26 juni 2010

26 juni: Ponferrada - Samos: 92 km; totaal 2461 km

Joost uit Vorden had voorgesteld dat we vroeg zouden vertrekken. Dat betekende dat we om 7.15 uur Ponferrada uitreden. Het was fris. Na de regen van gisterenavond was het mistig. Maar snel zagen we de zon op afstand doorbreken. Rond 8.30 uur was het weer helemaal blauw en zonnig. We waren toen  (in Villafranca del Bierzo) toe aan koffie met 'iets taartachtigs'. Dat hoort er voor mij op een zaterdag gewoon bij. Heb ik thuis altijd. Hier werd het een heel groot stuk lekkere cake. De Deense, die ik al eerder enkele keren ontmoet had, stopte voor hetzelfde restaurant. We hebben weer helemaal bijgepraat. Joost had haar ook al enkele keren eerder gezien.


Naar Villafranca der Bierzo moest al geklommen worden, maar vandaar zou het menens worden. Zo ongeveer 42 km achter elkaar klimmen, met enkele zeer steile stukken ertussen.
Voordat we aan de klimpartij begonnen, hebben we nog even de kerken in Villafranca del Bierzo aangedaan. Met name de kerk die daar 'gesticht' is door Franciscus van Assisië tijdens zijn pelgrimage vanuit Italië naar Santiago.......

Na Villafranca was het dus vooral klimmen, genieten van het prachtige berglandschap, de herhaalde ontmoetingen met mensen, die dezelfde berg probeerden te bedwingen en ook wel een paar keer ergens stonden uit te blazen.........de veranderende horizonten, de vele bloemen, de heerlijke geur van de brem, het geluid van de opnieuw vele vogels (de nachtegalen zijn daar bij duizenden...en maar zingen....mischien wel extra uitbundig voor de wandelaars en fietsers op weg naar Santiago). Je hebt natuurlijk de beschreven route bij je, maar eigenlijk is dat hier, zo dicht bij Santiago niet meer nodig. Overal staat heel duidelijk aangegeven, welke weg je als loper of fietser moet gaan.


Op zo'n dag dat je zoveel moet klimmen kom je dezelfde mensen een aantal keren tegen: een spaans echtpaar, twee spaanse jonge mannnen, een dikke spaanse eenling, en een duo uit Mexico-stad. Met name met de Mexicanen hadden we frequent contact. Zij zijn op gehuurde fietsen in Roncevalles gestart. Onvoorstelbaar dat mensen van zo ver weg met zoveel enthousiasme de Camino doen. Zij klom als de beste.
Zelf mocht ik vandaag ook weer redelijk tevreden zijn over mijn klimcapaciteiten. Keurig boven gekomen.
Heeft heel wat liters 'water' gekost...en met name op de steile stukken moest er bij het wat benauwde warme weer flink worden afgezien. Maar als je boven bent, ben je dat afzien heel snel vergeten.
De bergen waren prachtig. Nu waren het beboste en groene bergen, met heel veel geurende brem en opnieuw veel bloemen langs de kant van de weg.
Op zo'n klimdag kom je nauwelijks aan kerken toe (ze staan ook niet op de klim), maar dat klimmen en dat berglandschap hebben ook zijn charmes!!!
Die hoge berg van gisteren was kaal en dor, een dessert, helemaal leeg...l. Er was anders dan vandaag bijna nergens schaduw.
Maar 42 km klimmen...het blijft en vermoeiende bezighoud. Ook voor jongere mensen is het zwaar. Ik ben er nog heel wat gepasseerd en werd zelf nauwelijks gepasseerd.

Toen we boven waren was er onweer in de buurt. De lucht was zeer dreigend. Daarom maar geen biertje op de top genomen, maar eerst de afdaling van zijn 17 km gedaan. Nu konden we lekker droog afdalen. In het eerste dorp beneden hebben we natuurlijk toch dat biertje genomen en daar uitgebreid met twee Belgen gesproken. Die lopen de Camino. De ene was 69 en loopt de Camino voor de derde keer. De andere is 71 en loopt hem voor de tweede keer. Een geweldige prestatie. Het was in ieder geval een prettige ontmoeting..en misschien zie ik ze straks in Santiago weer.

In Samos vonden we het wel genoeg. We haalden er een stempel voor ons Credential en met de verkregen informatie over in aanmerking komende hotels kwamewn we in een prettig hotel terecht. Het staat aan de rand van het stadje, aan een riviertje. We waren nog niet binnen of het onweer liet zijn regen los.

Naar Santiago is het nog maar 140 km. Het ziet ernaar uit, dat ik het ga halen.

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel leuk dat je aan Duitsland denkt en dat je veel reacties hebt van Nel en Frits en al die andere mensen. Leuk dat ze reageren! Ook Gerard, die ken ik wel.
    marijn

    Marijn is intussen al lang en breed thuis, maar ik heb beloofd dat ik dit zou opsturen. Liefs. Ik hoop dat de aankomst morgen een geweldige ervaring wordt.
    Han

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johan,
    Zojuist het bericht ontvangen via Nelleke dat je in Santiago bent aangekomen. Gefeliciteerd, wij vinden het een prestatie van formaat!!
    Geniet van de enkele dagen dat je daar verblijft voordat je naar huis terugkeert.
    Alle 'etappes' heb ik geprint. Een heel boekwerk is het geworden.
    Wellicht iets voor je vrije tijd om het in boekvorm uit te geven?
    Wij zullen ook Hanneke feliciteren met jouw aankomst in Santiago waar Hanneke ook een grote bijdrage in heeft geleverd.
    Liefs en groet van Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Johan wij lazen op de mail van Nelleke dat je in Santiago bent aangekomen Van harte gefeliciteerd met deze toch wel bijzondere prestatie,Jij bent de eerste Vijverberg die op pelgrimstocht naar S antiago is gefietst ondanks veel wind en regen.Geniet van de dagen die gaan komen en rust maar lekker uit.Wij hebben je al die weken gevolgd en met grote interesse je verslagen gelezen .Liefs en veel groetjes van ons Jeannette en Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Hanneke,

    Ja, het is een geweldige ervaring geworden.
    Misschien blijft het wel een bijzondere ervaring zolang ik hier in Compostela ben. Ik ontmoet hier nu mensen, die ik eerder heb ontmoet. De massale kathedraal-bijeenkomsten, respectievelijk de pelgrimsmissen en de gang langs het graf van Jacobus, het 'omarmen' van het beeld van Jacobus....het is allemaal heel speciaal.
    Ik zal me op enig moment weer op de terugreis moeten richten. Maar ik heb nog minstens 2 dagen.

    liefs,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Bep, beste Nico,

    Dank voor jullie felicitatie. Daar waren jullie weer snel bij. Het is heerlijk hier te zijn en even niet te fietsen, respectievelijk te klimmen.
    Per saldo moest er veel meer geklommen worden dan ik had voorzien. Maar daar 'bijt'je je doorheen.Het is echt super.
    Natuurlijk zal ik na thuiskomst meer vertellen....en als jullie willen gaan trainen....dan doe ik mee.
    Dank voor jullie actieve volgen. Het is echt plezierig te lezen, dat anderen meeleven....het proberen mee te beleven.

    Groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Jeannette, beste André,

    Dank voor de gelukwensen.

    Leuk dat Nelleke en Frits kennelijk een aankomstbericht hebben rondgestuurd. Leuk ook, dat jullie daarop zo snel reageren.
    Natuurlijk kom ik jullie een keer wat uitgebreider vertellen, wat de tocht me gebracht heb. Veel meer dan ik me vooraf kon voorstellen. Het is echt geweldig, dat ik dit heb mogen en kunnen doen.
    En de beloofde kaarsjes zijn en worden aangestoken. Ik ben tijdens mijn reis een actieve en brave kerkganger. En het doet me goed.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Josele, beste Ben,

    Wat heb ik tot nu toe genoten van dit land. Wat prachtig. Wat een historie, wat een monumenten, wat een prachtige kerken en kloosters, wat een natuur, wat een vogels en bloemen.......als ik in jullie schoenen stond, zou ik misschien wel meer tijd in Spanje doorbrengen.
    Maar ja, ik ben gepensioneerd, en zover zijn jullie nog niet.
    Wij waren eerder al eens in het Noorden geweest; o.a. ook in Pamplona, Burgos, Léon en ook in het stadje Puenta la Reina. Ik had daar altijd al goede herinneringen aan. Maar nu ik zo'n periode achter elkaar in dit deel van Spanje mag rondfietsen, met alles erop en eraan (de ontbijten, de lunches, de cortados, de vinos, de ensaladas, de cervezas, de 'handen en voeten-gesprekken, die uitgebreide kranten, die opgewekte beschaafde mensen) is dat wel uiterst plezierig. En ik ben nog niet weg. Voor de terugweg heb ik in Noord-Spanje via de Comino Antiqua ook wel weer minstens zo'n dag of twaalf nodig. Het schijnt landschappelijk nog mooier te zijn dan wat ik gezien heb, maar ook stiller (minder pelgrims maken gebruik van die route). Ik zal er ook minder bijzondere kerkjes en kloosters aantreffen. Hoogtepunten als Burgos en/of Léon maken geen deel uit van de Comina Antiqua. Ik laat me gewoon verrassen. Ik zal heel vaak vele kilometers niemand tegen komen. Ik moet daar dus ook geen lekke banden krijgen. Blijf nog maar even duimen.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen