2 september 2011

2 september: rustdag in Verona

Verona is een stad met heel veel oude romaanse kerken. Maar er is veel meer te zien. Ik vond daarom dat ik maar weer eens een rustdag moest nemen.


De rustdagen vallen tijdens deze fietstocht tot nu toe jammer genoeg allemaal heel warm uit. Het was vandaag in Verona 32 graden. Een heel benauwde warmte. En dat paste eigenlijk niet zo goed bij het programma dat ik voor vandaag in gedachten had. Maar ja, je moet het ermee doen.

Ik heb het accent gelegd op enkele prachtige romaanse kerken. Ik bezocht eerst de San Zeno. Zonder twijfel een van de mooiste romaanse kerken in Italië. Voor de buitenkant is tufsteen afgewisseld met baksteen gebruikt. Werkelijk schitterend. Jammer dat de voorkant in de steigers stond. De huidige kerk is van het eind van de elfde eeuw, maar er wordt beweerd, dat er een kapel in de kloosterhof van de kerk zelfs uit de zesde eeuw dateert.

In de kerk zijn een aantal fresco’s van de 13e en 14e eeuw en het drieluik op het altaar is van Andrea Mantegna. Echt heel mooi.






















Aansluitend ben ik naar het beroemde Castelvecchio gelopen. Dat had ik zelf nog goed in beeld van een eerder bezoek aan Verona. Maar beslist de moeite waard om er weer rond te lopen en opnieuw wat foto’s te maken.



Verder noordwaarts langs de rivier staat de 12e eeuws San Lorenzo. Daar was ik op de verkeerde tijd. Die was gesloten. Maar in Verona hoort die niet eens tot de ‘toppers’

Ik ben toen via het Piazza Erbe en het Piazza Dei Signori naar de Duomo gewandeld. Die heeft ook al weer zo’n lange (bouw-)geschiedenis. Hij staat op een plaats waar in de romeinse tijd villa’s met privé-baden en enkele kleine tempels hebben gestaan. De eerste vroegchristelijke basiliek werd op de plaats door de toenmalige bisschop van Verona, San Zeno, ingewijd tussen 362 en 380. Er zijn nog mozaïekresten van de vloer van deze vroegchristelijke kerk te zien, in de St Helenakerk, een soort onderkerk van de Domkerk. De St Helenakerk, dateert uit de 9e eeuw, terwijl de Domkerk zoals die er nu staat, voor het grootste deel uit de eerste helft van de 12e eeuw dateert. Maar sindsdien is er natuurlijk nog van alles aangebouwd en verbouwd.


De Duomo heeft een baptisterium, dat rond 1123 gebouwd is. In dat Baptisterium bevindt zich een achtkantige doopvont, ui één blok marmer gehouwen. De doopvont is een meesterwerk van de romaanse beeldhouwkunst.



Ook hier weer veel, mooie oude fresco’s, schilderwerken, beelden, preeksteoelen, enz.



Vlakbij de Duomo ligt de Ponte Pietra, een prachtige brug over de Adige uit de eerste eeuw. Ja die Romeinen konden er wat van en wij likken er de vingers bij af. Prachtig.


De koek was nog niet op. Niet ver van de Duomo staat de Basilica di Santa Anastasia, een gothische kerk, waaraan gebouwd is vanaf 1290 tot 1480.Naast vele andere fresco’s is in deze ‘Anastasia’ een beroemde fresco te zien van Pisanello: San Giorgio e la Principessa. Prachtig zijn ook de grote wijwatervaten, de vele zijkapellen, het priesterkoor.






Natuurlijk werd er tussendoor ook gerust, koffie gedronken en gegeten. Het was niet alleen maar kerken kijken.

















Maar de laatste wil ik jullie toch niet onthouden: de San Fermo. Ook hier weer een benedenkerk (11e eeuw) en een bovenkerk (12e eeuw). Beide romaans. Gebouwd door benedictijnen. In deze kerk is ook een Alighierikapel, waar de directe nakomelingen van Dante zijn begraven.




Ik zei al, het waren niet alleen kerken…..ook terrasjes, veel palazzo’s, piazza’s, natuurlijk ook weer de Arena, enz.


Rond 19.00 uur stapte ik in de stad in de shuttle naar het hotel. Daar heb ik eerst maar eens lekker gegeten en ben toen nog even aan mijn blog gaan werken.

Morgen is het weer 32 graden. Ik neem me voor niet al te ver te fietsen. Ik hoef me ook niet te haasten…..anders kom ik ‘te vroeg in Rome aan’.







4 opmerkingen:

  1. Dag Johan , je hebt je vrije dag in Verona uitmuntend besteed en daar verbaal en picturaal een boeiend verslag van gemaakt .Veel herinneringen werden ook weer wakker geroepen en bij mij domineerden daarbij de bronzen deuren van de San Zeno Van sculptuur ben ik een beetje gek en de deuren uit twee periodes in de 12e eeuw behoren tot de absolute wereld top .Misschien waren ze nu niet zo goed zichtbaar omdat de gevel achter steigers zit .Vandaag heb je wel weer gefietst , ondanks de warmte .Hier ziet het er zomers uit en zo voelt het ook , eindelijk weer eens .Goede tocht en groet van Joop en Els .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Johan,
    Aan je verhalen te lezen vergaat het je goed. Mooie foto's in je verslagen. Heb je alle informatie van thuis meegenomen of verzamel je alle informatie ter plekke? Waarschijnlijk krijg je ook veel informatie van medereizigers. Toen ik vorig jaar vanwege de vulkaanuitbarsting in IJsland niet kon terugvliegen uit Kroatië heb ik 20 uur met de trein gereisd. Het is dan heel leuk om te ervaren hoe makkelijk je contact hebt met medereizigers.
    Vandaag hebben we genoten van een heerlijke dag weer met 25 graden. We gaan nu heerlijk buiten dineren.
    Het ga je goed en blijf genieten onderweg.
    Groeten van Kees en Jolande en de kinderen.
    Mieke is dit weekend op een tweedaags toernooi in Zuid Limburg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Joop en Els,

    Ja jammer dat de voorgevel van de San Zeno was 'ingepakt'. De bronzen deuren waren overigens wel zichtbaar. In de beschrijvingen van de San Zeno word je ook apart op de schoonheid van die deuren geattendeerd. Sommige mensen komen apart voor die deuren. Ja, ze zijn erg mooi.

    Inmiddels ben ik na twee warme fietsdagen met vandaag trouwens ook twee enorme onweersbuien op weg naar Ravenna. Als het een beetje wil kom ik daar morgen aan. Ik ben niet echt aan rusten toe, maar ik wil daar wel weer minstens een dag rondkijken.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Kees en Jolande,

    Ja, ik denk onderweg vaak aan jullie.
    Wat aardig dat jullie ook nog tijd vinden om op mijn blog te reageren.

    Als het over de informatie gaat: er staat het nodige in het routeboek; maar van de kerken, die je bezoekt, neem je een folder 'uit de bak' mee. Soms moet je daarvoor wat betalen, meestal krijg je het gratis. Je moet trouwens wel voor die mooie romaanse kerken, zoals in Verona, toegang betalen.
    Dat zijn geen wilde toegangsprijzen hoor, en als student en/of omdat ik de 65 ben gepasseerd, krijg ik bijna overal korting.
    En verder zoek ik nogal eens wat op het internet op.

    Voor jullie alle goeds en groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen