8 september 2011

8 september: over de Apennino Cesenate naar het dal van de Tiber

S. Piero in Bagno - Città di Castello: 84 km; totaal 1924 km

In S. Piero in Bagno had ik verreweg het slechtste hotel tot nu toe. Wat mij betreft veel te duur en kwalitatief heel erg onder de maat. En dan krijg je natuurlijk ook geen lekker ontbijt. Ik troost me maar met de gedachte, dat ik het met de albergo's, hotels en agriturismo's tot nu toe heel aardig getroffen heb.

Maar een paar kilometer na S Piero in Bagno had ik wel 'recht' op lekkere koffie en een lekkere croissant. En die hadden ze in Bagno di Romagna. Een aardig stadje, waar iedereen in badjas voor zijn/haar hotel zit te ontbijten. Het is een kuuroord. En dat was het al in de tijd van de Romeinen. Na de koffie bezocht ik er de 9e eeuwse, romaanse Santa Maria Assunta.


Deze romaanse kerk zou staan op een plaats van een vroegere Romeinse tempel. Ik ben er ook even langs het Palazzo dei Capitani gelopen. Dat Palazzo is aan de voorgevel versierd met de wapenschilden van de 'kapiteins' die dit gebeid vanaf de 15e eeuw tot aan de eenwording van Italie namens Florence hebben bestuurd.



















Maar na Bagno di Romagna werd het wel klimmen. Eerst moest er zo'n 10 km geklommen worden tot Verghereto. Toen was het even dalen en opnieuw klimmen tot aan de Passo de Valico di Mopntecoronaro. Het was geen leuke klim. Er was veel vrachtverkeer op de weg. En de tegenliggers namen de bochten vaak wel erg ruim. Het was dus gevaarlijk en vies. Ook op en naast de weg. Veel glas en gruis, veel papier en plastic. En het was warm.


In Veghereto even gestopt om wat te drinken. Daar 2 Polen ontmoet. Die waren vanuit Krakow op weg naar Rome. Zij en ik vonden het leuk om elkaar te ontmoeten. Zij klaagden over het feit, dat ze zo weinig fietsers naar Rome tegenkwamen. Nou ja, dat had ik ook gezegd kunnen hebben. Zij kampeerden en fietsten op een soort 'verbouwde' mountainbikes. Daar haddeen ze 'snellere wielen' ondergezet. Zij fietsen op een tamelijk grove kaart van Italië. Een volgende keer zouden ze ook zo'n mooi routeboek én een Garmion willen hebben, zoals ik. Later op de dag ben ik ze nog een keer tegen gekomen. Ze erkenden, dat ze vooral alleen fietsten. Dus kilometers maakten. En dus niet gingen voor, respectievelijk toekwamen een een kerk, of museum.

Hiet fietsen was vandaag niet allen klimmen, maar ook proberen 'heel thuis te komen'. De weg was verschrikkelijk slecht. In het routeboek was aangegeven, dat de weg ergens 4,4 km heel slecht zou zijn. Nou die km waren inderdaad slecht, maar er voglden nog tientallen slechte kilometers. Werkelijk een ramp. Dan kun je nauwelijks ontspannen fietsen. En van al die gaten in de weg, krijg je uiteindelijk pijn in je maag en een heel zere kont. Verder is het duidelijk dat ik in de regio van de viespeuken ben terecht gekomen. Heel veel afval langs de weg. Echt niet leuk meer. En dat doet ook wel een beetje afbreuk aan de schoonheid van het landschap.




















Hoewel...........




Zo'n 20 km vóór Città di Castello kwam ik door Sansepulcro. Wat een prettig en prachtig stadje. Heel veel prachtige palazzi, fotogenieke straatjes, en poorten, prettige terrasjes, een hele mooie deels romaanse, deels gothische duomo, met in de kloostergang prachtige fresco's uit circa 1400 over het leven van Benedictus. En als klap op de vuurpijl is er een klein Museo Civico met werken van Piero della Francesca. Normaal hangen er maar vier werken van Piero della Francesca, die in Sansepulcro geboren en gestorven is, maar nu hingen en er veel, omdat er diverse wqerken waren gewleend van het museum van (het nabij gelegen) Arezzo. Prachtige schilderijen en fresco's. Deze Piero behoort altijd al tot mijn favorieten. Dan is het extra leuk om relatief veel werk van hem te kunnen zien in zijn geboorteplaats. Maar het museum had ook interessant werk van di Tanti, Signorelli, Bassano en van de Dellka Robbia School.




Voordat ik morgenochtend richting Assissi vertrek ga ik trouwens in dit Città di Castello eert naar de Pinocoteca Communale, waar ik werk zal kunnen zien van Raphael, Signorelli,  Ghirlandaio en Lorenzetti. Ik ben benieuwd.

4 opmerkingen:

  1. Giovanni Felice , dag vol contrasten , rot wegen , eng verkeer , moeizaam klimmen , en dan toch weer veel prachtigs in een plaatsje met de trieste naam "San Sepolcro" ,Piero della Francesca , ook voor mij een favoriet , uiterst beheerste techniek .In Rimini in de duomo een fantastisch schilderij van Malatesta knielend voor zijn patroon heilige . Zoveel werk van fameuse mensen bij elkaar te zien verzoent je toch weer met wat je moest doorstaan om er te komen . Mille auguri di Giuseppe e Elisabetta .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Johan,
    Ik geniet van je stukjes en foto's!
    Hartelijke groet, Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Joop en Els,

    Helaas heb ik enkele dagen geen gelegenheid gehad om te antwoorden.Systeemproblemen en/of het compleet ontbreken van een internetfaciliteit. Hier in Città di Castello moert ik in de hotelhal aan mijn blog werken. Het is in ieder geval beter dan niks. Op mijn eigen kamer krijg ik geen verbinding met het netwerk van het hotel.

    Ja, wat een Museo Civico daar in Sansepulcro. En dat er meer Pieros della Francesca waren dan te doen gebruikelijk. Een heerlijke meevaller.

    De slechte wegen ben ik natuurlijk al weer lang vergeten. Maar je vraagt je wel af, hoe dat verder moet. Er is nu in de Senaat besloten dat er 54 mrd extra bezuinigd moet worden, en dat wordt voor een groot deel bij de provincies en de gemeenten gezocht. Die wegen zullen er dan niet beter op worden.

    Het blijft warm in dit bella Italia, maar ik begin er een beetje aan te wennen. Het blijft gewoon zo rond de dertig graden. De Italianen hoor je er ook niet over klagen. Die vinden dit heerlijk. En ik eet nu al heel lang iedere avond buiten op een of ander terras. Echt gaaf.

    Morgen ga ik naar Assisi. Heb er net een hotel gereserveerd. Leek me in verband met het weekend wel verstandig. De fiets kan morgenavond weer in een garage. Ik kan in Assisi verder alles lopend. Heerlijk.

    En Rome komt nu langzamerhand in zicht. Ik reken erop daar maandag, of anders uiterlijk dinsdag aan te komen. Ik ga me zeker niet haasten.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Henk,

    Dank voor je reactie.

    Ik denk dat ik weet welke Henk je bent, maar ik weet het niet helemaal zeker.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen