31 augustus 2011

31 augustus: rustdag Trento

Was de rustdag in Tübingen vanwege de tropische temperatuur daar een beetje een tegenvaller, de rustdag in Trento is in veel opzichten een succes geworden. De hele dag al mensen ontmoet om een praatje mee te maken. Eerst bij het ontbijt vanmorgen enkele Belgen, in het Castello del Buonconsiglio een nederlandse familie, op het Piazza Duoma enkele Duitsers op de fiets (ik had hen de afgelopen dagen onderweg al eens een paar keer gezien) en later nog een echtpaar uit Woerden, die vakantie hielden in de Dolomieten en nu een dag voor een bezoek aan Trento haddden uitgetrokken.



















Het appartement bevalt me uitstekend. Maar voor het ontbijt moet ik naar het hotel een straat verder. Een heerlijk ontbijt. Daarna heb ik eerst voor morgennacht een hotel in Verona geregeld én een kaartje voor de opera in de Arena van Verona. Ja, die kans kon ik me natuurlijk niet laten ontgaan. Het is niet de opera, die ik het liefst zou willen zien, maar er valt op de dag, dat je met de fiets in Verona bent, domweg niet te kiezen. Het is Verdi's Nabucco. Ik ben wel benieuwd. En het is sowieso een sensatie om in het kader van mijn fietstocht naar Rome een opera in de Arena van Verona bij te wonen.

Verder vandaag wat in deze aangename stad gezworden. Het was redelijk aangenaam weer. Rond de 30 graden. Je moest wel zorgen, dat je een beetje in de schaduw bleef, en regelmatig wat drinken.


























Ik heb een bezoek gebracht aan het Castello del Buonconsiglio. Aan dit Castello is eeuwenlang gebouwd. De oudste delen dateren van rond 1250.



Een heel beroemd onderdeel van dit Castello is de Torre dell'Aquila. In deze Torre is een werkelijk schitterende frescoserie te zien, waarin per maand het leven van de edelen en jonkvrouwen, die zich alleen met feesten, toernooien, de jacht en de hoofse liefde bezighouden en van de boeren. De fresco's dateren van circa 1400. Fantastisch mooi. Natuurlijk mag je daar niet fotograferen, maar op internet zal er wel wat van te vinden zijn.
Maar naast die toren is het Castello beslist ook de moeite waard. Het Castello was door de eeuwen niet alleen belangrijk voor de veiligheid van de stad, het vormde ook de residentie van de vorst/prins-bisschop van Trento.


Onderdelen van het Castello kennen ook een Venetiaans-gothische bouwstijl, en weer een ander onderdeel een renaissance-bouwstijl.
Wie ooit in Trento komt en nog niet in het Castello is geweest.....dat is echt een must.
Je ziet er uiteraard ook het een en ander uitgebeeld over het Concilie van Trento, dat in deze stad is gehouden in de jaren van 1545 tot 1563. Dat concilie was bedoeld om vanuit de RK Kerk een dam op te werpen tegen de Reformatie. Zoals bekend is dat niet gelukt. Maar in Trento is bijvoorbeeld wel de zogenaamde aflatenhandel afgeschaft. Ook werd daar besloten, dat bisschoppen voortaan in hun eigen diocees moesten wonen.



Vandaag opnieuw verbaasd gestaan over het grote aantal prachtige palazzo's in de stad. Niet te tellen. Zoveel. Alleen al op het Piazza Duomo staan er een aantal, met fraaie fresco's aan de buitenkant. Dat Piazza is verder mooi door de grote, barokke Neptunusfontein en natuurlijk door de schierende Lombardisch-Romaanse Duomo, met daarnaast het zeer oude Museo Diacesano.



Als afsluiting van de middag had ik nog naar het Museo di Arte Moderna Contemporanea gewild. Ik heb er een hele wandeling voor gemaakt, maar het Palazzo, waar het museum is in ondergebracht, is (waarschijnlijk vanwege krakkemikkigheid) gesloten. Op de naastgelegen locatie is de nieuwbouw van het museum al een heel eind gevorderd. Het grootste deel van de collectie is nu in Rovereto te zien. Maar voor een museumbezoek in Rovereto heb ik morgen geen tijd. Ik wil op tijd in Verona zijn om mijn opera-kaartje op te halen.


10 opmerkingen:

  1. Hallo Johan , in 1968 ging een zwager in Triëste wonen .Rijbewijs gehaald DAF 33 !! gekocht en met zoontjes van 4 en 5 en tentjes naar Italië gereden .In Bolzano gekampeerd .Dat je morgen naar Verona gaat roept ook veel herinneringen op .De kaart van Italia Nord-Est staat vol plaatsen waar ik vroeger met Han en later met Els frequent ben geweest. Hoofd en hart vol plaatjes en stralende herinneringen .Geniet ! Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Joop,

    De steden Merano, Bolzano en Trento bezoek ik nu voor het eerst. En wat een verrassingen. Met name Trento is me vandaag heel goed bevallen. Voor Trento had ik natuurlijk ook meer tijd dan voor Merano en Bolzano.
    In Verona zijn Hanneke en ik eerder geweest; twee keer dacht ik; met de kinderen.
    En in de meeste steden die volgen zijn we ook eerder geweest. Maar je kijkt inmiddels anders naar dingen. We hebben een meer 'belegen' blik gekregen, hebben meer gezien en kunnen de bijzondere waarde van cultuur-historische gebouwen tegen verschillende achtergronden beoordelen.

    Ik stel al je reacties zeer op prijs. Als beheerder van het blog kan ik bij het openen van mijn blog direct zien, of er reacties zijn en wie er heeft gereageerd. Jij bent inmiddels de meest actieve volger.

    groet, ook voor Els,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Johan
    Wat heerlijk om jouw reisverslag weer te lezen en te volgen. Fijn dat het ook weer goed gaat en het weer jouw ook weer een beetje steunt.Wat is Italie toch mooi en heeft het veel bijzonders te vertellen.We blijven je volgen.
    lieve groetjes vanaf de madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Johan ik geef lenie en nico even info hoe jij te bereiken bent lieve groetjes vanaf de madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Johan.
    Mooi om te zien dagelijks het verloop van je
    romereis, de foto,s maar ook het mooie verslag
    bedankt hiervoor.Je moet ook behoorlijk afzien
    door de weersomstandigheden.We hebben daar
    bewondering voor Johan.Maar je krijg er ook weer
    wat voor terug,denk ik.Het mooie is dat je op de
    fiets ook veel te zien is.En de ontmoeting met de
    mensen.Johan we wensen je verder een goede reis
    naar Rome.
    Met vriendelijke Groet,
    en tot mails
    Leny en Nico.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo ome Johan,
    wij lezen zeer regelmatig uw blog en zijn er zeker van onder de indruk. Wat een avontuur, wat een mooie natuur en cultuur en wat een prestatie en doorzettingsvermogen van u!
    Het plaatsen van een reactie lukt niet altijd, hoe dat kan weten we nog niet. Een lieve groet van Jolande en fam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Johan,
    Wij hebben al veel gelezen van jou. Je hebt ook alles meegemaakt. Regen , sneeuw en mooi warm weer. Ben je nog niet afgepeigerd? Wij nemen ons petje voor je af.
    Heel veel fietsplezier!
    Groetjes vanuit de Sweelinckstraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve en beste Madelief,

    Het weer steunt me de afgelopen dagen een beetje te veel. Het is weer een paar dagen heel erg warm geweest. 32, 33 en 34 graden. Vandaag heeft het twee keer flink gewonweerd. Ik weet niet of dat een weersomsalg met zich mee gaat brengen, maar van mij mag het wat frisser worden.
    Fijn dat jullie anderen ook de geheimen van het bloggen bijbrengen.

    Groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Leny, beste Nico,

    Ik heb onderweg langs de Adige vaak aan je gedacht, Nico. Je rijdt daar kilometers langs en tussen wijnvelden. En de druiven hingen daar prachtig aan de bomen. Hier en daar was al geoogst. Hier en daar werde geoogst. Hier en daar gebeurde dat met het schaartje, maar her en der ook met robots.
    Ik denk dat jij het als druiventeler heel interessant gevonden zou hebben.
    Ik vond die druiven er prachtig bijstaan en ze droegen ook heel veel vrucht.
    Daar noordelijk van Trento maken ze champagne van de duiven. Echt lekker. Kan ik je aanbevelen.
    Maar ik heb al meer lekkere wijnen gedronken onderweg.

    Gistsren en vandaag drink ik wijn van de 'boer'; wijn van het eigen bedrijf. Lekkere wijn voor een zacht prijsje.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Wim en Jos,

    Het warme weer is langzamerhand wel een beetje slopend. Er valt niet tegen aan te drinken (en wassen).
    Van mij mag er wel 10 graden af.
    Maar verder is het tot nu toe een fantastische reis.
    Niet zo erg spiritueel tot nog toe. Het is echt heel anders dan vorig jaar naar Santiago.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen