21 augustus 2012

20 augustus: De Berry

Nevers - Saint Armand-Montrond: 88 km; totaal 1014 km

Vanwege de hitte heb ik afgelopen nacht nauwelijks geslapen. Wie schetst mijn verwondering, dat het bewolkt was, toen ik vanmorgen opstond en het zelfs een beetje regende.
Om de eetproblemen van afgelopen zaterdag te voorkomen, werd na het ontbijt eerst koers gezet naar een kruidenier: vers brood, tomaten, komkommer, salami, pruimen, bananen, sinaasappels en yoghurtjes.
Dan zou het toch moeten lukken.

Al snel zat ik op de mooie route zuidwaarts langs het Canal Lateral de la Loire. En het regende weer een beetje. Prachtig die grote druppels in het kanaal. En geen haar op mijn hoofd, die eraan dacht een regenjack aan te trekken. Dit was heerlijk! Regen.

Het is bewolkt en het regent!
De regen stopte weer, maar het bleef een heel tijdje bewolkt, waarmee het in vergelijking met de voorgaande dagen een stuk minder warm was. Net voorbij het aquaduct over de Allier wilde ik een paar foto's nemen van de rivier en ook van het spectaculaire sluisje. Terwijl ik daarmee doende was, stopte er een Linda uit Wormer. Ik was, zo zei ze, een beetje een reddende engel, omdat ze een tijdje hinderlijk gevolgd was door een Fransman. En ik sprak ook nog nederlands. En al snel bleek, dat Linda een vriendin was van Jolande en Marja die ik een paar dagen eerder vóór en in Auxerre ontmoet had. Linda had de afgelopen nacht op dezelfde camping gestaan als Jolanda (met de witte Santos) en Marja en zij had ze vanmorgen vroeg bij vertrek van de camping uitgezwaaid. In nu komt ze Johan tegen, de Johan waarover Jolanda en Marja met haar gesproken hadden. (Ik sfchrijf wat ik heb horen zeggen hoor...). Dat geloof je toch niet. Verder bleek dat Linda als orthopedagoge in de zorg in instellingen heeft gewerkt, die ik allemaal heel goed ken uit de tijd, dat ik bij het College bouw zorginstellingen eerst hoofd van de afdeling GGZ en later hoofd van de afdeling Bouwzaken was. Ik heb in die periode de betrokken instellingen diverse vergunningen voor de bouw afgegeven
We hebben tot Apremont samen opgefietst en daar koffie met perentaart gegeten. En natuurlijk ook adres- en bloggegevens uitgewisseld. Het briefje met mijn gegevens ging in het 'geheime  vakje' in Linda's tas. Ze schaatst 's winters met autisten op de Weissensee. Ze dacht dat dat ook wel iets
voor mij was.

Allier


















Apremont-sur-Allier


















Niet veel later ontmoette ik een internationaal quartet lopers, waarvan er enkelen naar Santiago gingen. Bijzonder zo'n groep van drie mannen en een vrouw, en alle vier van een verschillende nationaliteit. Ook een tijdje mee gesproken.

Later op de dag kwam ik nog een nederlands echtpaar uit Odijk tegen. Die waren al bijna vier weken onderweg. Ze waren in Normandië met hun fietstocht begonnen, waren naar het zuiden gefietst, tot in de Dordogne om daar hun dochter te bezoeken, en ze fietstsen nu 'Langs oude wegen' van het zuiden naar het noorden, tot aan Maastricht. Ze hoopten begin september a.s. thuis te zijn. Ze hadden de afgelopen dagen ook veel last van de hitte gehad. Zij vertelden over een nederlander, die mij ongeveer een dag vooruitreed en gisteren vanwege de hitte is gestopt. Hij was op weg naar Santiago met zijn zwager. Zijn zwager rijdt nu alleen verder.




vergane glorie

een super picnicplek; ik zag er donkerblauwe en bijna zwarte libellen

En eenmaal aangekomen in St. Armand-Montrond zit ik op een terrasje uit te blazen en af te koelen en daar komt de Franz uit Freiburg aangefietst. Dezelfde Franz, waarmee ik gisterenavond in Nevers gegeten had. Na ons biertje spraken we af, dat we dan vandaag maar weer samen zouden eten.
Zo gezegd, zo gedaan.

Leuk al die ontmoetingen. Maar verder was het vandaag ook een geweldig mooie route over kleine, smalle, rustige wegen. En er hoefde gelukkig niet veel geklommen worden. Dat betekent dat er bij zulke hoge temteraturen - vanmiddag 31 tot 33 graden - gewoon minder hoeft te worden afgezien. Flink klimmen bij 33 graden is bijna een straf. Dat kun je niet lang leuk vinden. En al helemaal niet bij een stevig tegenwindje.
Maar goed,vandaag was het heel veel aangenamer dan afgelopen zaterdag en het inkoopbeleid voor de lunch heeft helemaal gewerkt. Vers stokbrood met tomaat, of met tomaat en komkommer, of met salami, tomaat en komkommer, en daarnaast veel fruit, yoghurt en een sapje.....dat ging er allemaal wel in. En goed eten maakt dat je goed kunt fietsen.

nog meer vergane glorie
Omdat ik vandaag alle tijd had - zonder beklimmingen wordt de gemiddelde snelheid beduidend hoger - heb ik ook in veel dorpjes even gestopt om een foto van een kasteel te maken of even het kerkje binnen te lopen. Daar zaten wel weer bijzondere exemplaren tussen.

oud, eenvoudig, maar een paar prachtige kapitelen

10 opmerkingen:

  1. Niet te veel zeuren over de hitte Johan, dat staat een beetje raar als je in augustus door Frankrijk gaat fietsen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je houdt rekening met een aantal zeer warme dagen......, maar zo extreem. Er werd hier in Frankrijk record op record gebroken.
      Er zijn koelere dagen in aantocht!

      groet,

      Johan

      Verwijderen
  2. Ha Johan,
    Met veel plezier lees ik je weblog. Mooie verhalen over interessante plekken en mensen, plus, niet het minst, je eigen ervaringen. Dat de hitte een rol speelt, is gezien de omstandigheden onvermijdelijk en dat je je niet stoerder voordoet dan je bent is wel zo aardig.
    Maak het goed en blijf je volgers verblijden met je verhalen en foto's!
    Hartelijke groet, Henk en Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Henk en Anne,

      Ik dacht wel, dat jullie mij weer zouden volgen.
      De tocht is opnieuw een geweldige ervaring. En de route is waanzinnig mooi.
      En ik kom intussen al weer veel meer mensen als vorig jaar tijdens mijn tocht naar Rome.
      Ik hoop tot Santiago te geraken en dan blijven de berichten volgen.
      Voor jullie ook alle geods!

      Johan

      Verwijderen
  3. beste Johan,
    leuk om je even aan de telefoon gehad te hebben.
    ik heb nu even je weblog bekeken. mooie foto's!
    ik vind het een hele prestatie.
    goede reis verder op de fiets.
    en tot ziens,

    Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marijn,

      Ik bel misschien nog wel een keer, of ik schrijf je een mail.
      Ik vind het leuk, dat jij ook mijn weblog bekijkt.
      Doe de groeten aan Lies en je huisgenoten.

      Johan

      Verwijderen
  4. Beste Johan,

    tot nog toe heb je al weer heel wat geschreven ondanks dat je aangaf dat het dit keer wel eens wat minder kon zijn. Voor ons als volgers natuurlijk erg leuk. Ook de mooie foto's geven een goed beeld van je reis met hitte en regen.
    Ga zo door, volgens mij is dit net zo leerzaam dan de studie filosofie. Voor ons in ieder geval wel.
    Groet, Jeroen Verheijen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Jeroen,

      Zolang ik wifi op mijn overnachtingsadressen heb, is dagelijks misschien een kort stukje wel gemakkelijker als zo nu en dan wat schrijven.
      Bovendien...door elke dag een kort verhaaltje te publiceren, houd ik waarschijnlijk voor mezelf beter vast, wat ik meemaak, tegenkom, wat ik zie, wat ik extra mooi vond, of extra interessant.
      Als ik niets zou vastleggen, zou er waarschijnlijk veel snel in vergetelheid geraken. Dan blijven er alleen aan paar hoofdindrukken.

      Zelf vind ik fietsen wel iets anders dan filoso9feren, maar je kunt het combineren en doe doe ik soms ook. Soms lees ik een paar bladzijden uit het filosofieboek, dat ik bij mij heb, en dan kauw ik daar op de fiets een beetje op.

      groeten,

      Johan

      Verwijderen
  5. …Dat geloof je toch niet…., Jawel, dat geloof ik meteen. Zo gaat ’t op de Camino. Fantastisch dat het zo werkt. En een beetje zeuren over de hitte mag. Zeker nog nooit bij 35 graden een klimmetje van 9% bedwongen.
    Dank voor de tijd en moeite die je steekt in het schrijven en uploaden van tekst en foto’s. Mateloos herkenbaar, bijv. de vergane glorie van het Chateau de Jouy.
    Nu zit je in het mooiste deel van de route ‘langs oude wegen’ door Frankrijk. (m.u.v. de Somportpas, want die is overweldigend) Tot een stuk na Cahors is het continue genieten.

    Mocht je nog geïnteresseerd zijn in overnachtingsadressen (geen campings) in Frankrijk die ik bijzonder vond:
    - Cluis de gite achter de kerk. Vraag ernaar bij de sympathieke Hamid, de kruidenier tegenover de kerk.
    - Le Chatenet-en-Dognon, een authentiek Frans plattelandshotel. Met alle kenmerken van dien. Afficheert zich als pelgrimshotel en ligt aan de route.
    - De refuge van Thereze in Miradoux. Hartverwarmende eenvoud. Wel veel chaos maar dat maakt niet uit. Een bijzondere vrouw, die Thereze. Geniet van haar maaltijden, de Flor de Gascogne en de vele kazen die ze je aanbiedt.
    - Gite in Lescar, vraag de toegangscode/sleutel bij de VVV.

    Bon Camino!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag San Xacobeo,

      Het is nu geen 37 graden meer, dus men zal mij minder over de hitte horen.
      Ja, ik vind de route van de afgelopen dagen fantastisch mooi. Gisteren ook....je zit je de hele dag een beetje te verwonderen over de schoonheid van deze wereld. Toch jammer, dat ook zo'n prachtig deel van Frankrijk verder ontvolkt, waardoor het in sommige opzichten onleefbaar wordt.
      Soms moet onderweg ook wel lang geduld beoefend worden, voordat je eindelijk weer een café of restaurant tegenkomt voor een kop koffie.
      Er zijn nu al mensen en route, die onderweg zelf koffie maken........
      IK herb in Cluis de nacht doorgebracht bij een Nederlands echtpaar, dat daar (in het centrum) een Chambre d'Hôte exploiteert. Ik vond het er prettig.
      Helaas heb ik in Le Chatenet-en-Dognon een gesloten deur getroffen. Ik heb er aangebeld, enkele keren, maar er werd niet gereageerd. Ik zag wel enkele kaartjes 'fermé' op deuren en ramen. Wonderlijk. Dat was gisteren in zekere zin de zoveelste tegenvaller. Moest ik doorfietsen tot St. Lëonard-de-Noblat.
      De beide andere adressen houd ik in gedachten. Dank je wel!!

      groeten,

      Johan

      Verwijderen