10 september 2011

10 september: rustdag Assisi

Warmte op de fiets is iets anders dan warmte op een rustdag in de stad. Op de fiets creëer je als het ware je eigen wind. Bovendien heb je op de fiets minder kleren aan. En die kleren die je aanhebt, voeren het vocht beter af dan ‘gewone’ kleren. Op de fiets hoor je je als het ware in het zweet te rijden, maar vochtige kleren in de stad is niet aangenaam.


Bij warm weer in de stad - het was hier in Assisi gewoon weer 31 graden – moet je het dus gewoon rustig aandoen. (Op de fiets kom je dan niet ver!). Op tijd een koel café induiken. Op een plein in de schaduw mensen kijken……..Sowieso je zoveel mogelijk alleen in de schaduw verplaatsen. Ook een tijdje rusten in de mooie kerken op je gekozen wandelroute en zo nu en dan een praatje.


Ik heb in ieder geval een rustig tempo aangehouden en ook een lange siësta gehouden. En zo werd het ondanks de hitte een heel aangename dag.

Hanneke en ik waren hier in 1992 en ik had goede herinneringen aan Assisi. Het was wederom heel mooi. En het is behoudens bij de Basilica di San Francisco een redelijk rustig stadje. Heel vaak loop je in een straatje, steegje of vicolo alleen. En er zijn naast de Basilica di San Francesco nog een heleboel andere mooie kerken.



















Ik ben vanmorgen begonnen in de al genoemde Basilica. Ik heb met name uitgebreid de mooie fresco’s van Giotto over het leven van Sint Franciscus bekeken. Wat mij betreft zijn de fresco’s na de laatste aardbeving schitterend gerestaureerd. Wat ik niet begrijp, is dat na vier jaar na de dood van Franciscus die benedenkerk al klaar was. Als je bedenkt, dat daarvoor natuurlijk ook een bouwplan ontwikkeld moest worden een ongelofelijke prestatie. En bouwtechnisch was het allemaal helemaal in orde want de kerk staat er nog. En ze moeten destijds dus al bedacht hebben, dat er een veel grotere ‘bovenkerk ’op moest komen.
Het eindresultaat was/is natuurlijk te ‘rijk’ voor een heilige, die zo uitdrukkelijk de armoede predikte.
Deze heilige trekt jaarlijks nog steeds miljoenen pelgrims aan. De pelgrims komen hier niet zoals in Santiago te voet of met de fiets, maar vooral in colonnes bussen.
Er was een groep van 800 ‘oecumenische pelgrims’ uit verschillende Europese landen. Ik heb met een Schotse en een Nederlandse uit die groep gesproken. Die pelgrimstocht werd begeleid door een Nederlandse bisschop (mgr. Punt).

San Pietro






























Ik heb vandaag meer mooie kerken gezien: de Romaanse San Pietro met in de voorgevel drie roosvensters (in die kerk heb ik een tijd naar een koor zitten te luisteren. Dat koor bereidde zich voor op een gezongen huwelijksmis. Met orgel, enkele violen en dwarsfluit werd er meerstemmig gezongen. Geweldig. Bruid en bruidegom en familie waren ook geweldig opgedirkt. Ze arriveerden in meerdere stoeten luid toeterende auto's......), de eveneens romaanse S. Maria Maggiore






















vervolgens de Basilica di S. Clara, (de foto hieronder is vanaf de piazza voor de Basilica di S. Clara)


 
de Cathedrale di S. Rufino met een werkelijk schitterende voorgevel (prachtig beeldhouwwerk),



de Minervatempel op het Piazza del commune (nu in gebruik als Chiesa di S. Maria; deze Chiesa di S. Maria is een barokke, gouden ‘tempel’) en de aller oudste kerk van Assisi, de Chiesa di S. Stefano. Die stond er al toen Franciscus geboren werd.


Vanwege de warmte heb ik me vroeg in het hotel teruggetrokken. Daar is het koel. Vanavond maak ik nog wel een avondwandeling door de stad.

8 opmerkingen:

  1. Beste Johan , alweer een boeiend verslag van je belevenissen en hoe je de warmte op de fiets anders ervaart dan door een stad wandelend .De zon heeft je geholpen heel stralende fotos te maken .Wel knap om bij al dat fietsen ook steeds bedacht te zijn op al de mooie dingen waar je langs komt , dat is bij jou toch een van de grote doelen .Els en ik zijn in 2006 in Assisi geweest en waren ook erg onder de indruk .De restauraties na de aardbeving waren net klaar .Giotto een feest om te zien : je kent het werk van plaatjes en het in het echt zien is dan een bijzondere vreugde .Hartelijke groet van beiden en een goed vervolg van je tocht !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Johan,

    Wederom prachtige foto's. Het valt me op dat de kerken in Italie een heel andere bouwstijl hebben dan de vele kerken die ik in Spanje heb gezien. Alhoewel ik in Asissi wel veel romaanse ramen en bogen zie, net als in de talloze Spaanse Romaanse kerken.De grijs/witte steensoort vind ik opvallend. Deze is zeker veel voorhanden in de Italiaanse bergen.
    Ik wens je verder een hele goede reis!

    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Johan,
    Wat ben je al ver gekomen en wat een prachtige foto's van de natuur en de kerken. Geweldig dat je daar al fietsend of lopend ook de tijd voor neemt. Wat een bijzonder mooie bouwstijl van de kerken! Nog een of twee dagen en dan ben je in Rome! Gelukkig is Hanneke daar al gearriveerd.
    Geniet van de laatste loodjes en het weerzien met Hanneke.
    Groetjes, Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Joop en Els,

    Vandaag was het toch wel erg warm op de fiets. Het werd heel veel eten, drinken en vaker rustren dan te doen gebruikelijk. Misschien gaat de moeheid ook enige parten spelen.
    Maar wat een mooie tocht vandaag door het schitterende Umbrië. Wat is dat toch mooi. De schoonheid van het landschappen verzacht de klimmerspijn, zelfs bij dit hete weer.
    En dan tussendoor kon je langs en in schitterende stadjes als Spello, Bevagna, S, Gemini en uiteindelijk in het schitterende, hooggelegen Narni. Ik was te laat om een rondleiding langs Romeinse waterreservoirs, een Romeins aquaduct en oude ondewrgrondse kerkjes te krijgen. Maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben. Het was al zo geweldig.
    Ik zou de resterende kilometers eventueekl in één dag kunnen rijden, maar met dit warme weer lijkt me dat niet verstandig. Dus ik ga waarschijnlijk dinsdag op het Sint Pietersplein arriveren.
    Dank voor al jullie leuke, en aanmoedigende reacties.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Monique,

    Ja er is wel verschil tussen de Spaanse romaanse kerken en de italiaanse. Er werden voor de bouw van romaanse kerken altijd bouwmaterialen uit de directe omgeving gebruikt. Dat verklaart bijvoorbeeld de kleurverschillende. In de Italiaanse romaanse kerken zitten ook meer Lombardische elementen.
    Maar er zijn ook verschrikkelijk veel overeenkomsten, met name ook als de de kerken/kerkjes vanm binnen bekijkt. De versiering van de kapitelen, de ideeën achter de beeldtaal van het beeldhouwwerk, enz.
    Als je er meer over wil weten, ik heb thuis ook wel wat literatuur over romaanse kerkenbouw, en de verschillende hoofdcategorieën romaanse kerken.

    In Utrecht spreken we er verder over.

    Wat je aan foto's ziet, is natuurlijk maar een tipje van de sluier. Het is een kleine selectie van wat ik per dag aan foto's maak.
    Ik kan je meer kerken laten zien, als je zou willen.

    groet, ook voor Ignacio

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Bep, beste Nico,

    Het is heerlijk om de tijd te nemen voor foto's van mooie landschappen en van mooie kerken en kathedralen. Ik probeer een beetje bewust te kijken.
    Ik ontmoet soms mensen, die alleen maar kilometers maken. Ik zou dat niet kunnen. Ik wordt blij en vrolijk van een mooi landschap en van een mooie romaanse kerk, van een mooi fresco, van een mooi beeldhouwwerk aan de buitenzijde van een kerk, enz,

    Ja, ik ben niet al te ver meer van Rome. Nog maar zo'n 130 km. Als ik me kwaad zou maken - maar dat doe ik niet - zou ik nu in een dag in Rome kunnen zijn. Maar morgen is het wederom heel erg heet; daarom neem ik toch maar twee dagen voor dit laatste stukje. Ik houd jullie op de hoogte.

    groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Johan!
    Ik heb je net nog gesproken aan de telefoon, je bent nu in Rome aangekomen! Johan, je mag best weten dat ik heel trots op je ben, nu kan je het nog doen allemaal! Jullie zijn nu met z'n drieen, jullie zullen het vast heel gezellig hebben, ook met Oot! Ik hoop dat het niet meer zo heel heet is bij jullie. Geniet er maar van daar in Rome, er valt vast genoeg te zien!
    Ik ben alvast m'n spullen een beetje aan het klaarleggen voor Spanje. Zaterdag is het zover!
    Ik vond het wel heel speciaal dat ik je net sprak, Johan, zo vrolijk was je!
    Groetjes aan Oot en Hanneke!
    Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Marijn,

    Ja, als je zo lang onderweg bent geweest en je komt dan eindelijk, na ruim 4 weken in Rome aan, en je ontmoet Hanneke daar weer na zo'n lange tijd, dan ben je blij en vrolijk. Dat heeft natuurlijk een beetje doorgeklonken in het telefoongesprek met jou.

    Wat de temperatuur betreft is hier nog niets veranderd. Het is alle dagen 33 graden; in de schaduw! We blijven zoveel mogelijk in de schaduw.
    We hebben gelukkig een koel klein tuintje, een soort plaatsje bij ons appartement. Daar is altijd schaduw. Dat is een heerlijke plek en met dit weer een echte luxe. We ontbijten iedere morgen in ons tuintje, of we drinken er koffie, iets fris, of een glaasje wijn.

    En voor jou komt het vertrek naar Spanje nu dichtbij. Ik hoop van harte dat het een leuke vakantie wordt en dat je er na al dat slechte weer in Nederland, lekker weer hebt. Ik hoop voor jou, dat het er geen 33 graden is. Dat is net te veel van het goede.

    Toen wij met Loek in Duitsland hebben gefietst heb je veel foto's gemaakt en ook mooiw foto's. Die foto's heb ik allemaal op je computer gezet. Weet je nog?
    Misschien is het leuk om in Spanje weer veel foto's te maken. Iedere dag als jullie ergens naar toe gaan, en van de groep, en van het huis of het hotel waarin jullie verblijven.
    Als je foto's in Spanje maakt, wil ik ze graag zien.

    Oot is vandaag weer naar Nederland vertrokken. Hanneke heb ik de groeten gedaan en je krijgt de groeten terug.

    Voordat je naar Spanje vertrekt, bel ik je nog even.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen