12 augustus 2011

Nog meer voorbereiding

De voorbereiding op mijn fietstocht heeft nog veel meer ingehouden. Ik zal, nu de vertrekdatum nadert, nog een paar punten kort noemen.

Cursus italiaans
Vorig jaar tijdens de tocht naar Santiago heb ik ervaren, dat het jammer was, dat ik nauwelijks of geen Spaans sprak. Heel vaak kom je mensen tegen, die geen woord engels, frans of duits spreken. En als je dan zelf hun spaans niet verstaat, wordt communicatie wel moeilijk.
Voor de reis naar Rome heb ik daarom al enkele maanden geleden een cursus italiaans gedownload en studeer ik zo nu en dan een dagdeel italiaans. Als ik vanaf maandag en route ben, wil ik dagelijks nog tenminste een uur italiaans studeren. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat uitpakken.

Sportmedisch onderzoek
Een ander punt is, dat ik in het kader van de voorbereiding ook een sport-medisch advies heb gevraagd. Daarvoor heb ik bij het Sportmedisch Adviescentrum Utrecht een uitgebreid preventief sportmedisch onderzoek ondergaan. Ik meende zo'n sportmedisch advies te moeten vragen omdat ik nog niet zo lang geleden een artikel las over het relatief grote aantal fietsers, dat jaarlijks in de Alpen overleed. Dat moet mij natuurlijk niet gebeuren.
Maar gelukkig concludeerde het sportmedisch onderzoek, dat ik een prima conditie heb. Per kilo lichaamsgewicht lever ik uitzonderlijk veel vermogen. Dat geeft de burger moed. Maar ja, we moeten toch maar weer zien, hoe dat in de bergen gaat.

Lidmaatschap van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome
Vorig jaar was het plezierig om onderweg mensen tegen te komen, die net als ik lid waren van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob. Voor 'Rome-gangers' is er ook zo'n club, de al genoemde Vereniging Pelgrimswegen naar Rome. Een club, die overigens veel kleiner is dan het Nederlands genootschap van Sint Jacob. Maar via de Vereniging( zie eventueel www.pelgrimswegen.nl) krijg je veel interessante informatie. Ik ga ervan uit, dat ik onderweg leden van de vereniging tegen zal komen.
Via de Vereniging heb ik een pelgrimspas gekregen. Ik ga daarin weer stempels verzamelen.



1 opmerking: