27 augustus 2012

26 augustus: Naar département Gers

Cahors - Miradoux: 101 km; totaal 1559

Ik had beloofd in mijn bericht van vandaag wat foto's van het mooie Cahors te plaatsen. Een prettige stad. En er was feest, terwijl ik er was. Her en der open podia en optredens. Veel muziek. Veel drukte ook.
Wie in Cahors geweest is, moet de Pont Valentré gezien hebben. Echt mooi.


En dan is natuurlijk de mooie kathdraal St Etienne uit de 12e eeuw. Hij heeft een zeer rijk gebeeldhouwd hoofdportaal. Een portaal dat 'tot de school van Moissac' (volgt nog) behoort.














Toen ik op zondag 's morgens Cahors over die eerder genoemde brug uitreed wat een stilte overigens in zo'n stad om 09.00 uur), was het bewolkt, een beetje mistig; het was erg koud. En het zag ernaar uit, dat het snel zou kunnen gaan regenen.
Maar het viel mee.  Kort na Cahors kreeg ik de eerste klimmen te verwerken, en toen de zon erbij kwam, moest het jack snel uit.
En de zon is niet meer weggeweest. Het werd weer een heerlijke dag. Niet al te heet en een (tegen-) windje, dat voor wat verkoeling zorgde.
Ik kom door rustig boerenland met relatief veel velden met zonnebloemen, afgewisseld met bos.
Later op de dag zie ik ook velden met meloenen, prachtige fruitbedrijven (vooral appels), en ook wijnbouw; natuurlijk ook koeien  en schapen.
Ik kijk wat rond in Castelnau-Montratier, waar een markt is. Als ik meer tijd en pakruimte had, had ik er vast wat gekocht. Er was een flink aanbod, maar ook veel geïnteresseerde bezoekers.
Later stopte ik ook even in Vazarac. Voor de lopende pelgrims zijn genoemde plaatsen wellicht nog belangrijker dan voor de fietser. Die heeft immers een veel groter bereik.
Een uitgebreide stop had ik in Moissac met zijn prachtige abdijkerk. In Moissac heb ik niet alleen de abdijkerk bekeken, maar ook wat rondgelopen. O.a. naar de kerk van St. Jacques. Jammer dat ik daar niet in kon. Een aangenaam rustig stadje, zelfs op zondag, een dag dat er natuurlijk ook heel wat toeristen zijn.
In de buurt van de abdijkerk kwam ik ook een groep Duitse fietsers tegen. Een van hen had pech; had een lekke band. Die werd snel geplakt. Ze maakten duidelijk meer kilometers dan ik. Maar ze waren dan ook knap jonger en veel sterker. Voor het overige vandaag alleen Franse lange afstandfietsers tegengekomen. En de meesten gigngen naar het Noorden.
























 Na Moissac heb ik enige tijd over een jaagpad langs een kanaal met prachtige sluisjes zuidwaarts kunnen fietsen. Dat schoot lekker op, want het was hardstikke vlak. Links door de bomen zag ik de Garonne. Dus rechts een kanaal en links de Garonne.



Verderop kwam ik enkele grote populierenbossen (langs de Garonne) tegen. Prachtig zulke bossen. Ik herinner me niet ze ooit zo groot gezien te hebben.







Na Avilar moest er weer wat meer geklommen worden en werd het landschap opener. Het was heuvelachtig boerenlandschap. Ik had erop gegokt dat ik bij "Thérèze" in Miradoux zou kunnen overnachten. Thérèze is in pelgrimskringen een grote bekendheid. Zij doet niets liever dan pelgrims onderdak verschaffen. Zij zorgt ook voor overbekende maaltijden. Een belanrijk onderdeel van die maaltijden zijn de kazen uit Hautes Pyreneés. Ze heeft een geweldige verzameling en ziet niets liever dan dat je er lekker van eet. En die kazen zijn inderdaad verrukkelijk. De kazen worden met brood bij een gemengde salade gegeten. Daarna was er nog een heerlijke warme gang en meloen en koffie toe. En dan staat er niet alleen water op tafel hoor! Ook lekkere wijn uit Gascogne en bij de meloen ook een borrel uit Gascogne. Wat een belevenis. Ik was er met Marc. Marc is een gepensioneerde Fransman, die in St Etienne woont en naar Lourdes fietst. Hij maakte gebruik van een idioot grove kaart en verdwaalde regelmatig. Ik heb hem met mijn routeboek de route van Miradoux naar Lourdes uit de doeken gedaan. Hij heeft alles op- en overgeschreven. En Thérèze vond het wel mooi, dat zo'n 'vreemde' een autochtoon precies kon vertellen hoe hij verder het beste in Lourdes zou kunnen komen en dan met name ook over mooie en rustige wegen.
Na het eten en de afwas werd er een tijdje naar muziek geluisterd.
Uiteraard (?) was er geen internet.  Kon dus niet naar mijn mail kijken en/of iets aan mijn blog doen. Ik lag voor mijn doen dan ook lekker vroeg op bed.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Hoi Johan , feestelijk bericht van deze dagtocht .In Moissac hadden we vrienden en daar hebben we bij de verbouwing van hun huis meegewerkt .Je fotos roepen warme herinneringen op .De sculptuur van Moissac is betoverend mooi , wat fijn dat je er zo enthousiast over schrijft .Moge je verdere tocht je mild bejegenen met weer en klimmen .Bonne route ! Joop .

    BeantwoordenVerwijderen