22 juni 2010

22 juni: Fromista: rustdag; totaal blijft 2120 km






Er is/wordt deze dag heel weinig gedaan. Even een beetje weinig energie.
Ik wandel wat in dit kleine stadje. Verbaas me ieder keer over die mooie San Martin, en met name over dat prachtige beeldhouwwerk. Ik ben op zoek geweest naar een kapper, maar moet nog veder zoeken.
Ik doe wat boodschappen.
Verder heb ik mijn blog bijgewerkt. Dat vraagt bij een niet al te beste wifi-verbinding relatief veel tijd. Bij slechte wifi-verbindingen kost het invoegen van foto's in mijn blog met name veel tijd. Per foto wordt minuten duimen gedraaid.

Ik zal toch nog maar een paar foto's bijvoegen.



met zo'n bord langs de weg weet je dat je goed zit.




















Ik ben al wel zo'n 50 km verder.
Maar ik moet nog wel enkele hele hoge bergen over; hoger dan de Pyreneeën










    

Voor zo'n kudde (gisteren) stop je even. Ik had hier een km of tien een onverharde weg. Dat komt nauwelijks voor.














Beeldhouwwerk aan en in de San Martin:







8 opmerkingen:

  1. Beste Johan,
    Wat ben je al ver!! Ben je al weer een beetje fitter? Ik ben benieuwd of het allemaal goed met je gaat, want het is ook niet niks! Mooi zeg die hele kudde schapen die je tegen bent gekomen! Heb je al een kapper kunnen vinden? Heb je nu een Frans kapsel?
    Ik was vorige week bij een sport-en spel dag gewesst met een grote bus, samen met Danny en Yvonne. Het was heet en....erg leuk, want er was een optreden van Jan Smit! Ik heb staan swingen!
    Op mijn werk heb ik het druk en ik verheug me op onze fietsvakantie! Heb je dan nog puf? Vast wel he, maar eerst maar eens bijkomen als je thuis komt! We wensen je heel veel geluk en dat je in ieder geval veilig thuis zal komen!
    Johan, heel veel groeten, we denken aan je!
    Marijn en Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Johan,hebb je genoten van je vrije dag?Hoe is het weer op het ogenblik daar?Hopelijk niet te warm.Hier is het nu eindelijk ook mooi weer.En heb je nog een franse kapper gevonden?
    Geweldig steeds alles te volgen.Gelukkig schiet het nu best wel op zeker.Vandaag jouw kaart gekregen.Veel dank en erg leuk!Johan wij wensen je verder nog een hele goeie reis zonder te veel problemen.Wees voorzichtig!!
    Veel lieve groeten vanuit Maasland Leo en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Johan, als ik jouw verhalen lees en al die mooie kerken en kathedralen zie en de prachtige landschappen, de flora en fauna, dan moet ik bekennen dat dat ik dit ook wel had willen doen.
    Uiteraard met veel voorbereiding vooraf, maar toch...het kriebelt af en toe.
    Nog een aantal dagen en dan ben je er volgens het kilometerbord. Erg knap, ik bewonder je.
    Liefs, Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,
    Ik heb even op Google maps/earth gekeken. Is je volgende stop bij Palencia? Dat is dan bij een rivier, het ziet er een stuk groener uit dan de rest. Ik hoop voor je dat je een tijdje langs die rivier rijdt, dat lijkt me aangenaam met dit warme weer! Maar hoog in de bergen is het natuurlijk ook niet warm. Alle goede wensen voor het vervolg.
    Han

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Marijn en Lies,

    In Fromista heb ik geen kapper gevonden. Waarschijnlijk toch niet goed genoeg gezocht.
    Intussen ben ik wel bij een Spaanse kapper geweest. Spaanse kappers kunnen ook heel goed scheren en knippen. En het kost onwaarschijnlijk weinig. Ik hoefde maar € 7.00 te betalen en daarvoor heb ik me ook laten scheren. En jullie weten, dat er bij mij ook altijd een snor en baard mee moeten worden geknipt. En dan kreeg ik er ook nog een gezichtsmassage bij en heel veel lekkere luchtjes. Daar houden Spanjaarden wel van.
    Mannen en vrouwen zien er hier meestal heel verzorgd uit. Ik heb ook al enkele bruiloften gezien....en dan zien mensen er toch deftig uit!! Veel deftiger dan in Nederland. Heel veel vrouwen in zeer deftige lange jurken.
    Echt prachtig!!
    Marijn, maak je geen zorgen. Ik weet zeker, dat ik het straks ook weer leuk vind om met jou en Loek in Zuid Duitsland te fietsen. Natuurlijk denk ik daar soms ook al aan. Ik spreek er ook over met mensen, die ik onderweg tegenkom.
    Ik hoop dat we in Zuid Duitsland 'spaans weer' krijgen. Het is hier nu al een week heel plezierig weer. De laatste twee dagen waren er wel ook buien, maar ik was beide dagen voor de bui binnen.
    Wat leuk Marijn, dat je een feest hebt gehad met een optreden van Jantje Smit. Ik snap wel, dat je dat heel leuk hebt gevonden. Is hij bij een life-optreden even goed als op een cd, of is hij dan juist beter?
    DE kudde schapen was heel groot. Er waren enkele herders bij en zeker wel vier honden.
    Heel veel schapen haddfen ook een bel om hun nek. Het was echt een prachtige kudde. Ik was trouwens al meer kuddes tegen gekomen. Vandaag in de bergen liep ook weer een kudde.
    Als ergens een kudde schapen is langs ge weest, kun je dat altijd heel goed op de weg zien. Die ligt dan vol met schapekeutels......

    groeten, ook aan je huisgenoten,


    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Anneke en beste Leo,

    De twee hoogtse bergen heb ik inmiddels gehad. Daarmee heb ik misschien ook wel het grootste gevaar achter me. Maar ik moet ook de komende dagen nog wel een aantal keren flink klimmen en dalen....ik zal voorzichtig zijn. In de snelle afdalingen heb ik altijd mijn helm op.
    De afeglopen week prima weer gehad. Wat mij betreft (net) niet te warm. Het is een paar keer net tegen de 30 graden geweest. Dat kan wat mij betreft nog net. Klimmen wordt bij zo'n temperatuur wel een erg warme aangelegenheid. je meot dan echt blijven drinken en eten.
    Ik zit nu in Samos. Volgens mij moet ik nu nog circa 140 km. Dus zeer waarschijnlijk kom ik maandag a.s. in Santiago aan. Ik stuur jullie dan weer een kaart en natuurlijk steek ik voor de familie een kaarsje op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Bep, beste Nico,

    Ik kan me voorstellen dat het kriebelt.
    Het is echt geweldig mooi...niet alleen de kerken, kloosters, ruïnes, de lanschappen, de horizonten, de nachtegalen en veldleeuwerikken en ooievaars, maar zeker ook al de interessante mensen die je tijdens de tocht ontmoet. Dat laatste is ook heel bijzonder. Mensen uit de hele wereld. En iedereen vindt het belangrijk om anderen te ontmoeten. Je eet echt nooit alleen. En je komt mensen vaker tegen...mensen die je soms een paar honderd kilometer terug ook al een keer of soms zelfs vaker ontmoet hebt. Dat is altijd lachen, leidt altijd tot een gezamenlijk biertje of een glas wijn...en natuurlijk ervaringen uitwisselen.

    Als ik geen pech en/of ongelukken krijg, is het nu nog maximaal twee dagen. Ik zit nu zo'n 140 km van Santiago.
    In Santiago blijf ik in ieder geval een paar dagen rondkijken, mensen ontmoeten en uitrusten.
    En dan...me voorbereiden op de terugreis.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Han,

    Je had goed gezien dat ik een paar dagen in een droge,wat dessert-achtige omgeving heb gefietst. Nu komt de route steeds weer parallel aan, of over riviertjes.
    Spanje is momeneetl extra mooi, omdat alle riviertjes heel veel water hebben. Ze maken dus prachtig geluid. De Spanjaarden vinden al dat water in hun ivieren en verhoudingsgewijs groene natuur ook heel bijzonder. Ze zijn er wel blij mee. Alles is veel kleuriger en geuriger.
    Heb je de bergen, die ik beide afgelopenj dagen 'bedwongen'heb ook op Google-earth gezien?
    Het waren echt heel behoorlijke puisten. Lange klimmen en op sommige stukken zeer steil. Ik vind het zelf wel een beetje sensationeel om vast te stellen, dat ik over zulke hoge bergen kan komen. En niet afstappen he.....; als het heel steil wordt gewopon het allerkleinste 'molentje'.
    En de fiets is fantastisch. Ook omdat het waar is vertel ik onderweg heel vaak dat ik hem van jou gekregen heb.

    Liefs,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen