17 augustus 2011

17 augustus: Nog een dag langs de Rur

Ratheim - Euskirchen: 95 km; totaal 314 km

Aan het ontbijt "Er is er een jarig, hoera" voor Anke gezongen. Bij het afrekenen vroeg de eigenaar van Jägerhof, of ik dacht de paus in Rome tegen te zullen komen. Als dat het geval zou zijn, moest ik Benedictus XVI de schöne Grüsse doen von Hermann vom Jägerhof im Ratheim.

Vandaag weer fantastisch weer. De hele dag zon. Het is warm. Ik heb de wind meest in de rug. Ik fiets het grootste deel van de dag weer langs de Rur. Een prachtig fietspad. En je gaat vanzelf een beetje van die mooie Rur houden. Stroomopwaarts wordt hij breder. En er komen een aantal stroomversnellingen. Soms zie je daar kanovaarders bezig. Het fietsen is wel zwaar. Er ligt losse steenslag.




















In Jülich (ontstaan als romeinse nederzetting met de naam Juliacum) bezoek ik de Zitadelle. Als ik de stad weer uit rij, kom ik de man uit Apeldoorn tegen, die ook naar Rome fietst. We praten even bij.


Niet veel verder tref ik een nederlands echtpaar dat fietsend op weg is naar Lourdes. Het zijn fanatieke fietsers. Ze zijn al meerdere keren in Santiago geweest, ook in Rome, in Noorwegen, enz











Een stukje voorbij Düren verlaat ik de Rur. Ik fiets dan verder door boerenland. In Niederau bezoek ik Schloss Burgau, een mooi slot voor bruiloften en partijen, voor muziekuitvoeringen en tentoonstellingen.
Op een terras bij het slot kies ik voor koffie met kruisbessentaart. Echt lekker.




















De volgende stop is Zülpich (de Romeinse naam was Tolbiacum). Ik bekijk er de oude (middeleeuwse) stadpoorten en de oude Burg, waarin nu appartementen zijn ondergebracht.

In Euskirchen verblijf ik in een hotel vlakbij de mooie markt. Euskirchen ligt niet al te ver meer van de Rijn. Nog 35 á 40 km en dan ik kom morgen bij Remagen weer aan de Rijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten