17 augustus 2011

16 augustus: langs Maas en Roer/Rur

Nieuw Bergen - Ratheim: 95 km; totaal 219 km

Na een goede nacht in het rustige Nieuw Bergen stond ik op met regen. Dat was eigenlijk niet de bedoeling. Maar nog tijdens het uitgebreide ontbijt (warme broodjes, eitje, eigen gemaakte jam, lekker beleg, fruit, een yoghurtje én een krant) in de B&B Nieuw Bergen werd het droog. En uiteindelijk werd een een prachtige, zonnige dag met vanaf kort na elven een stralend blauwe hemel..

De titel van vandaag is "langs Maas en Roer/Rur". De titel had ook kunnen zijn....."langs Maas en Roer/Rur en langs kruisbeelden en kapelletjes". Immers het was duidelijk dat we in Limburg waren: heel veel kruisbeelden en kapelletjes langs de weg. Allemaal heel goed verzorgd en soms met verse bloemen.
En eenmaal de grens over ging dat in Duitsland gewoon verder.

Gisteren reed ik over hoge dijken langs grote, brede, majestueuse rivieren, glinsterend in een wijds, hollands landschap. De landschappen langs de Maas zijn veel minder wijds.

Er is vlak bij de rivier veel bebouwing. Aan de oevers bomen en bossen. De dijken zijn laag. Soms mag het nauwelijks dijk heten. Het is goed te snappen, dat Limburg bij hoog water van de Maas half onder loopt. Ik rij eerst door veel bos. Later is er landbouw direct langs de rivier. Bij de eerste oversteek, op het voetveer bij Blitterswijk, ontmoet ik de eerste fietsende Romeganger.

Hij komt uit Apeldoorn en is op zondag vertrokken. Hij kampeert onderweg. Heeft veel kilo's bij zich. Hij fietst op een mountainbike. Dat fietst zichtbaar zwaarder. We fietsen ongeveer 30 km samen op. Dan nemen we afscheid, in de verwachting dat we elkaar tijdens de tocht nog wel vaker zullen tegenkomen.
Ik steek vandaag nog twee keer met een pont de Maas over.


Voor mijn Westlandse volgers: voor Venlo kom ik door een wat 'versleten' kassengebied. Er staan nauwelijks moderne, hoge kassen. De ketelhuizen zijn gemiddeld klein. Er staat veel kassenareaal leeg, ongebruikt. Ik zie onder meer paprika's, komkommers, snijbonen, lelies en perkplanten.
In Venlo wandel ik een stukje door het oude centrum en drink op het terras van In Den Dorstigen Haen op de markt koffie 'mit Kuche'. Ik heb uitzicht op het mooie stadhuis.


Vlak voorbij Venlo haal ik een echtpaar uit Pieterburen in. Zij zijn vandaag onderweg naar Maastricht. Zij steken vandaar Belgie min of meer schuin door om uit te komen in Duinkerken. Vandaar willen ze dan langs de kust weer terug naar Pieterburen. Dat is natuurlijk ook een fantastisch tocht. We rijden samen op tot Roermond. Ze hebben veel belangstelling voor mijn fiets en voor mijn verhaal over de tocht van vorig jaar naar Santiago. Zij hebben ook een Garmin. Zijn daar niet erg tevreden over. Hij valt zo nu en dan uit.
Zelf word ik juist steeds blijer met mijn 'Garminnetje'. Op die manier de route fietsen is een stuk ontspannener dan op basis van aanwijzingen in een boekje......"derde straat links"; "dan na flauwe bocht bij witte boerderij schuin rechts". Met dat soort aanwijzingen ging het vorig jaar wel eens mis. Als je nu 25 meter van de route afwijkt, krijg je op je scher, de aanwijzing "Van Koers". Echt super.

In Roermond wijk ik even van de route af om in het centrum op de markt de kathedraal te kunnen bekijken en het stadhuis en verder natuurlijk de mooie Munsterkerk.


Die is echt veel mooier dan de kathedraal. Ik loop om de Munsterkerk heen en ga er ook binnen. De kerk is onderdeel geweest van een Cisterciënzerklooster. Cuijpers heeft de kerk bij een restauratie in de 19e eeuw een oude toren ontnomen en er vervolgens twee nieuwe toegevoegd. Je moet maar durven. Volgens mij heeft Cuijpers zich daarbij laten inspireren door de basiliek van St Odiliënberg (ook can Cisterciënzers), waarover later.

Meteen na Roermond stuit ik op een lieflijk kabbelende Roer. Smal. Aan beide kanten op de lage wallen veel geboomte. Ik zie geen dijk. Ik kom de Roer een paar keer tegen en verder ga ik er langs rijden.


Maar eerst ga ik nog naar de romaanse Basiliek van St Odiliënberg. Hij stamt oorspronkelijk uit de elfde eeuw en sommige delen zouden nog ouder zijn. Maar de basiliek is in de tweede wereldoorlog volledig verwoest, en in 1950 zo goed als herbouwd. Deze Basiliek is van verre zichtbaar. Hij ligt op een hoogte. Er is een Cisterciënzerklooster naast. Ik probeer alle deuren van de Basiliek. Maar hij is gesloten. Ik wil naar binnen en bel daarom aan bij de pastorie.



De pastorie heeft huisnummer 13. Dat belooft weinig goeds. Er wordt open gedaan door een non. Ze meent dat zij geen tijd heeft om voor toeristen de Basiliek te openen. Ik vertel dat ik op weg ben naar Rome en dat ik graag de kerk had willen bezichtigen. Zij krijgt nu een rode kleur, en herhaalt dat zij geen tijd heeft. Jammer dan.









Vanaf ongeveer Steinkichen tot aan Ratheim langs de Rur gefietst. Prachtig fietspad met op veel plaatsen aan beide zijden bomen. Tussen de bomen door een zilver glinsterende Rur. Je hoort de rivier stromen. De vogels overstemmen dat soms. Er zijn er veel. Soms steken ze vlak voor je fiets over. Ze zijn snel. Soms slaan lange grassen tegen mijn blote benen. Het is niet moeilijk om je gelukkig te voelen.

's Avons in de tuin van hotel Jägerhof in Ratheim kom ik aan de praat met drie Duitsers. Zij fietsen ook. We wisselen onze ervaringen uit. We eten gezamenlijk en trakteren elkaar over en weer op bier en wijn. De man vertelt geweldige moppen. Zijn zus Sabine heeft vandaag haar derde Enkelkind gekregen. Zijn vrouw Anke is morgen jarig.

Het was niet alleen de dag van de Maas en de Roer, maar ook van de vele ontmoetingen.
Jammer trouwens dat Jägerhof geen internet had. 

   

1 opmerking: