20 augustus 2011

20 augustus: van Rheinhessen naar de Bovenrijnvlakte

Nieder-Olm - Ladenburg: 99 km; totaal 603 km

Gisterenavond niet ver van het hotel een feest van de plaatselijke muziekvereniging plaats. Leden van de verenging maken in wisselende verbanden muziek, en ze schenken wijn uit de regio. Daar komen dan mensen op af; die drinken daar wat en spekken daarmee de verenigingskas. Ik dronk daar de regionale Burgunder. Heerlijk. Ik heb er ook diverse mensen gesproken. Nieder-olm blijkt een suburb van Mainz te zijn. Er wonen veel hooggeschoolde IBM-ers en verhoudingsgewijs veel leraren, want het stadje beschikt over alle schoolnivo's.

Toen ik vanmorgen op de fiets stapte, was alles wat gisteren tijdens het onweer en de vreselijke regenbui nat was geworden, weer droog. En als dat niet zo zou zijn geweest, zou het vandaag overdag zeker droog geworden zijn, want het was de hele dag zonnig en warm. Het is hier echt zomer en het wordt nog warmer. Ze geven voor volgende week enkele dagen met 35 graden of meer aan. Morgen wordt het ook weer zeer warm, maar tevens benauwd, met zeer waarschijnlijk ook weer onweersbuien. Het enige wat ik bij dat warme weer kan doen,  is veel drinken, ook wat vaker rusten, en als het onverhoopt gaat onweren, schuilen.

Ik heb de gebruikelijke zaterdagse taart vandaag op de schilderachtige markt van Nierstein (aan de Rijn) genuttigd.




















Even buiten Nierstein ben ik met een pont de Rijn overgestoken.





















Aan de overkant van de Rijn  is het een stuk rustiger. Ik fiets zowel door landbouwgebied, waar ik op enkele velden uien geoogst zie worden. Ik zie ook veel suikerbieten en mais. Ik fiets ook door enkele natuurgebieden met onverharde wegen. Er zijn veel vogels. Ik zie ook fazanten en grote hazen. In de vele riviertjes is het water schoon en zie ik vissen zwemmen.


Er zijn hier geen interessante romaanse kerken of kloosters. Ik kom wel langs een (uit de 14e eeuw daterend) bedevaartskerkje van Maria (Maria Einsiedel). Ik loop er even naar binnen en steek er enkele kaarsjes op.



















In Lorsch zou ik enkele restanten van een in de achtste eeuw gesticht klooster hebben willen zien. Het gaat om het voorportaal van een kerk en een karolingische triomfpoort. Maar het feest ging niet door. Een en ander was aan restauratie tie en was geheel ingepakt.









Het was dus vooral lekker rustig fietsen in de natuur en weinig cultuur. En in Ladenburg was ik te moe en ben ik maar snel naar het hotel gegaan. Ik heb al wel ook een glimp van de Neckar opgevangen. En voor wie niet meer helemaal thuis is in de aardrijkskunde: Ladenburg ligt vlakbij Ludwigshafen (= ten westen van L.), Mannheim (ten noord-westen van L) en Heidelberg (ten zuiden van L).

Omdat goedkopere adressen geen kamer meer voor me hadden, kan deze pelgrim vandaag weer eens lekker luxe overnachten

6 opmerkingen:

  1. Johan, ik ontdekte vandaag je blog, leuk om je te volgen. Ik ben zelf in 2006 de route van Reitsma andersom gereden en heb hier goede herinneringen aan. Zal je zoveel mogelijk proberen te volgen, alvast veel plezier en ik weet wat je nog te wachten staat.........

    Wubbe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johan,
    Mijn reacties worden tot nu toe niet geplaatst, zie ik net. KOmt misschien doordag de Mac nog niet goed geïnstalleerd is ofzo. Ik lees je blog in ieder geval wel, en probeer het hierbij dus gewoon weer. Groeten van Annemoon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent al een flink eind op weg, waarschijnlijk heb je nog weinig hoogte verschillen gehad. Wat leuk dat als je ergens over schrijft, er meteen een foto bij staat (van de pont, het landschap of je hotelkamer).
    Veel plezier de komende dagen en hopenlijk wordt het niet te heet. Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Wubbe, wat leuk dat je de route ook kent.
    Het is tot nu toe redelijk goed gegaan, maar ik ben nu in tropisch warm weer terecht gekomen. Misschien even een tandje minder.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Annemoon,

    Deze reactie is in ieder geval wel geplaatst. Duim nu maar voor iets minder mooi weer. Ik heb nu een rustdag in Tübingen. Er wordt hier bijna niet op straat gelopen. Mensen zitten in de schaduw op een terrasje, of binnen. Ik zit in een tamelijk koel internetcafé met uitzicht op de Marktplatz met een van de mooiste stadhuizen van Europa. Niemand waagt zich in de zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Monique,

    Inmiddels heb ik wel wat beklimmingen gehad en mede vanwege de hitte was dat wel afzien. Ik hoop dat de temperatuur snel wat gaat zakken.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen