23 augustus 2011

22 augustus: door het Würmtal en Schönbruch naar Tübingen

Maulbronn - Tübingen: 93 km; totaal 789 km

Je kunt maar pech hebben.
Ik reed in Maulbronn na ongeveer een km lek. Ik heb ervoor gekozen naar het hotel terug te wandelen en daar in de kelder mijn band te plakken. Helaas hadden ze er geen fietspomp. Mijn navigatiesysteem bracht me naar het dichtstbijzijnde tankstation.Helaas konden ze daar mijn band niet van extra lucht voorzien. Ze gaven me het adres van een garage, die het mogelijk wel kon. De garagebaas verzon iets en kon mij uiteindelijk wel helpen.
Het tijdverlies was extra rampzalig omdat het ondertussen behoorlijk heet was geworden.

Gelukkig kwam ik in Maulbronn nog een enthousiast Belgisch echtpaar tegen. Even mee gesproken, o.a. dat het mooiw klooster misschien toch zo'n omweg waard was.. Zij gaven me titels mee van boeken van Hesse, die zich in Maulbronn afspeelden of in Maulbronn geschreven waren. Ik moest vooral ook het filosofisch Glasperlenspiel van Hesse lezen. Leuk om dat nog even mee te krijgen. We hebben contactgegevens uitgewisseld.

Pas rond half twaalf ging ik dan eindelijk op weg, richting Pforzheim. Daar zou ik weer op mijn Reitsma-route komen. Richting Pforzheim had ik eerst weer een aantal steile hellingen te bedwingen. En met een tropische temperatuur is dat duidelijk zwaarder dan normaal. Ik bleef drinken en eten.

In Pforzheim kon ik weinig moois ontdekken. Erg druk en veel lawaai.
Gelukkig kwam snel na Pforzheim de Würm, een mooi klein riviertje. Ik reed er over de schaduwbiedende Waldweg langs. Vond er ook een geweldige picknickplek. Ik moest vanwege de hitte regelmatig een rustpauze inlassen (o.a. ook in Weil der Stadt en in Schönbruch) en 'bijtanken'. Er zijn naast diverse flesjes water vandaag 6 bidons doorgegaan.






















Het Naturpark Schönbruch was fantastisch mooi. Verkoelend bos! Het was vroeger het jachtgebied van de koningen van Württemberg. Jammer dat ik er zelf geen wild gezien heb. Wel veel vogels gehoord.


Als je het Naturpark uitkomt. sta je gelijk voor Kloster Bebenhausen.
Maulbronn was in 1147 door Cisterciënzers gesticht. Dit Bebenhausen later, eind van de 12e eeuw, eveneens door Cisterciënzers.
Bebenhausen is na de reformatie een protestants internaat geworden en nog weer later tot jachtslot voor de koningen van Württemberg verbouwd.  Zo is dit prachtige klooster behouden kunnen worden.


Maulbronn is na de Reformatie eveneens behouden kunnen worden omdat er een protestantse school in werd ondergebracht, een school met een aantal beroemde leerlingen: naast Hesse ook Hölderlin.

Vanwege het late vertrek uit Maulbronn en de vele rustpauzes (vanwege de tropische hitte; circa 35 graden) kwam ik pas 19.30 uur in mijn hotel in Tübingen aan. Ik was redelijk 'uitgewoond'.
In de plaatselijke krant las ik 'avonds na het eten een artikel over het grote aantal ouderen met hitteproblemen. Een arts, die in datzelfde artikel aan het woord kwam, meende dat Radfahren bij deze tropische temperatuur Tabu sein sollte. Ik had gelukkig een rustdag ingepland.

4 opmerkingen:

  1. Beste Johan!
    Wat een pech had je, hopenlijk is het vandaag beter gegaan. Ik denk wel aan je, hoe je steeds druk bent met fietsen!
    Als je terug bent hoor je het wel over wat ik tegenwoordig doe op de Wilg!Ik zit nu bij de muziekgroep en dat is erg leuk!
    Doe het rustig aan met dat warme weer. Wij hadden vanochtend flink onweer en moesten schuilen tijdens het werk.
    Johan, succes en groeten!
    Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johan
    Wat heerlijk om je via je blog weer te volgen. Jij hebt te warm weer,af en toe een regenbui en onweer maar ook bij ons is het vandaag warm,regenachtig en zonnig. Afgelopen zondag zijn we bij Piet geweest en ik zou je de groetjes doen van hem.
    Doe het een beetje rustig aan met die warmte en geniet ervan
    lieve groetjes vanaf de madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marijn,

    Fijn om te horen, dat je de muziekgroep zo leuk vindt.
    Gisteren was het in Tübingen 35 graden, maar ik had daar een rustdag. Maar zelfs op een rustdag is zo'n tropische temperatuur een beetje veel.
    De kaart voor Loek zit al op de bus.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste en lieve Madelief,

    Ja, het is nog steeds heel warm. Ik ben vanmorgen om 5.30 uur opgestaan, ontbeten, nog een onweersbui afgewacht en ik zat om 7.15 uur op de fiets.
    Voor de ergste warmte had ik al een heleboeel km's weggetrapt en had ik met name de be beklimmingen van vandaag gehad.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen