11 september 2011

11 september: door de Valle Umbra en (onder-) langs de Monti Martini

Assisi – Narni: 87 km; totaal 2089 km


Vanuit Assisi kon er eerst afgedaald worden richting Spello. En Spello wilde ik wel even in. Ook daaraan hebben we immers goede herinneringen op basis van een eerdere vakantie in Umbrië. Eigenlijk moet je Spello met heel veel trappen en stijgingen lopend doen. Daarvoor had ik nu geen tijd en bovendien was het (al voor tienen) veel te warm. Voor Spello had ik al enkele keren naar de bidon moeten grijpen. Maar wat een mooi stukje route was dat van Assisi tot Spello. Toen was het nog een beetje heiïg











En na Spello bleef de route erg mooi. Eigenlijk gedurende de hele dag. Misschien had ik vandaag wel het allermooiste stuk van de hele route. Dan bedoel ik dat landschappelijk . En het werde uiteindelijk heel helder. Dus er kon ook volledig van genoten worden. Nadeel was, dat er vaak voor een foto moest worden gestopt, en dat doet enige afbreuk aan het goede fietsritme. Verder zaten er behoorlijk wat klimkilometers in en het was vandaag met weer 31 graden erg heet. En voor de afwisseling had ik ook nog eens tegenwind. Per saldo was het dus hard werken, veel eten en drinken en vaak pauzeren.

De eerste kofiepauze vond in Bevagna plaats. Een prachtig klein stadje met een mooi centraal plein met op een van de hoeken van dat plein de Bar Centrale. Heerlijke koffie. Aan het plein staan 2 mooie kerken: de San Silvestro en de romaanse San Michele. Die laatste heeft een mooi, gebeeldhouwd portaal. Op het plein is verder een prachtige fontein en een 12e eeuws palazzo. Een heel fotogeniek geheel.























Na Bevagna kwamen er opgeteld heel veel klimkilometers. Precies op het heetst van de dag. Op een goede schaduwplek heb ik voor de daarop volgende afdaling van 11 km 2 sinaasappels gegeten.


Na de afdaling in Massa Martano Scalo koffie en een paar broodjes gescoord. In de bar daar keken velen naar de voetbalwedstrijd Turijn – Parma. Turijn stond met 1-0 voor en was duidelijk sterker. Maar echt scoringskansen wisten ze toch ook niet te creëren…….zei de leek.


Dit stadje was opgedirkt met heel veel vlaggen. Waarschijnlijk hebben ze er binnenkort feest.

In het vervolg van de afdaling haalde ik twee Nederlanders in. Zij fietsen van Ferrara naar Rome. Hadden eerder al een keer van huis uit tot Bologna gefietst. En wilde nu de ‘toer’ naar Rome afmaken.
Zij waren vanmorgen ook vanuit Assisi vertrokken. Wij hebben een stuk met elkaar opgefietst, tot aan S. Gemini, omdat ik daar een XIe eeuwse romaanse kerk wilde bekijken.



Vlak voor de laatste klim naar Narni ben ik nog een keer gestopt in Narni Scalo. Er moest opnieuw iets koels gedronken worden. Het was echt te heet. Dankzij die rustpauze ging de slotklim van 3, 5 km van 5 % naar Narni me gemakkelijk af. En Narni is een prachtig middeleeuws stadje in het zuiden van Umbrië. Heerlijk om er te verblijven. Het heeft een 12e eeuwse Duomo, met nog veel oudere onderdelen, het heeft een kleine romaanse Santa Maria in Pensole (11e eeuw), met niet alleen een mooie proticus, maar ook mooie frescos. Dan is er ook nog een vervallen 11e eeuwse San Dominico, die nu dienst doet als tentoonstellingsruimte voor moderne kunst. Dat is een prachtige combinatie. Een 11e eeuwse romaanse kerk met nog een aantal fresco’s, gebouwd op oude romeinse fundamenten met prachtige romeinse mozaïekvloeren, zichtbaar door de glasvloeren in de kerk, en daarin een uitgebreide tentoonstelling van moderne kunst. Ook daarvan moesten natuurlijk foto’s worden gemaakt.



















Narni heeft veel interessante palazzo’s. In een ervan is mijn hotel ondergebracht. Absoluut niet verkeerd.
Vanuit het hooggelegen Narni heb je prachtige uitzichten over de omgeving.

En de Romeinen zijn hier overal aanwezig: Ponte di Augusta, Via Flaminia, Romeinse waterrreservoirs, een aquaduct, enz.


7 opmerkingen:

  1. Hallo ome Johan,
    Tjonge, u heeft er al ruim 2000 km opzitten!Het einde is in zicht, dus nog even volhouden. We lezen regelmatig uw blog en genieten van de mooie foto's met tekst. Praat u daar wat Italiaans of gaat het meeste in het Engels?
    Nog heel veel succes met de laatste loodjes.
    Groetjes vanuit een wat somber "de Heul".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Optimissime Johannes ,Je verslagen lezen en je fotos zien is steeds een bijzonder plezier , maar je bericht over Assisi-Narni slaat alles .De vreugde over de schoonheid van het landschap straalt ervan af en de fotos tonen dat .De zon maakt de gebouwen tot toonbeelden van hoe goede architectuur zou moeten zijn en roept herinneringen op aan vele keren in Italië ( 1958 voor het eerst )en het genieten van al die gestolde geschiedenis .Het eerst stuk van je tocht vond ik in de Andrees Handatlas , en het vervolg op een Generalkarte die we in 2002 gebruikt hebben bij een reis in Umbrië .Je verslag van deze dag heeft een triomfantelijke toon .Heel fijn om dat te lezen .Goede reis morgen .Joop en Els ,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Johan,We hebben al je verhalen gelezen.
    Nog even volhouden. Groetjes Cock en Koos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. BESTEJOHAN

    WAT EEN ENTOSIASME STEEDS OVER ALLES,KUN JE DAT NU ALLEMAAL NOG EEN BEETJE ONTHOUDEN,ZOVEEL NATUUR EN SCHOONHEDEN,HET IS SOMS WEL ERG WARM ,DAT SLOOP JE WEL EEN BEETJE.NOG HEEL VEEL SUCSES MET DE LAATSTE LOOTJES,WE DUIMEN VOOR JE
    GROETJES SWEELINCKSTAAT NAALDWIJK

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Familie in 'de Heul'

    Ik zie, dat ik jullienog steeds niet geantwoord heb.
    Jullie zullen gezien hebben, dat ik nog evenb volgehouden heb en dat ik op 13/9 in Rome ben aangekomen.
    Wat ik praat: een beetje Italiaans en engels/ Maar ik ontmoet ook Duitsers, Oostenrijkiers, Belgen, Ieren, Amerikanen, Polen, enz....Dus ik spreek zo nu en dan ook Duits en Frans en natuurlijk Nederlands als ik Nederlanders ontmoet.
    Ik had vooraf een beetje Italiaans gestudeerd. Natuurlijk heb ik er wat aan, maar ik had gehoopt verder met mijn Italiaans te kunnen komen. Valtnog wat tegen.
    Misschien nog maar een keertje naar Rome fietsen.......Grapje!
    Veel sterkte jullie.

    groeten,

    oom Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lievge Jos, beste Wim,

    Als ik het niet iedere dag in mijn blog zou opschrijven (maar dan moet er wel wifi zijn in het hotel waar ik verblijf en dat is er helaas niet altijd; en dan raak ik met mijn blog ook een beetje achter), zou ik het natuurlijk niet onthouden. Een verslag schrijven van wat je die bewuste dag gezien hebt aan landschappen en bezienswaardigheden en/of over de ontmoetingen die je hebt gehad, is niet zo moeilijk.
    Ik vind het soms wel moeilijk om de goede foto's bij het verhaal te selecteren.
    Bovendien is het opnemen van de foto's in mijn blog verhoudingsgewijs een tijdrovend werkje, zeker als de internetverbinding niet al te goed is.
    Maar het zit erop. Ik ben geasrriveerd. Ik kan mijn blog over deze tocht binnenkort afsluiten.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Cock, beste Koos,

    Jullie hebben het al gezien hé. Ik was er op 13/9.
    Het was geweldig om te doen. Maar ook heerlijk om te arriveren en er een punt achter te zetten.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen