5 augustus 2011

Voorbereiding: inlezen en lijstjes maken

Al maanden bereid ik me op mijn fietstocht voor door ook heel veel te lezen. Ik ben begonnen met de informatieve routebeschrijving van Reitsma te lezen. Maar daarnaast heb ik op de sites van Reitsma's Routes naar Rome en van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome veel reisverslagen gelezen. Door het lezen van die reisverslagen krijg je een beetje een gevoel voor wat je onderweg zou kunnen tegenkomen en met name ook voor wat mogelijk interessant is om onderweg te gaan bekijken.

Ik heb me net als vorig jaar voorgenomen om tijdens de tocht met name weer aandacht te besteden aan de romaanse kerken op de route.  Ik ga weer heel veel moois tegenkomen.
Ik heb inmiddels een lijst van te bezoeken romaanse kerken opgesteld. Ze zullen weer uitgebreid gefotografeerd worden en via mijn blog zal ik proberen mijn volgers te laten  meegenieten. Hieronder alvast een voorproefje. Het is de San Zeno in Verona, een van de hoogtepunten in de romaanse bouwkunst in Noord Italië.




Verder heb ik de laatse tijd heel veel reisgidsen van allerlei steden op de route uit onze boekenkast gepakt om vooraf te kunnen bekijken, wat ik opnieuw zou willen zien en/of in welke steden ik mogelijk een rustdag zou kunnen houden. Vrienden hebben ons nog extra reisgidsen en met  name boeken over Rome hebben aangereikt. Het is heerlijk om dat allemaal vooraf te lezen.
Veel steden op de route heb ik al eens (en soms vaker) bezocht, en ik weet globaal wat ze te bieden hebben. Ook in Rome ben ik al enkele keren geweest. Een keer zelfs 6 weken achter elkaar. Ik was er toen - lang geleden - om er een zieke broer te begeleiden.
Maar ik verheug me erop die steden onderweg en Rome nu nog eens, en nu op de fiets aan te doen en er opnieuw de mooiste kathedralen, kerken, basilica's en duomo's, de mooiste castello's, burchten en Schlösser, de mooiste kloosters en pelgrimskerken, de mooiste arena's en piazza's, en de mooiste parken, beelden en en beeldpartijen te kunnen gaan bekijken. Niet alleen van de romaanse kerken, maar van alle hoogtepunten heb ik lijstjes gemaakt en ik heb me voorgenomen voor hun bezichtiging ruim de tijd voor te nemen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten