18 juni 2010

17 juni: Saint Jean Pied-de-Port - Pamplona: 84 km; totaal 1768 km


Eerlijk gezegd heb ik vannacht wel wat slecht geslapen. Ik had kennelijk wat angst voor de Pyreneeënpas, de hoge berg, de lange klim. Ik wist dat je als je vanuit Saint Jean Pied-de-Port vertrok dat je dan ongeveer 27 km moest gaan klimmen en dat je dan pas in Roncevalles, ongeveer 2 km voorbij de top/de pas aan de koffie kon.
En terwijl ik behoorlijk wat uren wakker lag, regende het voortdurend....heel hard.
's Morgens bij het ontbijt maakten de wandelaars zich ondanks de harde regen gewoon voor vertrek klaar, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Ik had mijn rustdagt gehad en meende toch ook maar te moeten vertrekken. In de stromende regen. Men had mij vertreld dat ik voor de klim van 27 km 3 uur moest uittrekken. Vooral niet te hard willen gaan, want dan zou het de laatste kilometers niet meer lukken.

Enfin rond 09.00 uur in de stromende regen in Saint Jean Pied-de-Port vertrokken. Bij het vertrek uit de Gîte werden er nog gauw wat foto's gemaakt. Ik naar boven. Had vanuit het stadje eerst nog even de verkeerde weg genomen ook! De eerste 8 kilometer waren veel gemakkelijker dan ik gedacht had. Eigenlijk begon toen pas het echte klimmen. Maar de regen bleef met bakken uit de hemel vallen. En het werd donkerder en donkerder....en kouder! Hoe hoger ik kwam hoe mistiger het ook werd. Ik had de lampjes van mijn fiets al aangedaan, zodat de auto's mij in de mist zouden zien. Toen ik ongeveer anderhalf uur aan het klimmen was, haalde ik een fietser in. Het leek verdeacht veel op een nederlander en het bleek iemand uit Den Haag te zijn. Nog sterker....hij was met een 'ver' familielid van mij uit Honselersdijk getrouwd. We besloten op de berg bij elkaar te blijven. Ik klom iets beter, maar wachtte hem op. En hoe hoger we kwamen hoe mistiger het werd. Boven kon je echt maar heel weinig zien. Ik was na 2 1/2 uur boven en ik heb daar zo'n 20 minuten op Dick (zo heette mijn maat van vandaag) staan wachten. We waren beide door en door nat. Onze kleding bleek hier niet tegen bestand. Ondanks mijn regenschoentjes stond het water in mijn schoenen. De jasjes bleken bij zoveel regen uiteindelijk toch waterdoorlatend. En het was koud op de top. Maar een paar graden boven nul. En zoals gezegd...regen...mist en een harde wind.


In Roncevalles, het eerste dorp na de top, een dorp ook met een grote geschiedenis, omdat een groot deel van het leger van Karel de grote hier op ongeveer de top door de Moren is verslagen. In Roncevalles hebben we warm gegeten. Zo konden we de kou een beetje van ons af-eten.

Maar na het eten, regende het nog steeds. Dick hield nauw contact met het thuisfront en Den Haag. Hij liet regelen, dat er twee eenpersoonskamers in Pamplona werden geresererveerd in een prettig hotel, zodat we daar van de barre omstandigheden zouden kunnen bekomen. De afdaling naar Pamplona viel in zoverre tegen, dat er tussendoor nog een paar keer flink moest worden geklommen. En het bleef regenen. Pas toen we Pamplona al aardig waren genaderd. Werd het droog. Met behulp van een kaartje van de "VVV" konden we het hotel redelijk gemakkelijk vinden. Alleen het was nog een heel endje. Een stukje buiten Pamplona; in een voorstadje; in Zizur Mayor; We verblijven daar in hotel Casa Azcona. Een aangenaam luxe hotel voor (vergeleken met nederlandse hotelprijzen) een heel redelijke prijs. En ze hebben er een goede keuken.

Na een (warme) douche en ons dagelijkse wasje, en nadat alle natte kleren te drogen waren gehangen, zijnj we met een taxi naar het centrum van de stad gegaan. Daar een biertje en wat rondgekeken. Pamplona is een mooie stad, met verhoudingsgewijs veel groen, met parken langs de Rio Arga, een grote ciudadela, een "ingepakte" kathedraal (wordt verbouwd), een druk winkelcentrum, ook enkele drukke pleinen met veel terrasjes, grote bestuursgebouwen, hier en daar prachtige art nouveau-gebouwen, een groot stadion voor het stierenvechten,.........kortom, het centrum was het taxiritje absoluut waard.

De weerberichten beloven voor de komende dagen nog weinig goeds. Ik ga proberen wat meer uit de regen te blijven. Eeventueel wordt al langer in kloosters en kerken geschuild. Maar ja op die bergen kon je nergens schuilen.

2 opmerkingen:

  1. Weer thuis na een paar dagen in het Sauerland in Duitsland te hebben gewandeld.
    Nieuwsgierig naar hoe het jou is vergaan.
    Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen gezien de vele regen of "zegen" die op je neerdaalt. En wat een leuke ontmoetingen heb je weer gehad.
    In Winterberg moesten wij aan jou denken omdat wij tegen de Jacobusbahn aanliepen!
    Succes en liefs van Bep en Nico.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Johan,

    Je krijgt het wel voor je kiezen zeg! De mistige foto's doen me denken aan een tochtje van Carcassonne naar Andorra, maar dat maakte ik wel met de auto ...
    't Is maar goed dat je niet in juli in Pamplona bent, dan gaan ze die stieren weer maltraiteren.
    Nu maar aldoor westwaarts fietsen en je bent er!
    Volgens de verwachting heb je morgen nog wind schuin tegen (N/W) maar vanaf zondag N/O bij vrij zonnig weer.
    We wensen je goede omstandigheden en af en toe een leuke reisgenoot.
    Hartelijke groet,
    Anne&Henk

    BeantwoordenVerwijderen