9 september 2011

9 september: door het Tiberdal naar Assisi

Città di Castello – Assisi: 78 km; totaal 2002 km


Naar Assisi was niet al te ver. Dus er kon worden uitgeslapen en rustig worden ontbeten. Het was in het prettige hotel in Città di Castello weer een uitgebreid buffetontbijt, met ook verschillende soorten verse en gedroogde vruchten, veel verschillende sappen, heerlijk – een beetje extra gezouten? – brood, allerlei soorten dolces (koekjes, taartjes), diverse soorten yoghurt, enz.

Ik had bedacht, dat ik in Città di Castello eerst naar de Pinacoteca Communale zou gaan. Een alleraardigst museum. Ik was er helemaal de enige gast en kreeg ongevraagd een soort persoonlijke rondleiding. De Pinacoteca was interessant vanwege de kunst, die er hing (Luca Signorelli, Georgio di Andrea di Bartolo, Neri di Bicci, Domenico Ghirlandaio, werk uit de Bottega di Andrea della Robbia, Rafaello Sanzio) , maar ook vanwege het 16e eeuwse paleis, waarin die kunst was ondergeracht: het Palazzo Vitelli alla Cannoniera.



















Aansluitend op het bezoek aan de Pinacoteca, heb ik Città di Castello nog wat verder verkend: een alleraardigst stadje, met nog een bijna geheel intacte middeleeuwse structuur. Allemaal heel smalle straat en steegjes. In het centrum ben ik even het stadhuis ingelopen en natuurlijk ook de kathedraal di Santo Florido e Amanti.


Een en ander betekende dat ik pas rond 12.00 uur uit Città di Castella wegreed. En het was warm, weer rond de 30 graden. In Assisi was het, toen ik daar rond vijf uur aankwam zelfs 33 graden.

Het was een prachtig tocht, door het dal van de Tiber. Die ben ik vandaag een aantal keren overgestoken. Maar het is hier nog geen spannende rivier. Meer een forse modderstroom. Weinig, onhelder water. Het is overigens de enige rivier, die hier nog wat water heeft. Alle andere rivierbeddingen zijn volledig droog. In het dal van de Tiber heb je mooie uitzichten. Omdat het vandaag helder was, hadden de landschappen extra veel kleur. Het was overal heuvelend. Soms moest er even echt geklommen worden. Maar als je goed gebruik maakte van de extra snelheid in de afdalingen, waren de beklimmingen nergens moeilijk. Het was te merken, dat de benen de laatste weken toch duidelijk sterker zijn geworden. Dat geeft wel een kick als je steeds redelijk makkelijk boven komt.



















In Nederland is een brug soms al een probleem. En hier kom je inmiddels op het grote blad op een heuvel boven. Dat is gaaf. De wat langere klim naar Assisi haalde ik natuurlijk nog niet op het grote blad. Dat is een behoorlijk lange klim van zo’n 5 %.



Ik heb geluncht in Umbertide. Het Museo di Santa Croce was daar op dat moment gesloten (siësta). Maar ze hebben er ook een groot 14e eeuws kasteel. En ook hier weer in het oude stadje zo’n middeleeeuwse structuur. Allemaal hele smalle straatjes. Wel lekker koel met dit weer. Ik vond er een plezierig terrasje om wat te eten.





















En dan was er niet veekl verder, zo maar in het niemandsland, ook nog weer eens abdij. Met een prachtige toren en een heel bijzondere kerk. Heel oud.












Dan kwam ik onderweg net na Casa di Diavolo een Belgische tegen. Die stond uitgeput in de schaduw van een boom. Ze had het te warm en was erg moe. Zij reed op Reitsma route naar Rome en ook op GPS. Ik heb haar een tijdje uit de wind gehouden en gaf in de klimmen het tempo aan. In Piccione hebben we even een flesje water gedronken en onze bidonnen opnieuw gevuld. Zij was eigenlijk een kilometervreetser. Zij was in Koblenz begonnen reed vandaar in ruim 2 weken naar Rome. Maar ze stopte nergens voor een foto, kerk, of klooster. Het was alleen maar fietsen. Vandaag wilde ze tot in Spello komen en zoals gezegd, wilde ze zondagavond in Rome aankomen.

Na de klim tot boven in Assisi namen we afscheid. Mogelijk zien we elkaar nog in Rome.




In Assisi zit ik in een prettig hotel (Fontabella) op een hoog punt. Vanuit het hotel is het uitzicht geweldig. Ik zal er morgen foto’s van maken.

Vanaf nu wordt het kilometers aftellen. Ik moet naar Rome nog ongeveer 220 km. Morgen blijf ik hier in Assissi. Zondag ga ik weer verder.

Zojuist gehoord dat Hanneke goed in Rome, respectievelijk het appartement is aangekomen.

2 opmerkingen:

  1. Optime johannes ,Schitterende fotos van prachtige gebouwen en landschappen .De vue op assisi is okgeweldig , daar blijkt het voordeel van fietsen : wij waren er met de auto en dan zie je het slechts "in het voorbij gaan "!Je inspanningen van de voorgaande tocht worden wel rijkelijk beloond door wat je nu allemaal in direct bereik hebt .De Pinacoteca toonde schatten , in Assisi is heel veel te zien en word je geconfronteerd met een belangrijk persoon met veel invloed , en de gebouwen zijn luisterrijk .Fijn te weten dat Hanneke al in Rome is .Dit is in grote haast , we gaan naar de vader van Els (98) en ik heb eerst allerlei boodschappen gedaan en ga dan met de trein naar Houten .Geniet ! Groet van Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Joop.
    Assisi heeft inderdaad veel te bieden. En ondanks dat het weekend was, vond ik het redelijk rustig.
    Het is een heel fotogeniek stadje door dat systematische gebruik van 'ruw bouwmateriaal' en de mooie rode Umbrische daken.
    Op veel plaatsen lijkt de tijd stil gestaan te hebben.
    Je bent wel de hele dag aan het klimmen en dalen.
    Heerlijke stad.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen