13 september 2011

13 september: aankomst in Rome

Morlupo - Rome: 47 km; totaal 2217 km

Vandaag stond geheel in het teken van de afronding. Vanmorgen na het ontbijt was ik me er goed bewust van, dat ik alles nog één keer voor Rome moest inpakken. Er wat aan het ontbijt wat meer en langer koffie gedronken dan te doen gebruikelijk. Ik hoefde tenslotte niet al te veel kilometers en ik had een afspraak met Hanneke om 14.00 uur op het Sint Pietersplein. Ik hoefde me dus niet te haasten.

Het is wel sensationeel om op de laatste dag vanaf je hotel te vertrekken. Bijzonder was dat het een beetje mistig was. De bergen en heuvels waren nauwelijks zichtbaar.



Er moest al snel weer geklommen worden, maar vandaag wist je dat er niet al te veel beklimmingen meer konden volgen. En van ver zag je dat je richting stad reed. Eerst zie je de flats van de suburbs en dan kom je eindelijk bij het bord Roma.

De laatste 12 km konden worden gefietst op een vrijliggend fietspad langs de Tiber. En vaaf dat fietspad was het letterlijk rechtdoor naar de Sint Pieter. Ook die zie je al van ver. En dan is het gewoon het kwestie van naar de koepel fietsen. Maar ik had daarnaast natuurlijk mijn 'Reitsma's Route naar Rome' en mijn GPS.

Langs de Tiber....



Tijdens deze laatste etappe heb ik nagedacht over hoe mooi het is gezond te zijn en voldoende sterk om zo'n fietstocht te kunnen maken. Er moest natuurlijk hier en daar worden afgezien, met name op weg naar de Arlbergpass, en ook op de moeilijke beklimmingen in de Apenijnen, maar zo'n fietstocht is toch vooral genieten: genieten van het fietsen, genieten van het dagelijke ritme van ergens vertrekken, onderweg enkele belangrijke bezienswaardigheden bekijken, foto's maken, zorgen voor je natje en je droogje, zo nu en dan een aantekening maken, het organiseren van je nachtverblijf, en dan vervolgens ergens aankomen met alles wat daarbij hoort.

Het was genieten van de vele aardige dorpjes, stadjes en steden. Het was genieten van de vele mooie romaanse kerken en kloosters. Het was genieten van de vele prachtige pleinen. Het was genieten van de vele plezierige ontmoetingen. Het was genieten van het lekkere eten, de heerlijke wijnen.

Het is geweldig om van Hanneke de ruimte te krijgen zo'n tocht te maken. Ruim vier weken geleden hadden we in Utrecht afscheid van elkaar genomen. We hebben elkaar bijna iedere dag gebeld en daarnaast nog vaak sms-jes en mails toegestuurd. Het was een heel prettig gevoel te weten, dat ik haar vandaag op het Sint Pietersplein zou treffen. En ze was er natuurlijk op de afgesproken tijd. Ze was er met Oot. En elkaar na zo'n lange tijd in de armen vallen is nog prettiger dan je vooraf kunt bedenken.





Ik heb ook genoten van de vele positieve en vriendelijke reacties op mijn blog. Het was altijd spannend om te zien of er een reactie was. Ik heb niet altijd tijd en/of gelegenheid gehad iets terug te schrijven. Soms kwam ik toch een beetje tijd te kort.

Ik hoop binnenkort nog toe te komen aan een soort evaluatieve nabeschouwing. Het hoofd staat nu even naar andere dingen.

En straks moet er natuurlijk lekker gegeten worden.
 















in de 'tuin' van ons appartement.

19 opmerkingen:

  1. Eccelente Giovanni .Con interesse abbiamo sequito il tuo corso di Utrecht a Roma .I problemi nelle montagne di Austria eccitavano compassione.Partecivamano nella gioia di Italia e i tresori di questo paese .Ed oggi nostri congratulazioni per avere ottenuto lo scopo : Roma .
    Uno soggiorno felice in Roma , accompagnoto di Hanneke .Tanti saluti! Joop en Els .nu stop ik met reacties : goede vacantie samen .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johan.
    Gefeliciteerd. Wat zul jij genoten hebben van deze fantastische tocht.
    Ik heb je weblog elke dag gelezen. Ik genoot ervan en ik ben er jaloers op. Ga het ook nog eindelijk eens een keer doen. Ik had ook de ervaring dat de italianen niet zo fietsers minded zijn! Ze raceten mij ook steeds voorbij en me in de berm drukkend op sommige plekken.
    Veel plezier samen met je Hanneke in het schitterende Rome!!
    hartelijke groet
    Gerard Schenau

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Johan,
    Gefeliciteerd! Ik heb genoten van je blog. Je neemt de lezer echt met je mee. De foto's zijn bovendien adembenemend. Ik hoop dat ik ooit nog eens met je mee mag op een fietstocht. Je blog werkt zo inspirerend dat ik al voorzichtig aan het uitkijken ben naar een tweedehands Canondaletje. Groeten voor jou en Hanneke. Annemoon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Johan en Hanneke .Even moet nog gemeld worden dat de foto van jou en je trouwe fiets op het St Pietersplein heel geweldig is .Elke keer dat ik daar geweest ben was ik overweldigd door het fantastische ruimtelijk effect .Ik heb er ooit een tekening van gemaakt , zou ik niet meer durven.Jullie samen , zonnig , feestelijk ! Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Johan,
    Gefeliciteerd! Je hebt het toch maar weer gehaald en je rugzak weer gevuld met de belevenissen van deze reis. Ruim 2000 kilometer in vier weken is toch niet niks. Afzien, opladen, bijtanken met maar een doel, Rome halen. Geniet nu maar met Hanneke van dit triomfantelijk gevoel.
    Wij hebben met jou genoten van deze reis.
    Liefs, Bep en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Johan, Hartelijk Gefeliciteerd met het
    behalen van deze mooie maar zware fietstocht.
    We hebben de hele reis via de blogspot goed
    kunnen volgen. Nog veel plezier in Rome.
    We zijn trots op onze broer zwager.
    Groetjes aan Hanneke. Cock en Koos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Joop en Els,

    Dank voor jullie prachtige felicitatie in het Italiaans. Het lukt me nog niet in het Italiaans te antwoorden.
    De eerste dag in Rome 'zonder fiets' is met goed bevallen. We zijn vandaag naar de Galleria Borghese geweest (was ik de twee eerdere keren in Rome nog niet geweest) en verder heerlijk door de stad gewandeld en wat inkopen gedaan. Dat was dus iets heel anders dan fietsen, maar zeker ook prettig. Geweldige schilderijen én beelden in die Galleria. Maar jij zult er zeker ook een keer zijn geweest.

    En ding was volstrekt hetzelfde als tijdens het fietsen van de afgelopen week: de temperatuur. Het was vanmiddag in de schaduw in het centrum van Rome 33 graden.
    Dus nu zitten we met blote voetjes op de stenen vloer in ons appartement, respectievelijk in 'onze tuin' met een glaasje koele wijn bij te komen.

    Een uitgebreider verslag volgt later....., in de kelder, voor of tijdens onze volgende Latijnbijeenkomst of elders.

    Groet, en nogmaals dank voor het volgen en je vele aardige reacties.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Gerard,

    Ja, Gerard, als jer in de gelegenheid bent en je hebt voldoende conditie, dan kan ik je de tocht aanbevelen. Het is wel heel anders dan de tocht naar Santiago. Naar Rome is veel drukker. Je komt door veel meer steden, grote stewden. Je rijdt ook veel meer over relatief drukke wegen. Je rijdt ook veel meer over slechte wegen. Veel gatenj, scheuren, gruis en glas. Er ligt de laatste honderden kilomete3rs ook erg veel vuil/afval langs de weg. Er is echter wel veel te zien. Er zijn steeds voldoende hotels. Je komt gemakkelijk aan je natje en je droogje. In Italië verkopen ze overal belegde broodjes. Dat is allemaal weer veel gemakkelijker dan tijdens de tocht naar Santiago.
    Maar naar Rome moet je wel ook flink hogere en beslist ook meer bergen over. Tot 20 km voor Rome moet er, als je eenmaal in de Appenijnen bent aangekomen, steeds flink geklommen worden. Met dat hete weer dat ik had, is dat beslist geen sinecure.

    Je krijgt begin oktober een uitgebreider verslag. Ik kan mogelijk voor geïnteresseerden van de Paraplu ook een lezinkje organiseren. Dan drinken we daar een glaasje Italiaanse wijn bij.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Annemoon,

    Ik ben heel blij met je reactie op mijn bericht dat ik in Rome ben aangekomen.

    En als je graag een keer met mij een (lange) fietstocht wil maken, dan wil ik nu alvast wel verklappen, dat de tocht naar Rome niet mijn laatste lange fietstocht is geweest.

    Wat mij betreft kunnen we na terugkeer in Utrecht heel voorzichtig gaan nadenken, waarheen we dan samen gaan fietsen.
    Misschien moeten we gewoon weer voor Frankrijk kiezen, zoals we eerder gedaan hebben.
    Maar als je naar Santiago wil, ik ga mee.
    En ik had je al geschreven, dat ik bij de aanschaf van een tweedehands Canondaletje sponsor wilde zijn.

    Liefs,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Bep, beste Nico,

    Je het zijn 5 fietstasjes vol belevenissen geworden.
    Ik krijg dat ook niet een, twee drie 'uitgepakt'. Het is heel veel. En ik weet nog niet van alles, wat uiteindelijk de waarde voor mij zal zijn.
    Maar de tocht als geheel was sowieso een superervaring. En ik ben blij, dat ik er opnieuw redelijk in geslaagd ben om het fietsen te combineren met het bezoeken van mooie kerken, kloosters, het bezoeken van steden en musea, enz.

    Dank voor jullie reacties op mijn berichten in mijn blog. En er volgt natuurlijk een uitgebreider mondeling verslag. Indien gewenst zijn er natuurlijk ook heel veel meer foto's te zien.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Koos, lieve Cock,

    Dank voor jullie gelukwensen.
    Ja, ik zal er zeker een hele tijd van kunnen nagenieten.
    Dat is gisteren al meteenj begonnen en vandaag zijn we naar de Galleria Borghese geweest. Dat was meteen ook weer een hoogtepunt.

    We hebben een alleraardigst appartement hier in Rome, in een aangename rustige woonbuurt, dichtbij het Vaticaan. Hier geen toeristische drukte. In de winkel en bars uitsluitend Italianen uit de buurt.
    En we hebben de luxe van een koel'tuintje'!
    Dat is met deze temperaturen echt een luxe.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Johan, proficiat met je fysieke prestatie, naast het fysieke speelt ook het mentale een grote rol. Je hebt een mooie tocht afgerond, de beelden zitten in je ziel gekerfd. Het is voor mij alweer een aantal jaren geleden, nu nog als ik mijn ogen sluit zie ik hele gedeelte van mijn tocht weer voor me, met jouw beschrijvingen erbij helemaal, dit slijt volgens mij nooit. Ik heb je met plezier gevolgd. Mijn dank hier voor.

    Wubbe (een ex-Romeganger)(2x)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Wubbe, ex-Romeganger,

    Ik heb in het laatste gedeelte van de tocht vaak aan je gedacht, omdat ik gelezen heb en ook meende te kunnen vaststellen, dat fietsen van Rome naar Nederland echt nog welandere koek is dan fietsen vanuit Nederland naar Rome.
    Jij hebt volgens mij destijds een veel grotere pretatie geleverd. voor allerlei wezenlijke gedeelten van de tocht - de Appenijnen, maar zeker ook de lange aanloop naar de Alpen en en de Alpen zelf geldt, dat 'terug naar Nederland' zwaarder is.
    Ik denk dat ik nog niet aan Rome - Utrecht zou durven beginnen. In ieder geval staat mijn hoofd er nu ook even helemaal niet naar.

    Dank voor je anthousiaste reacties onderweg en nogmaals...de prestatie die jij destijds geleverd hebt, is m.i. echt nog echt nmog wel een graadje groter.

    Ik hoop de tocht ook lang 'vast te kunnen houden'. Het was in meerdere opzichten geweldig.

    groet en zeer waarschijnlijk tot ziens,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Johan én Hanneke,

    Wat leuk om jullie samen op het Pietersplein te zien.Ontroerend om jullie na zo'n reis weer verenigd te zien.
    En Johan je ziet er stralend en beregezond uit op de foto met je fiets op het Pietersplein. Fijn dat je zo hebt genoten op je tocht. We hopen jullie gauw weer te ontmoeten. Liefs van Ignacio en Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Monique, beste Ignacio,

    Ja, het is natuurlijk heerlijk om aan te komen en na zo'n lange tijd Hanneke weer te zien.
    En ik heb een aardig kleurtje gekregen van al die zon tijdens al die warme dagen.....en een platter buikje. Alles is wat strakker.

    Inmiddels heb ik twee dagen de fiets in Rome heel gemakkelijk kunnen laten staan. Gisteren kunst (Galleria Borghese) en wat winkelen en vandaag een uitgebreide stadswandeling langs o.a de Santa Maria Maggiore, de Sint Jan van Lateranen en de S. Croce in Gerusalemme. Prachtige kerken! Maar de wandeling was ook plezierig. We moesten wel weer steeds de schaduwkant van de straten kiezen want het was in de schaduw opnieuw 33 graden.

    En bij jullie blijft het maar fris.

    Als we terug zijn maken we een etensafspraak.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Johan,

    Weer een fantastische prestatie geleverd, en nog belangrijker op een enkel moment na er erg van genoten zo te lezen. Wij hebben ook genoten van de beschrijvingen en de mooie foto's. Dank daarvoor. Heel leuk zo opgewacht te worden door Hanneke en Oot.
    Doe ze de hartelijke groeten,

    Ben & Josele

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Ben en Josele,

    Ja, het was een fabtastische reis, maar het was ook heerlijk om hier te arriveren en er een punt achter te zetten.
    Oot is inmiddels weer terug naar Nederland en Hanneke en ik zijn hier nog even. We hebben hier in de buurt van Vaticaanstad een prattig appartement, met een eigen tuintje/plaatsje. Heerlijk koel. Een geweldige plek om 's morgens te ontbijten en je hoort er nauwelijks de hectiek van de stad.
    We kiezen dagelijks voor een stadwandeling uit een van onze Romegidsen. Zo'n wandeling voert ons dan altijd langs enkele bezienswaardigheden....een of meer basilica's, bijzondere chiesa's, palazzo's, piazza's enz.

    Ook met een bijna tropische temperatuur is het hier zeer aangenaam.

    We zullen na terugkeer weer een etensafspraak maken.

    groet, ook van Hanneke

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo ome Johan,
    Wat een prestatie! Van harte gefeliciteerd met het halen van Rome. Wij vonden het erg leuk om u te volgen. Bedankt voor de verhalen en mooie foto's.Nu nog lekker uitrusten en genieten van Rome samen met Hanneke.
    liefs en groetjes voor jullie allebei uit de heul.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve familie uit de Heul,

    Dank voor jullie felicitatie en natuurlijk ook voor het volgen. Ik heb het erg leuk gevonden een aantal keren van jullie een reactie te krijgen of een vraag. Ik weet niet of ik de vragen altijd naar genoegenh heb geantwoord. Als er nog meer vragen zijn, stel ze gerust en ik zal ze binnen een redelijke termijn beantwoorden. Ik denk dat Lars nog wel vragen heeft.
    Eventueel kunnen jullie me ook mailen.
    Ik ben wel benieuwd hoe het jullie gaat, dus ik zal een dezer dagen een mail naar jullie sturen.

    groet,

    oom Johan

    BeantwoordenVerwijderen