7 augustus 2011

Voorbereiding: aanschaf fietsnavigatie

Vorig jaar ben ik op de terugweg uit Santiago de Compostela in de uitlopers van de Picos verdwaald. Daar heb ik slechte herinneringen aan. Dat wil ik niet nog een keer meemaken. Maar dat zal ook niet meer gebeuren, nu ik met mijn Garmin Edge 800 op stap ga. Een fantastisch navigatiesysteem.
Ik heb er een "City Navigator Europe NT" bij gekocht. Dat betekent, dat ik in mijn Edge over geweldige gedetailleerde kaarten met allerhand relevante bijkomende informatie beschik van alle regio's, waar ik op weg naar Rome doorheen kom.
Met mijn Edge zal ik altijd mijn weg weten te vinden, niet alleen naar dorpen en steden, maar ook naar de dichtsstbijzijnde hotels, banken, winkels, schouwburgen, theaters, apotheken, enz. Alle banken, winkels, hotels, enz. worden in het systeem vermeld, met op de meter nauwkeurig de afstand van waar ik me op dat moment bevind. Als ik dan een winkel, hotel of bank aanklik, krijg ik op mijn scherm de route ernaartoe. Als ik circa 25 m van de opgegeven route afwijk, krijg ik een signaal. Deze Edge 800 is wellicht nog beter als mijn "Audi-Claudi". Er is een belangrijk verschil: mijn "Audi-Claudi" vertelt me voortdurend wat ik moet doen, terwijl ik de route en informatie van mijn Edge, (die op mijn stuur gemonteerd is) moet aflezen. Hij "praat" niet. Maar het is een prachtig appraat.
Ik heb de route van Reitsma naar Rome inmiddels gedownlaod en in mijn GPS-systeem ingelezen. In zekere zin hoef ik nu tot het Sint Pietersplein alleen maar braaf die route te volgen.
Maar onderweg zal ik regelmatrig toch wat te zoeken hebben: een B&B of hotel, waar ik wil overnachten, een restaurant waar ik wil lunchen of dineren, of kloosters, kerken en kastelen, die ik wil bezoeken en die niet aan de route zijn gelegen, enz.
Ik verwacht onderweg een hoop plezier van mijn Edge te hebben. Er is één nadeel: hij is een beetje te duur om hem op het stuur te laten zitten, als ik mijn fiets ergens even achterlaat. Ik mag hem niet vergeten en als ik dingen ga bekijken, moet hem dus steeds bij me dragen.

Zie eventueel ook http://www.garmin.nl/
        Nieuwe Garmin Edge 800 fietscomputer gepresenteerd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten