27 augustus 2011

26 augustus: langs de Rijn naar Bludenz

Lustenau - Bludenz: 62 km; totaal 1065 km

Het was opnieuw zeer warm: 31 - 33 graden. En er was een warme föhnwind uit het zuiden. Windkracht 4 á 5. En ik had hem tegen. Dat is dan hard werken met dat warme weer.
In het landschap rondom steeds bergen, ook hoge van zo'n 1400 á 1600 meter en in de buurt van Bludenz had ik uitzicht op bergen van circa 2000 m en hoger. Ik heb echter vandaag nog niet heel erg veel geklommen. Heb bijna voortdurend langs de Rijn gefietst. De Rijn is voordat hij in de Bodensee uitmondt nog een redelijk smalle rivier. Het water is helder groen een beetje modderig en stroomt zeer snel. Hij is hier niet bevaarbaar.



















Onderweg heb ik een stop gemaakt in Feldkirch. Volgens mijn routeboek is Feldkirch de 'culturele hoofdstad'van Vorarlberg. In ieder geval is het een alleraardist stadje. Rond de Marktplatz zijn er voor de winkels aan beide zijden arcaden. Met zulk warm weer heerlijk koel. Het heeft een opvallend Rathaus met moderne fresco's op de buitenmuur. Ik heb er ook de Domkirche bezocht. Die heeft niet alleen een bijzondere preekstoel, maar met name ook een interessant altaarstuk van de 15e eeuwse schilder Wolf Hober, die uit Feldkirch afkomstig was.














































Ik kwam vroeg in mijn hotel in Bludenz (= Alpenstadt) aan. Heb in Bludenz ook nog rondgereden (klimmen!!) en rondgekekenwat fruit en yoghurtjes voor de komende dagen voor onderweg gekocht. Ook de fiets nog even geinspecteerd en de ketting gesmeerd. En nieuwe batterijen in het voor- en achterfietslampje. En verder rusten.....voor de grote klimdag van morgen.
Ik hoop wel dat die beloofde onweersbui komt. Als het morgen onverhoopt opnieuw zo warm is, wacht ik nog een dag.

2 opmerkingen:

  1. Succes met de beklimming. Hoewel het af en toe zwaar zal zijn, vergeet niet om je momenten te pakken om te genieten.

    Wubbe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wubbe,

    Ik ben blij dat ik de Arlbergpass achter me heb. Het was wel een beetje een beproeving: eerst vanaf Bludenz stortregen en dat ging uiteindelijk over in sneeuw. Het sneeuwde zo hard, dat het me niet verantwoord leek door te feitsen. Bovendien had ik het heel erg koud. Die kou is vandaag ook niet meer overgegaan. Nu ten twaalven, na een paar goede glazdn wijn, krijg ik eindelijk ook weer warme voeten. Ik had me de Arlbergpass natuurlijk anders voorgesteld.
    Wat betreft de Edge, ik ben erg blij dat ik hem bij me heb. Het geeft erg veel gemak. Zo'n Edge fietst erg veel rustigerr dan voordtdurend in je routeboek te meoeten kijken, En als je onverhoopt een keer verkeerd rijdt, meldt hij dat - omdat ik dat zo heb ingesteld, na 25 meter.
    Je hebt overigens niert alleen een Edge nodig, maar ook een kaart van Europa (city-Navigator). Per saldo is het een aardig dure aanschaf, maar ik kan niet meer zonder. Heb er veel plezier van. De Edge brengt je ook naaar hotels van je keuze, naar kerken, naar postkantoren, naar supermarkets, of andere winkels, naar plaatsen buiten de route, enz. Echt geweldig. Je weet voortdurend ook hoeveel je geklommen hebt, hoe hoog je zit, hoeveel km je vandaag hebt gefietst, enz.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen