18 augustus 2011

18 augustus: naar en langs de Rijn

Euskirchen - Koblenz: 94 km; totaal 408 km

Vanaf Euskirchen tot aan de Rijn reed ik lange stukken over rechte landbouwwegen. Ik zag onderweg in een veld 60 aardbeienpluksters. Op mijn vraag of ik 2 aardbeien kon krijgen kreeg ik Oekraïense antwoorden met gezichtsuitdrukkingen, misschien zou ik je wel willen geven wat je vraagt, maar ik versta je niet.......Of......... de baas is erg streng en vindt dat wij er ook geen twee mogen weggeven. Grote aantallen zwaaien naar mij.



















De laatste 15 km voor de Rijn moet er eerst flink geklommen worden, waarna een heerlijke, snelle afdaling naar de Rijn volgt. Bij de Rijn aankomen en er de hele dag langs rijden is echt een sensatie. Het is geweldig om daar te fietsen. Ik zie het restant van de brug bij Remagen(met ernaast het Friedensmuseum). Op de promenade in Remagen drink ik koffie met Pflaumenkuchen. De wespen willen meeëten. Er komen grote aantallen fietsers voorbij. Zowel recreatiefietsers in een heel rustig tempo, als ook grote aantallen snellere lange afstandfietsers. Ortliebtassen zijn bij die laatste categorie kennelijk zeer gewild.

Ik rijd met harde tegenwind (de vlaggen staan strak in de wind) verder langs de Romantische Rhein. Ik maak een paar foto's van een mooi stukje Rijnpromenade in Bad Breisig, en in Andernach (Antannacum voor de Romeinen) neem ik de tijd om de prachtige laat-romaanse Liebfrauenkiche te bezoeken. Ik loop er omheen en ga ook naar binnen. Een schoolklas voor de kerk luisterst deels geïnteresseerd, deels verveeld naar een enthousiaste leraar, die de leerlingen probeert uit te leggen, waaraan je romaanse kerken kunt herkennen en wat het bijzondere is van deze Liebfrauenkirche. Ik bekijk in Andernach ook stukken stadsmuur uit de Romeinse tijd, de Runder Turm uit 1200, en het (laat-) gothische Rathaus.


Ik heb voor de km die ik lans de Rijn afleg, relatief veel tijd nodig, want ik heb vandaag harde wind tegen.
Verder is het prachtig weer. Warm, erg warm. Erg gaan een paar flessen water door.


Pas tegen half zes bereik ik Koblenz. Ik kom binnen via de oude (13 e eeuwse) Balduinbrücke. Vanaf die brug heb je een fantastisch uitzicht op de stad. Ik rijd maar snel door naar mijn hotel, want ik wil graag onder een koude douche. Na die koude douche en een korte rustpauze wandel ik rustig de stad in. Ik wandel langs de Rijnpromenade. Maak foto's van het fraaie gerechtsgebouw en de vesting Ehrenbreitstein aan de overkant. Verderop kom ik langs het Deutsches Eck. Keizer Wilhelm I zit daar machtig te paard. Hij ziet daar de Rijn en Moezel samenvloeien. De naam van de stad, Koblenz is afgeleid van het latijnse 'Confluentes'.
Ik wandel natuurlijk ook naar de (op dit late tijdstip gesloten) romaanse St Kastorkirche.
In de Altstad drink ik nog een biertje en besluit ik na al die omvangrijke Duitse (veel) vleesmaaltijden nu maar eens Italiaans te eten. Zeeduivel met gestoofde tomaten en wat pasta. Heerlijk met wijn uit de regio van Rome.

Tot nu toe verloopt de reis naar Rome uitermate plezierig. En zoals gezegd fietsen langs de Rijn is een sensatie. Steeds wisselende, prachtige uitzichten. Veel bootverkeer. Veel vogels. Hier en daar een prachtig kasteel of een schitterend paleis. Snel stromend water. Ik zie een enkeling zwemmen en iets meer roeiers (allemaal met zwemvest) tussen die grote boten. Die hebben fantastische namen: Berlin, Tizian, Poseidon, Achilles, Sonja, Thekla, Salieda, Saro, enz.

Ik had vanmorgen nog een stukje Nietzsche gelezen en onderweg nagedacht over wat "Worden wie je bent" voor mij betekent. Ik ben er nog niet helemaal uit.















2 opmerkingen:

  1. Hallo Johan, ik kan alleen maar enorm veel respect hebben voor iemand als jij die dit toch maar even doet. Iemand van 25 jaar die staat nog als een jonge vent op z'n benen, maar als je dit op latere leeftijd gaat ondernemen,
    zal je er harder aan moeten trekken om het te volbrengen. Bij deze wensen wij -Kees en Iraida- jou enorm veel succes in deze zware tocht. Er gaat geen dag voorbij dat wij niet aan je denken. Tot de volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kees en Iraida,

    Ik had een rustdag nodig om op de diverse reacties te kunnen reageren. Leuk dat jullie mij volgen.
    Het gaat tot op heden redelijk goed. De tropische warmte is wel een beetje een spelbreker. Misschien moet ik even wat rustiger aandoen. Vanaf donderdag gaat het weer regenen.

    Groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen