8 juni 2010

7 juni: Château Rocheux - Tours: 90 km; totaal: 956 km











Een heerlijke nacht en een vorstelijk ontbijt...samen met het bruidspaar, dat gisteren receptie had toen ik aankwam.
Ik zat al vroeg op de fiets en had bedacht dat ik een mooi stukje kon afsnijden om weer op de route te komen. Dat lukte prachtig. Wel bleek al snel, dat het vandaag vanwege de harde tegenwind een zware dag zou worden.

Mijn eerste stop was in Areines (lag overigens niet op de route; maar het leek me interessant om hiervoor wat om te rijden) In Areines (de naam van het dorp zou verwijzen naar een arena, die hier in de Romeinse tijd gestaan zou hebben) stond weer zo'n prachtig 11e eeuws kerkje. Prachtig romaans. Geen steenhakkerswerk, maar wel bijzondere 12e eeuwse muurschilderingen: o.a. fresco's, maar ook met een andere techniek aangebrachte schilderingen (secco painting). Het kerkje was open. Ik was er een half uurtje in mijn eentje. Mijn dag kon niet meer stuk (misschien net iets teveel gezegd, want de harde wind heeft me vandaag wel opgebroken; er waren ook veel meer heuvels dan gedacht; mijn linker knie vond/vindt dit niet leuk.....tot overmaat van ramp bleek ik een probleempje aan het ventiel van  mijn achterband te hebben (als ik wilde pompen, raakte ik alleen maar lucht kwijt) en er zat beweging in mijn stuur......; kennelijk zit ik er heuvelop toch te hard aan te rukken...; er was natuurlijk in de verste verte geen fietsenmaker te vinden. Die in  Vendôme en Château Renault hadden op maandag een vrije dag...; het fietst niet lekker met een te zachte band en een stuur, dat niet helemaal vastzit. Pas in Tours kon ik een en ander laten repareren.)









Na Areines was Vendôme vandaag een echt hoogtepunt; niet alleen voor de koffie en de taart, maar vooral vanwege de mooie abdijkerk St. Trinité, de helaas gesloten Chapelle St. Jacques, de mooie Tour St. Martin (een 12 e eeuwse romaanse klokkentoren; ze zeggen de mooiste van Frankrijk; de toren zou model hebben gestaan voor de torens van Chartres), de prettige wandelroute langs enkele oude houten huizen, enz.
































Château Renault is vergeleken met Vendôme een beetje een tegenvaller. Ik was er ook op een ongunstig tijdstip. De winkels waren dicht. De stad leek wel uitgestorven. En ik had er de pest in, dat de fietsenmaker kennelijk een vrije dag had. Nou ja, een foto maken van het Château en dan maar weer verder. Tegen de wind opboksen.

Richting Tours kwam ik door de 'Vouvray-wijnvelden'; dat zou dus vanavond Vouvray worden (en rode Borgeuil!;Borgeuil ligt westelijk van Tours). Ik kwam langs een hele reeks kastelen. Kon ergens een ruïne niet vinden. Die was misschien toch niet belangrijk genoeg, want anders zou hij wel duidelijker zijn aangegeven.

Rond 16.00 uur was ik in Tours. Ik kwam als vanzelf langs de kathedraal van St Gatien; deels nog romaans, maar voor het grootste gedeelte flamboyante gothiek. Een indrukwekkend gebeeldhouwde voorzijde en prachtige torens. Verder heb ik uitgebreid rondgekeken in Vieux Tours. Daar overnacht ik ook in de Jeugdherberg. Na het Château van gisteren, is dit wel het andere uiterste. Zeer vies en vuil; de wastafel is niet geschikt om er een wasje in te doen en van de douches en toiletten zijn alle lampen stuk of gestolen. Ik heb bij de receptie doorgegeevn, dat er waarschijnlijk iemand ernstig ziek is. Als ik een aangenaam hotel had, zou ik hier misschien nog wel een dag langer willen blijven, maar een dag en nacht extra in deze vieze keet met een enkel miezerig lampje op je kamer zie ik niet zitten.

Maar toch nog even een gdee afsluiting. Ik heb Tours gehaald. Dat is een mijlpaal! "Mijn eerste routeboekje is uit'. Een derde van de tocht naar Santiago zit erop. En de schrijver van het routeboek verdient een grote pluim. Echt geweldig. Ik moest de eerste paar honderd kilometer even aan hem wennen. Toen reed ik ook nogal eens verkeerd. Nu begrijp ik hem steeds beter en rijd ik nauwelijks nog verkeerd. Morgen verder. Morgen ook maar weer een stukje Nietzsche.

 

8 opmerkingen:

  1. Beste Johan,
    Wat ben je al ver, helemaal in Tours! Vindt je het leuk weer in een grote stad te zijn? Hopenlijk slaap je vannacht op een betere plek! Wat heb je al veel reacties gehad! Als je terugkomt zal je vast wel moe zijn, gelukkig wordt je dan opgehaald door je broer!
    Zaterdag ga ik naar de Desto-sport en spel dag, ik ben benieuwd wie er op zal treden! Ik heb nog een kaart gehad van Leon, die heeft een dochter gekregen!
    Nou Johan, ik denk aan je , ik hoop dat ik in augustus met je mee mag op de fiets!
    Heel veel groeten van Marijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeroen Verheijen8 juni 2010 om 22:00

    Sportieve Johan,

    prachtige route die je hebt uitgezocht.
    Vanuit Zeist geniet ik mee zonder kniepijn, zachte band of een los stuur. Het begint op een overlevingstocht te lijken. Ik wil je ook een compliment geven over de geplaatste foto's, het lijkt wel een reclamefolder.
    Succes met het vervolg van je reis. Ik blijf meereizen op veilige afstand.

    Groeten, Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marijn, bedankt voor je reactie. Natuurlijk gaan we in augustus ook in Duitsland fietsen. En Loek gaat ook mee! Gelukkig heb ik er aan gedacht om voor mijn vertrek op 29 mei jl. de fietsvakantie voor ons drieën te betalen. Dus er kan niets meer mis.
    Ik hoop dat het in Zuid Duitsland net zo mooi is als hier. Er zullen waarschijnlijk wel veel minder mooie romaanse kerkjes zijn. Maar waarschijnlijk wel barokke kerkjes en in ieder geval ook heel veel kastelen. Ik fiets momenteel door gebied waar we - inmiddels al wel lang geleden - samen ook op vakantie zijn geweest.
    Ik wens je zaterdag veel plezier bij Desto.
    Heeft het feest van de manège al plaats gevonden? Zijn jullie toen met een bus weggeweest? Heb je die dag ook nog paard gereden? Is jouw paard nog op stal of staat hij al in de wei in Doorn?
    Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden hoor, maar ik zou het leuk vinden tussentijds nog weer eens wat van je te horen.
    Wil je je medebewoners en Lies de groeten doen.
    Een vaderlijke groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeroen,

    Leuk dat je de reis vanuit Zeist meevolgt.
    Ik heb zo nu en dan wel een'paraplu' nodig. Er valt zo veel regen, dat ze hier waarschuwen voor overstromingen in gebieden waar ik nog door heen moet. De komende dagen zal het volgens de vooruitzichten steeds ook regenen.
    Maar ik heb daar al lang geen last meer van.
    Ik ben vetrokken als een mooi weer fietser, maar als dat dat per se wil zijn, moet je misschien niet naar Santiago willen. Overigens heb ik met (een beetje) regen minder problemen dan met zeer harde wind, zoals gisteren. Ik heb hier in Châtellerault maar een rustdag ingelast. Kan ik bijkomen van de vermoeïenissen van gisteren.
    Groeten ook voor andere Parapluers en voor Thecla als je haar mocht zien.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke stukjes maak je van dit moedige project, Johan. Han en ik leven met je mee en hopen dat je rustdag je in beter weer brengt. Volgens onze buienradar zou je misschien op een iets westelijker route minder buien hebben. maar dat je kunt natuurlijk niet zomaar de route verleggen. (Tjark Reininga, Cbz)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Tjark en Han,

    Wat bijzonder dat jullie me ook volgen. Als je denkt, dat andere bouwcollege-medewerkers het interessant vinden, geef dan rustig mijn URL door.
    Hopelijk gaat het jullie goed.
    Een van de dingen die ik onderweg doe is reflecteren op wat ik onder meer bij het Bouwcollege en in de ziekenhuisbouw heb gedaan en doe. Het is een groot deel van mijn leven geworden, heb er veel ingestoken , maar heb er ook veel teruggekregen; niet in het minst in de vorm van prettige en vriendschappelijke contacten met collega's.
    Ik pak onderweg nog wel eens een ziekenhuisje mee, maar eerlijk gezegd ben ik in het kader van mijn fietstocht meer geïnteresseerd in romaanse bouwkunst (kerken en abdijen) dan in 'ziekenhuisbouwkunst'. Als het gaat om middelseeuwse onderkomens voor pelgrims, dan waren die trouwens expliciet multifunctioneel: ze dienden als 'hotel', maar indien nodig ook om te verzorgen en te verplegen. In de middeleeuwen ging 30 % van de pelgrims dood onderweg (als gevolg van moord en doodslag dan wel als gevolg van ziekte). In de kloosters, hospices en refugio's stonden veel bedden in een ruimte. Als pelgrim ben ik nog niet verder gekomen dan een 'twaalfbedskamer'(daar heb je dus echt weinig privacy), maar in Spanje ga ik nachten doorbrengen in ruimten met nog een veel grotere capaciteit.

    Doe veel groeten aan bekenden en duim voor mij dat ik ook in de Pyreneeën 'meekan'. Het is in zekere zin een kwestie van 'meekunnen', want je ontmoet mensen, die je soms al eerder hebt ontmoet of je hoort over mensen, met wie je een nacht in eenzelfde gite hebt doorgebracht. Je feitst allemaal ongeveer hetzelfde tempo De wereld is groot, en tegelijkertijd klein.
    Vanmiddag een frans echtpaar ontmoet, diJe fietst allemaal ongeveer in hetzelfde tempo. De wat mopperden over hoe moeilijk het was iedere dag weer een geschikt onderkomen voor de nacht te vinden. Ik dacht bij mijzelf, dat dat voor Frasen eigenlijk veel eenvoudiger zou moeten zijn dan voor mij, omdat zij nu eenmaal dat frans beter beheersen. Ik vind het zelf in ieder geval niet zo moeilijk. Je kunt wel een verkeerde keus maken en ergens minder goed terecht komen, omdat sterren toch niet heel veel houvast geven.
    Ook een jonge Francaise gesproken. Die liep 30 km per dag. Die had ze er vandaag al weer opzitten. En dan ook nog een nederlands echtpaar uit Apeldoorn. Het is helemaal niet moeilijk andere pelgrims tegen te komen. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar, zowel de wandelaars als de fietsers. Ik ben nog geen pelgrims te paard of op een ezel tegen gekomen.
    Die schijnen er ook te zijn.
    Wat ook wel bijzonder is, dat ik gisteren Spanjaarden ben tegen gekomen, die van Compostela naar Parijs fietsten. Als het ware de omgekeerde route. Zij waren er dus bijna. Ze waren de afgelopen dagen met de zuidenwind keihard opgeschoten. Dat was die wind waar ik bijna niet tegenop kwam.

    Alle geods voor jullie! groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve broer, Zo te lezen maak je het goed en gaat het je lukken. Is je fiets weer gemaakt, staat het stuur weer vast? en is je ventiel weer oke? Gaat het goed met je knie? Je moet dus wel op de pendalen met deze wind, windkracht 6 a 7.
    Heb je nog een stemmachtiging afgegeven? Dat zal vast gebeurd zijn.Wij volgen nu de uitkomsten.
    liefs Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Nelleke, beste Frits,

    Ja de fiets is m.i. weer oké. Voor het stuur en het ventiel ben ik even naar een feitsenmaker in Tours geweest. Die heeft me in financiële zin even lekker uitgebuit. Volgens mij had hij voor Santosrijders een apart tarief.
    Ja, natuurlijk heb ik een machtiging afgegeven.
    Ik zal straks nog even kijken wie de winnaars en wie de verliezers zijn.
    Wij zouden volgens mij best wel weer een tijdje een goede regering kunnen gebruiken.
    Morgen vroeg ga ik hier weer vertrekken. Ik wil zeker een tijdje rondkijken in Poitiers. Daar is veel moois te zien. Net als Utrecht een echte oude kerkenstad. Ik zal er niet zo lang zijn, dat ik alle kerken heel geod kan bekijken. Ik kies de mooiste uit. Hoe zuidelijker ik komk hoe interessanter het wordt als je van oude romaanse kerken houdt. De noordelijke steden hebben vooral prachtige gothische kerken.
    Duim je een beetje voor geod weer. 17 departementen zijn in verband met de slechte weersverwachtingen en te verwachtern problemen in de 'categorie oranje'terecht gekomen. Daartoe behoren ook de departementen waar ik de komende dagen door moet. Dat belooft niet heel veel goeds. Voor morgen heb ik er toch wel hoop op. IK heb vandaag mijn "Priere du Pelerin" (het pelgrimsgebed) opgezegd. Dat móet helpen.
    Ik zal het een dezer dagen eens integraal publiceren. Pak het franse woordenboek er straks maar even bij.

    met broederlijke groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen