8 september 2011

7 september: vanuit Ravenna naar de Appenijnen

Ravenna – San Piero in Bagno: 96 km; totaal 1840 km


Vanmorgen wilde ik op weg naar het zuiden, naar de Appenijnen, nog wel een omweg maken om buiten Ravenna de Basilica di Sant’Apollinare in Classe te zien. Eigenlijk is die Basilica het enige restant van de Romeinse havenstad Classis (bij Ravenna). De Basilica is gewijd in 549 en staat boven het graf van Sint Apollinaris, de eerste bisschop van Ravenna. Het bezoek aan deze Basilica was de omweg alleszins waard. Wat prachtig! Zowel van buiten, als – of misschien nog meer – van binnen. Die schitterende mozaïek in de apsis met heel groot de Heilige Apollinaris in een soort weide met bloemen en 12 tamelijk grote witte schapen. Dit mozaïek dateert uit de 6e en 7e eeuw en is dus iets jonger dan de meeste mozaïeken in Ravenna-stad. Ik heb helaas geen foto’s van de mozaïeken, omdat fotograferen daar verboden was. Maar afgezien van de mozaïeken, de basilica zelf is ook wonderschoon. Zij heeft een heel zuivere, eenvoudige, overtuigende, voorname vorm.


Prettig was ook dat het rond en in deze basilica zo prettig stil en rustig was. Slechts enkele bezoekers.

Ja, het ligt uit de route, maar voor een fietser, die toch op weg gaat naar het zuiden is dat niet zo’n probleem.



















Vervolgens dus richting Appenijnen gereden. De eerste 35 ‘a 40 km waren nog plat. Maar vanaf dat moment was het klimmen. Eerst rustig aan. Veel vals plat, zo nu en dan een kort klimmetje. Maar hoe verder ik richting San Piero in Bagno ging, hoe meer er geklommen moest worden. Maar het waren lekker lopende heuvels en bergen. Tot op heden nergens erg steil. En de uitzichten waren fraai.


Vanmorgen was het lang bewolkt en was het heiig, vochtig en benauwd. Naarmate de dag vorderde kwam de zon steeds vaker door en vanmiddag was hij volop aanwezig. Daardoor was het uiteindelijk weer een behoorlijk warme dag: circa 30 graden. Ik hoop dat het op de volgende klimdagen niet veel warmer wordt.


Na zo'n 30 km was er nog een bijzondere ontmoeting. Ik was even gestopt om wat water te drinken. En vanaf hun t5erras loopt een echtpaar naar me toe. Het vraagt waar ik vandaan kom en waar ik heen ga en ze willen persé dat ik even bij hun op het tyerras kom zitten voor een kop koffie. Het werden dus 2 koppen koffie en iets lekkers. Bijzonder. Een leuke, onverwachte stop, zo maar in het niemandsland.

Als je ’s morgens de Basilica di Sant’Apollinaire in Classe gezien hebt, dan kan daar diezelfde dag niets tegenop. Toch was er nog een bijzondere verrassing. Ik maakte een stop in Sarcina, de geboorteplaats van Plautus. Ze zijn daar in Sarsina niet alleen trots op Plautus, (het centrale plein in het stadje is naar hem vernoemd) maar ook op alle Romeinse vondsten: met name mausolea, en Romeins mozaïek. En wat mij betreft mogen ze ook trots zijn op hun (niet aan de buitenkant) mooie Romaanse basiliek uit de 11e eeuw: de Duomo San Vicino. Binnen vond ik hem erg mooi. Binnen was ook een prachtige marmeren, gebeeldhouwde preekstoel te zien  en eveneens een prachtige, oude doopvont.


ai, ai...ik krijg de foto's niet in de goede volgorde..............













Leuk zo’n verrassing onderweg.

Verder is misschien nog vermeldenswaard, dat ik bijna 1800 km heb moeten fietsen om een eerste verwijzing naar Rome tegen te komen. In een dorpje San Vittore stond een richtingsbord naar Rome aangegeven, met de vermelding, dat Rome over de snelweg na ‘slechts’ 341 km wordt bereikt.

Toen ik vorig jaar naar Santiago fietste kwam ik in België al borden richting Santiago tegen met de vermelding hoeveel km het nog was. En onderweg zag ik steeds borden richting Santiago, ook in Frankrijk en natuurlijk heel veel in Spanje. En nu na circa 1800 km het eerste bord. En vanaf dat moment overdrijven ze het ook echt. Nu zie ik bijna op iedere hoek van de straat een bord naar Rome.



















Volgens mijn routeboek is het voor mij, als ik de route blijf volgen nog 354 km naar Rome.

2 opmerkingen:

  1. Giovanni admirabile , Gelukkig heeft de kaart die ik nu raadpleeg een boekje met ALLE plaatsnamen zodat ik je precies kan volgen ,Sant Apollinar in Classe is magnifiek .Er was bijna niemand toen wij er waren en ik heb onbeschaamd plaatjes gemaakt .Het mozaïek in de absis is inderdaad subliem .Je fotos zijn weer sprekend , de preekstoel met de evangelisten is bijzonder > Dat Plautus uit Sarsina kwam is nieuw voor mij .Het was lastig hem te lezen , merkwaardig Latijn , veel plats , maar ook wel geestig .Dat je nu pas Roma ziet wijst er ook op dat je niet op een drukke pelgrimsroute zit.Dat heeft toch ook wel een aantrekkelijke kant .En het aangegeven KM aantal laat zien dat je al ver op weg bent .Goed vervolg ! Joop en Els .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Joop en Els
    Plaatsjes als S. Piero in Bagno en Sarsina kun je dus allemaal terugvinden? Mooi.
    Ja, Sarsina, ik had er nog nooit van gehoord; de geboorteplaats van Plautus, maar ook interessante Romeinse vonsten en zo'n mooie Romaanse Duomo.

    Het is duidelijk dat ik niet op een drukke pelgrimsroute zit, maar veder kom ik ook nauwelijks fietsers of wandelaars tegen. Ik ontmoet Italianen en toeristen. In Ravenna waren opvallend veel Nederlandse toeristen.

    Vandaag, zoals ik heb gemeld, Poolse fietsers tegen gekomen. En in het Museo Civoco in Sansepulcro een Belgische, die natuurlijk ook voor Piero della Franmcesca kwam.
    Een prettig stadje dat Sansepulcro. Ik heb daar geen tijd voor, maar je zou vanuit Sansepulcro een "rondje Piero della Francasca kunnen maken naar plaatsen in de omgeving, waar werk van hem te zien is. Maar het meeste hangt waarschijnlijk in Arezzo.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen