31 augustus 2012

31 augustus: naar Navarra

Jaca - Javier 103 km; totaal 1954 km

De eerste ervaringen in Spanje zijn geweldig. Wat zijn de Spanjaarden toch anders dan de Fransen.
Ze lijken veel blijer en optimistischer. In Jaca, maar ook in de dorpjes....je ziet mensen op straat. In Frankrijk kon je door dorpen fietsen en zag je helemaal niemand. En hier in Spanje (nog) geen dorpen zonder een enkele voorziening. Ook in relatief kleine dorpen zijn er meerdere bars/café's/restaurants en de prijsverschillen met Frankrijk zijn gigantisch. Ik heb vandaag al heerlijke koffie gedronken voor € 1,10 en ik tref vandaag een tweede hotel (nog behoorlijk nieuw, zeer goede voorzienigen), dat heel veel goedkoper is dan de hotels, die ik in Frankrijk tegenkwam.

Ik had nog een of meer foto's van bezienswaardigheden in Jaca beloofd. Die belofte wil ik eerst inlossen.









































En dan was het vandaag de bedoeling het na de 'bergetappe' van gisteren rustig aan te doen. Ik deed die uitspraak zonder dat ik het routeboek voor het vervolg had bekeken. Want wat was het geval?.......Direct na Jaca volgt weer een halve bergetappe. Je hebt net Jaca verlaten en na 2 kilometer mag je gaan klimmen. Eerst naar de Puerto de Oroel (1080 m) en vervolgens naar het Monasterio San Juan de la Peña (bijna 1300 m). Maar het is genieten. Prachtige berggezichten en -landschappen (ik zag overigens geen sneeuw op de toppen van de bergen). Echt fantastisch.


Jammer dat er niet alleen geklommen moest worden. Het was ook een gevecht tegen een zeer harde, vlagerige, erg koude noord-westenwind. Zelfs met jack was het nog koud (in een café waar ik koffie dronk werd de open haard gestookt!).
Klimmen en harde tegenwind.........omstandigheden om te lijden en af te zien. Maar als je de tijd nam om rond te kijken en te genieten van de prachtige landschappen was het goed te doen. Je moet domweg voor lief nemen, dat het even wat minder hard gaat.






En dan kom je bij dat geweldige klooster van San Juan de la Peña. Dat is echt heel bijzonder. In de 10e eeuw min of meer begonnen in een grot onderin een heel hoge rots. Het zijn kluizenaars geweest, die gesteund door koningen van Navarra het klooster gesticht hebben. Ze zijn er gaan hakken en bouwen. Het is begonnen met een heel kleine kerk en een zeer klein klooster in 920.
In de volgende eeuwen is er bijgebouwd door edelen, die op die manier regelden, dat ze er begraven konden worden (er liggen er inderdaad enkele). Er is ook een gedeelte uit de baroktijd, het zgn barokke Pantheon; daar liggen de koningen van Arágon begraven. Maar geef mij maar het oude romaanse gedeelte van het kooster en met name die prachtige kloosterhof met zijn prachtige zuiltjes met schitterende kapitelen.








En is het druk bij zo'n geweldig hoogtepunt? Nee hoor.........hier heerste nog een beetje een kloosterlijke sfeer. Misschien komen er soms ook busladingen tegelijk. Maar ik trof het!

Een dag met zo'n hoogtepunt......kan eigenlijk al niet meer kapot.



Nou ik heb lekker verder gefietst. Me weinig aangetrokken van de wind. De uitzichten bleven prachtig. Jammer dat de route vervolgens heel lang de N 240 volgde. Die was toch tamelijk druk.
En er was zoveel wind, dat je vooraf het achteropkomende verkeer niet hoorde. Dat was een minpuntje.

Ik had een slaapplek willen vinden in Yesa. Ondanks een aantal keer vragen is het niet gelukt. De telefoon werd er niet opgenomen.

Toen besloten door te rijden naar Javier. Ik verblijf daar in een hotel met uitzicht op het kasteel, tevens stamslot van Carlos Hugo de Bourbon Parma, de vroegere echtgenoot van Prinses Irene. En Carlos Hugo is kennelijk 'thuis', want zijn  vlag wappert fier in top. (vroeger zou het kasteen bezit zijn geweest van de familie van Franciscus Xaverius, een bekende heilige missionaris in Azie in de 16e eeuw).
Het is een aangename, rustige, groene omgeving.
Dat wordt vannacht lekker slapen en ze ontbijten hier laat.

Ik kwam vandaag op de N 240 een bord tegen, waarop stond dat het voor autorijders naar Santiago nog 820 km zou zijn. Ik rij natuurlijk niet alleen over (de kortere) autowegen, maar voor mij zal het ook niet veel meer dan 825 à 850 km zijn. Het gaat dus redelijk snel.

4 opmerkingen:

  1. Wat ben je al ver, Johan! Ik denk dat je het makkelijk redt om op tijd terug te zijn voor Vergilius. Mooie plaatjes zijn er te zien op de blog. Hopelijk blijven je verder lichamelijke ongemakken bespaard.

    Liefs, Patries

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het paarse bord 'Santiago 820' kan niet missen; we zijn er bijna! Bijna iedere fietser zet 't op de foto.
    Morgen de kathedraal van Sanguesa met zijn prachtige sculpturen. Het Monasterio van Leyre ligt mogelijk wat ver van de route; maar de crypte daar is wel erg mooi. Dan maar de mooie natuur in: de Hoz (of Foz) de Lumbier. Een kloof uitgesleten door de rivier Iratie. Met zijn gieren en twee oude spoorwegtunnels die een klein stukje pik en pik donker zijn. Daarna langs Indurain (van de wielrenner) en verder naar Artaiz. In Artaiz staat een bijzonder kerkje. Even 50 meter rechtsaf in het piepkleine dorpje. Het fietst geweldig. Geen klimmetjes (nou ja, niet de moeite waard) en dan naar de kapel in Eunate. Een dag vol mooie landschappen en gebouwen. En met vriendelijke Spanjaarden. Je hebt gelijk: een enorm verschil met Frankrijk. Viva España. Echter aan de doodse stilte tijdens de siesta kan ik maar moeilijk wennen. Geniet van het Pelgrimsmenu, de Jamon Iberico en de Rioja wijnen.
    Ultreya!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo ome Johan,
    Wat is het weer leuk om uw reis te volgen. Het lijkt me weer een heel bijzondere en mooie maar ook zware trip. Wij hopen dat het met uw gezondheid goed gaat.liefs en groet van Kees en Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lieve broer
    Na een woelige week eidelijk weer even tijd om je fantastische
    reisverslag te lezen.Hopelijk blijft het goed gaan en ook rustig zodat je je einddoel kan bereiken.
    liefs vanaf de madelief

    BeantwoordenVerwijderen