28 augustus 2011

28 augustus: over de Reschenpass naar Italië

Flirsch - Burgeis: 84 km; totaal 1205 km

In het Basur Hotel in Flirsch ben ik dankzij de prettige kamer, de goede sfeer, enkele plezierige ontmoetingen en het lekkere eten en de goede wijn heel goed over dip van de door bijzondere omstandigheden, zeer moeizame beklimming van de Arlbergpass heen gekomen.



















 En vanmorgen was het droog, eerst nog mistig, maar de zon was aangekondigd. En die kwam ook. En wat zijn die Alpen met een puur blauwe lucht en helder, zonnig weer dan toch mooi.


Ik had bewust lekker uitgeslapen en laat ontbeten en had bedacht wel te zullen zien hoe het zou lopen. Ik kon eerst de afdaling van gisterenmiddag tot Landeck voortzetten. Steeds langs de Inn. Kort na Landeck begon het klimmen. Tijdens een drinkpauze kwam ik aan de praat met een Duits echtpaar, dat van München naar het Gardameer fietst. We besloten een tijdje samen op te fietsen. Onze tempi paste goed bij elkaar. Beurtelings reed een van ons voor. Het was gezellig, maar het fietste ook heerlijk. Natuurlijk werd er ook gestopt voor een koffie (met taart) en later een paar broodjes. Zij hielden het in Pfunds voor gezien.  Je hebt van die dagen, dat het gezelschap je zo maar aan komt waaien. In de klim naar Nauders klampte een Zwitsers kwartet aan. Dat vormde ook een stimulans in de klim.

Vanaf een brug over de Inn


















Wel hele stukken over de Via Claudia Augusta gefietst. Bij bruggen wordt dan op grote informatieborden uitgelegd hoe de Romeinen hun bruggen bouwden. Als je eenmaal op die Via Claudia Augusta zit, heb je eigenlijk je Garmin nauwelijks meer nodig











Zo ging het vandaag én door het prettige weer, én door het samen opfietsen in de klim naar de Reschenpass (1520 meter) heel veel beter dan gisteren. Ik heb geen meter gelopen. Altijd in het zadel kunnen blijven. Klimmen is natuurlijk best wel inspannend, maar het geeft ook een kick, als het een beetje wil lukken. Dat gevoel had ik dus vandaag.

Het kasteel van Nauders;......nog maar een paar kilometer van de Reschenpass

Na de Reschenpass lag Oostenrijk (en ook Zwisterland, waar ik even doorgekomen was) al weer achter me, en was ik dus ineens in Noord Italië. Het doet nog helemaal Tirools aan, maar toch.



Ik heb al een aardig stukje gedaald, met eerst voortdurend uitzicht op een tweetal Lago's en het laatstestukje al langs de Etsch/de Adige. Morgen ga ik  verder langs die Adige, tot waarschijnlijk Merano. Endaar ga ik eens wat uitgebreider rondkijken. Kom ik weer een beetje aan de cultuur toe.......Hoewel fietsen over de Via Claudia Augusta is natuurlijk eigenlijk ook een culturele activiteit.

13 opmerkingen:

  1. felix johannes , Via Claudia Augusta ! Italia bereikt , weer zomerse fotos die laten weten dat je van al die panoramas hebt kunnen genieten en oog hebt voor frappante plaatjes .Ik heb er een atlas bij gehaald en mijn bewondering groeit >Morgen haal ik meer kaartwerk van zolder zodat ik je precieser kan volgen ,Ciau !! Joop , ook namens Els .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johan We volgen je op de voet,kijken op de kaart thuis en lezen je blog. Wat heerlijk dat het weer wat beter is waardoor je weer kan genieten. Ook je foto's wat geweldig.
    succes en lieve groetjes vanaf de madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je Italië hebt bereikt. Gefeliciteerd. En wat rijd je verbazingwekkend snel! Fijn dat je zo'n heerlijke fietsdag hebt gehad en leuk gezelschap had. En nogmaals: je foto's zijn prachtig en je verhaal boeiend om de volgen, ik lees alle stukjes. Ik ga ook de kaart er eens even bijhalen.
    Veel succes verder. Liefs van Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Johan,
    Nu al aangekomen in Italië, jongen wat ga je snel. Fijn dat je de ontberingen van gisteren weer helemaal te boven bent gekomen en nu even kan doorfietsen zonder bergen. Wel heb je toch kans gezien een paar prachtige foto´s van de besneeuwde bergen te maken. Nu kun je rustig genieten op het relatief gemakkelijke traject zonder echte bergen.
    Hartelijke groeten, Ben & Josele

    BeantwoordenVerwijderen
  5. groetjes vanaf de madelief. ik geeg beppie even instructie hoe zij jouw kan nbereiken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Johan,
    Vanaf het begin geprobeerd reacties te mailen. Telkens mislukt. Vandaag maar hulp ingeroepen van de Madelief. Na drie keer moet het nu lukken. Met bewondering de verslagen gelezen en met de foto's erbij wordt heteen levendig geheel. Je maakt wel alle weertypen mee. De foto van de sneeuwbui is wel heel bijzonder. Regen en onweer is ons ook ten deel gevallen.
    Je zult je wel vaker hebben afgevraagd waar je aan begonnen bent. Maar de laatste dag met medefietsers geeft de burger moed en aangeland in Italie waar het weer ongetwijfeld beter zal zijn. Wij vertoeven regelmatig in ons Kroondomein op de Veluwe en ook daar kan het regenen en onweren. Heerlijk, het buiten kunnen zijn. Wij wensen je sterkte en moed, maar geniet vooral van wat je tegenkomt.
    Lefs vanaf de Dommel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Johan, We hebben al je verslagen
    gelezen. Echt indrukwekkend. Ik ga weer
    proberen dit mailtje te versturen.Het is
    me nog steeds niet gelukt. We blijven het
    proberen. Verders een hele goeie reis en
    tot mails. Cock en Koos.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Joop, plaatsjes als Burgúsio en Gargazzone zul je misschien niet zo gemakkelijk in een atlas vinden. Maar het Google Earth kom je ook een heel eind.
    En de Adige vindt je zeker. En de Via Claudia Ausgusta vind je ook. Dat vind ik ook wel een fantastisch gegeven, alsmaar zo'n oude Romeinse rout te volgen.
    Dit was in ieder geval een dag om felix te zijn, en dat was ik ook.

    groet, ook aan Els,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve en beste Madelief,

    Ja, het was vandaag echt geweldig. Er wordt wel weer warmer weer voorspeld. Ook warmer dan 30 graden. Als het te gek wordt, ga ik weer vroeg opstaan.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Monique,

    Ik sta zelf ook een beetje verbaasd over de afstand die ik al heb afgelegd. Maar ik kom nog een heleboel mooie steden tegen. In enkele zal ik sowieso een rustdag invoegen. Dus het gemiddelde gaat vanaf nu waarschijnlijk wel wat zakken.

    groet, J

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Ben en Josele,

    Ja, je zo langs de Adige af laten zakken bij mooi weer is wel even wat anders dan dat verkleumde ploeteren in de sneeuw in de stijging van de Arlbergpass. De vraag is wat ik nu langer ga onthouden. Ik hoop beide, de combinatie. Ik zal er opoit bij een goed glas Italiaanse wijn verder over vertellen.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Bep en Nico,

    Het is nu toch helemaal gelukt om op mijn blog te reageren. En waarschijnlijk niet vanaf jullie Kroondomein, maar gewoon vanaf De Dommel.
    Hier heb je ook prachtige omgevingen voor Kroondomeinen. Ze zijn alleen een beetje ver weg. Maar om er doorheen te fietsen is heerlijk. Er wordt langs de Adige trouwens veel gefietst. Ook gezinnen met kinderen. En velen zijn op weg naar een camping aan het Gardameer.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Koos en Cock,

    Het is dus gelukt. Eerder had ik ook al een mailtje van jullie gekregen. Bedankt. Leuk, dat de familie zo meeleeft en meeleest.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen