6 september 2011

6 september: rustdag Ravenna

Eerst een excuus: de techniek laat me hier in de steek. Het lukt me niet om op binnengekomen reacties te reageren. Het spijt me. Ik heb diverse pogingen gewaagd, maar tot op heden zonder succes. En ik ben steeds mijn teksten kwijt. Ik ga ervan uit, dat het op een volgend adres weer gewoon gaat lukken.


Over Ravenna kan ik bijna alleen in superlatieven spreken. Ik had goede herrinneringen aan een eerder bezoek aan Ravenna heel lang geleden. In 1978 met Hanneke en de kinderen.
Wij kampeerden toen op een heel plezierige camping in Punta di Ravenna, direct aan de kust. We gingen iedere dag naar het strand, zwemmen in zee. We zijn toen ook een dag de belangrijkste bezienswaardigheden in de stad Ravenna gaan bekijken; die vroegchristelijke kerken, battisteros en mausoleos met hun prachtige mozaïeken.

En nu heb ik ze opnieuw gezien. Ze waren nog mooier dan ik dacht. Waarschijnlijk heb ik ze ook met wat meer rust kunnen bekijken. En beter voorbereid. Met wat meer kennis over de historische context.

Ravenna is met zijn kunstschatten in de vorm van basilieken, mausolea, sarcofagen, doopkapellen uit vooral de V-e en VI-e eeuw volstrekt uniek. En dat dankt het aan zijn belangrijke sociaal-economische positie in die eeuwen. In de V-e en VI-e eeuw was Ravenna hoofdstad van het keizerrijk en thuishaven van de oorlogsvloot (voor de Romeinen was de haven van Ravenna ook al erg belangrijk!). Ravenna was een belangrijk cultureel centrum en als bisschopsstad na Rome een centrum van het christendom.

Ik heb vandaag zo ongeveer alles wat uit die tijd bewaard is gebleven gezien, en meer. Ik ben vanmorgen begonnen bij het Mausoleum van Theodoric, een Ostrogothische koning, koning/heerser van Italië en 2e man van het Oostromeinse rijk, die tijdens zijn leven, (eind 5e, begin 6e eeuw) dit bijzondere mausoleum liet bouwen. Het staat dicht bij de haven, toen buiten de stad. Voor de geode orde moet worden vermeld, dat er tijdens WO II een bom op terecht gekomen is; dus wat we nu zien, dateert niet volledig uit de oudheid. Van de oorspronkelijke beschildering (o.a. 12 apostelen en 4 evangelisten) is niet veel meer te zien.



Daarna ben ik naar de Basilica di S. Vitale gewandeld en het Mausoleo di Galla Placidia. Het gebouwencomplex van de S. Vitale en dit mausoleum van Galla Placidia wordt van alle bezienswaardigheden in Ravenna het meest bezocht. Dat zegt natuurlijk wel iets. Beide gebouwen herbergen een schat aan prachtige mozaïeken. Je raakt er niet op uitgekeken. Voor ons spreekt de kunstvorm nu waarschijnlijk het meest aan. Het is moeilijk om kunstvorm en inhoud wat met elkaar te verbinden. Dat neemt niet weg, dat we vaak de 12 apostelen tegenkomen, de 4 evangelisten, de profeten uit het oude testament, taferelen uit het leven van Christus, enz. Ook allerlei oriëntaalse vormen, prachtige marmeren kapitelen, en niet te vergeten de fonteintjes, bloemen, vogeltjes en hertjes.

De Basilica di S. Vitale is uit de VI-e en het Mausoleo uit de V-e eeuw.























Niet ver hiervandaan bezocht ik het Domus dei Tappeti di Pietra. Onder een kerk zijnmozaïekvloeren uit een villa uit (als ik het goed begrepen heb) de 4e eeuw blootgelegd. Er was bijzonder duidelijke informatie wat voor functies die plek had gehad vanaf de eerste eeuw AD tot nu toe. Er was wat toelichting op die functies. De huidige functie is kerk: de Santa Euphemia.



















Het was vandaag aangenaam weer. Niet al te warm. Zo’n 27 graden met een verkoelend windje. Dus fantastisch weer voor een dagje Ravenna.

Na de lunch ben ik naar de Duomo gegaan en de daarbij gelegen Capella di S. Andrea. Het is eigenlijk als Baptisterium gebouwd. Bisschop Ursus heeft het in 402 laten bouwen, nog voordat Ravenna hoofdstad van het keizerrijk werd (dat was Milaan nog in die tijd). Het is prachtig. Ik heb mede een bezoek gebracht aan het Museo Arcivescovile: daar de prachtige ivoren troon gezien van bischop Maximian (VI-e eeuw), prachtige sarcofagen, fantastisch gebeeldhouwde koppen, marmkeren kapitelen, de Paaskalender voor de periode 532 tot 626, enz. (daar mocht niet worden gefotografeerd).


















Verder wat rondgezworven, nog diverse andere basiliche e chiese bezocht, op terrasje gezeten en op bankjes in wat kleine parkjes.



Een geweldige dag. En morgen ga ik de Appenijnen in. Klimmen. Ik hoop dat het niet te warm wordt.

3 opmerkingen:

  1. Beste Johan . Alweer met bewondering je tekst gelezen en je fotos bewonderd . Sommige fotos zijn parallel aan die ik ooit maakte > Je prijzende termen doen me denken aan wat je ineen eerdere blog schreef dat we nu op een andere manier dingen in ons opnemen omdat we ouder en wijzer zijn , veel kijkervaring hebben opgedaan , en zo een wijder waarderings kader hebben .Het valt mij steeds op bij museum bezoek: ook objecten die je al vaak gezien hebt en waar je heel vertrouwd mee bent geworden kunnen je nu sterk raken en een scheut van vreugde brengen . Sterkte met het klimmen morgen , hopelijk geschikt weer ervoor .Buon viaggio .Joop en Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. P.S,De plek op de foto onder de alinea "na de lunch... " waar het Baptisterio Neoniano op staat , daar heb ik een tekening van gemaakt .Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joop, de tekening van het Baptisterio Neoniano wil ik bij gelegenheid graag een keer zien. Het is een fantastische plek.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen