
















Vanavond ook een gezongen pelgrimsmis bijgewoond in de kathedraal. Zo'n hele grote kathedraal helemaal vol, met bijna alleen maar pelgrims. Daar word je ook wel een beetje stil van. Een mooi moment om met danbaarheid de ervaringen van de pelgrimstocht te overdenken.


Misschien ben ik nu wel een beetje te moe het dit bericht te schrijven.
Ik ga hier in Santiago eerst maar eens een paar dagen lekker uitrusten en nagenieten. En natuurlijk heel veel mensen ontmoeten, die ik de afgelopen weken ben tegen gekomen.



    

7 opmerkingen:

  1. Johan,

    Gefeliciteerd met je prestatie, geweldig!
    Geniet ervan, en dat doe je ook als we het zo lezen.
    We zien je binnenkort weer in Utrecht, ongetwijfeld een andere Johan door deze ervaring.

    Hartelijke groet en tot gauw,
    Henk&Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Anne, beste Henk,

    Ja, het was/is een geweldige ervaring. Ook wat ik hier nu meemaak in Santiago is heel bijzonder.
    Ik ben vanmiddag om 12.00 uur in de kathedraal naar de beroemde pelgrimsmis geweest, waarin ter afsluiting met dat grote wierooksvat wordt gezwaaid.
    Het was een mis, die door de bisschop van Santiago werd opgedragen. Hij werd geassisteerd door minstens een twintig priesters. Een plechtig gezongen mis, deels in het Spaans, deels in het latijn. Een op het pelgrimeren toegespitste preek. Iedereen wordt in zijn eigen taal welkom geheten. Er wordt ook vermeld hoeveel compostelaten er de afgelopen 24 uur zijn uitgereikt. Bij de Spanjaarden wordt zelfs vermeld hoeveel mensen uit welke parochie in welke stad of in welk dorp hun compostelaat hebben gekregen. Voor de buitenlanders wordt alleen vermeld, hoeveel pelgrims uit ieder afzonderlijk land tot de gelukkigen behoorden.
    De kathedraal is bij zo'n opelgrims bomvol.Alle zitplaatsen zijn sowieso bezet, maar daarnaast staan overal groete aantallen mensen. Er zijn er duizenden. Je verblijft dan met elkaar in een great piece of art, dat deels uit de middeleeuwen stamt. Het is een prachtige romaanse kathedraal.
    Pelgrims kunnen er ook een rijk versierd (goud en heel veel edelstenen) beeld van Jacobus/Santiago omarmen en langs de zilveren schrijn met de beenderen van de apostel Jacobus wandelen en bidden. Het is voor iemand van roomse komaf, zoals ik,onnederlands, maar 'prachtíg rooms'. Het is natuurlijk bijzonder dat je er bent met anderen, die de afgelopen weken min of meer hetzelfde hebben gedaan (deels geleden)en je bent gekomen, waar je wilde komen. Het is niet goed te beschrijven.
    Het raakt je gewoon.
    Ik ben nu een paar dagen aan het uitrusten, maak stadswandelingen, bezoek kerken, de universiteit, zit op terrasjes en maak voortdurend afspraken om anderen te zien of met anderen wat te drinken of te eten, enz.
    Het was een super-ervaring. Als je van fietsen houdt......

    Bij terugkomst zal ik er meer over vertellen.

    Een engelengroet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi lieve broer
    Wat geweldig dat jij er bent in Santiago. Dit moet zo voldaan gevoel geven, dit heb jij toch maar gepresteerd. Wat heerlijk om in een luxe hotel te verblijven dat mag ook wel weer eens.Het moet zeker genieten zijn om al die mensen te ontmoeten die jij toch al bent tegen gekomen.Kom even heerlijk bij en geniet ervan.
    lieve groetjes vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Johan,

    Gefeliciteerd met je aankomst in Santiago! Ik wens je hele mooie dagen daar. Ik vind het erg leuk je blog te volgend en je avonturen te lezen.

    Groetjes,

    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Nelleke, beste Frits,

    Het is een geweldige tijd geweest in Santiago.
    Ik vond het vanmorgen best wel een beetje moeilijk om er weer te vertrekken. Ik ben vanuit Santiago ...'in de regen het avontuur weer in gereden' en misschien ook de stilte. Ik hoop dat het niet al te stil wordt en dat ik ook op de Camini Antiqua voldoende mensen tegenkom. Vandaag is dat tot nu toe wat tegen gevallen.
    Ik heb natuurlijk wel enige 'handen en voeten-communicatie' met de Spanjaarden. Als je voor de televisie zit en Nederland wint, is dat niet zo moeilijk. Veel Spanjaarden kennen natuurlijk de belangrijkste spelers van Oranje ook tamelijk goed. Ze vinden Robben en Sneijder 'echte sterren' en hopen nu op een finale Sppanje - Nederland.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Anke,

    Heel veel dank voor je felicitaties.
    De mooie dagen in Santiago zijn voorbij, maar het waren inderdaad heerlijke dagen.
    De reis naar Santiago zit erop. Ik zou dus mijn blog kunnen beëindigen, maar ik schrijf maar door.
    Ik hoop wel, dat ik in het stillere gebied, waar ik straks doorrijd, voldoende internetverbindingen op mijn weg vind. De verbindingen zijn hier een stuk minder goed/snel als wat ik in Nederland gewend ben. Maar goed ik moet het er gewoon mee dooen.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marijn:

    'Wat ziet ie er goed uit!!'

    Hoi Johan ik heb je kaart ontvangen. Je bent nu uit aan het rusten omdat je natuurlijk moe bent. Het is ook helemaal geen korte rit geweest! Je bent ook heel moe, maar ja, komt wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen