1 september 2012

1 september: Naar La Rioja

Javier - Estella: 97 km; totaal 2051 km

Helaas wordt dit een kort bericht zonder foto´s.
Misschien zal ik op een later moment nog wat foto´s invoegen.
De internetverbinding in mijn hotel in Estella is rampzalig.
Het hoort een beetje bij het beeld van vandaag..........het fietste met een zeer harde tegenwind beslist niet lekker.

Soms haalde ik met de zeer harde tegenwind niet meer dan 8 ´a 10 km per uur. Een beetje om gek van te worden.
De eerste 40 km fietst ik grotendeels min of meer noordwaarts: van Janvier eerst naar Sangüesa (daar werd gefourageerd en natuurlijk ook de tijd genomen voor de prachtige Santa Maria la Real, een geweldige romaanse kerk met een schitterend rijk gebeeldhouwd hoofdportaal uit de 12 eeuw; dat wil je echt gezien hebben). vandaar echt noordwaarts, naar de Hoz de Lumbier, heel bijzonder:  het is een kloof, met enkele donkere tunnels, waar de route doorvoert. Terwijl je daar fietst zie je de gieren boven je cirkelen. De tunnels moet je ongeveer op te tast door. Mijn fietslampjes gaven er tenminste volstrekt onvoelde licht. Een sensationeel stukje route. De kloof is er ´uitgesleten´door een tamelijk klein riviertje, de Rio Irati. Maar hij heeft er lang over mogen doen. Het is best sensationeel om door die kloof met die tunnels met boven je de gieren te fietsen.
Maar vanaf Lumbier tot Artaiz was de wind medogenloos. Hij had vrij spel over de kale heuvels. Ik kreeg nergens enige bescherming. En dan waren er ook nog heuvels. Ik haalde daar over een afstand van 20 km maar net gemiddeld 7 km per uur.
Ik kreeg er het gevoel, dat ik veel beter met hoge bergen, met de Pyreneeën, of met de Alpen om kan gaan dan met de wind. Bij zo´n berg ken je vooraf het stijgingspercentage. Je weet hoe lang de klim is. Je weet dan hoe je je krachten moet verdelen. Je weet ook, wanneer er een einde aankomt. Dat is bij een harde, stormachtige wind niet het geval. Die houdt maar niet op. Hij waait maar door. Het lijkt alsof hij steeds harder gaat fluiten. Bovendien ontneemt hij je je adem. Hij verneukt je ook nog door onregelmatig te blazen. Iets minder hard blazen geeft overigens nauwelijks verlichting. Maximaal even iets meer lucht.
Fietsen met zo´n harde wind gaat op een straf lijken. Is echt niet leuk.
Vanaf Artiz werd de fietsrichting minder expliciet noordwest; meer west.
Dat betekende dat ik de wind niet meer pal tegen had; het werd meer een zijwind. Soms zelfs stukken een beetje voor de wind. Soms hing ik op mijn fiets schuin tegen de wind.
Heel onvoorspelbaar zo´n wind.

Gelukkig waren er na de de HoZ de Lumbier ook nog mooie dingen te zien: het allermooist vond ik vandaag de Eremita de Reunate, een achthoekige romaanse kapel met rondom een arcade van boogjes. Onvoorstelbaar mooi. Ik was er nu voor een tweede keer. Dan is het alleen maar mooier. Er waren enkele Camino-lopers. Dat is zo bijzonder, te bedenken, dat hier al eeuwen lang pelgrims zich verbaasd hebben over de schoonheid van deze Ermita, en dat als het even wil, dat nog eeuwen lang het geval zal zijn. Ik ben er een tijdje gewoon gaan zitten kijken, een paar koekjes etend en een banaan. Geweldig om een tijdje bij zo iets moois te mogen zitten. Dan vergeet je even ook de ellende van de tegenwind. Dan voel je je alleen maar rijk.

Kort na de Ermita ligt Puenta la Reina. Daar heb ik wat langer rondgelopen, en een tijdje op een terrasje gezeten voor een ´cortado´; ik ontmoette er een Francaise uit Bretagne, ze studeert in Parijs, en is net als ik vanaf september 5e jaars. Zij wil verder naar Santiago lopen. Haar colleges beginnen pas weer 5 oktober.
De mijne in de tweede week van september. Ze vond het wel mooi, dat we, zo verschillend in leeftijd, iets gemeenschappelijks hadden. Dat vond ik natuurlijk ook.
Ik had in Puenta la Reina willen overnachten, maar de Albergue was al vol. Daarom moest ik verder naar Estella. Daar heb ik een heel aardig hotel, maar met een verschrikkelijk slechte wifi-faliciteit.
Ik heb emailberichten geschreven, maar die zijn verdwenen.
Ik heb op reacties op mijn eerdere publicaties gereageerd, maar de antwoorden aan Patricia en Mat zijn  ´in het water gevallen´. Gewoon weg!
Ik heb overmatig veel tijd  besteed aan onderhavig bericht op een computer van het hotel.........op mijn computer was er geen beginnen aan.
En zoals gezegd.......met foto´s was hier ook niks te beginnen.

Nog iets over de contacten: gisteren heb ik een oostenrijks echtpaar ontmoet; die kwam ik vandaag in Sangüsesa weer tegen. Leuk!
Inmiddels is het druk op de route met wandelaars. Zo nu en dan maak ik een praatje met ze. O.a. ook bij de Ermita, in Puenta la Reina, en ook hier in Estella.
Fietsers  zie ik niet veel.
Ik heb vandaag een stuk met een Spanjaard opgefietst. Die ging ook naar Santiago. Maar tegen de wind deed hij het veel beter dan ik. Misschien kom ik hem later nog een keer tegen.

5 opmerkingen:

  1. Wij hebben net je verhaal over gisteren gelezen. Marijn had al verteld van die keiharde wind, dat had hij aan de telefoon al gehoord. Wij zijn gistermiddag de stad in gegaan om te kijken naar serviezen en andere dingen. Marijn weet nu wel zo'n beetje wat hij wil.
    We hopen dat je vandaag lekker kunt fietsen, zonder harde wind en met veel leuke mensen op je weg.
    Liefs van Marijn en Han
    (Sorry Joop, nu kun je weer niet reageren omdat er al een bericht staat, maar Marijn en ik waren misschien wel aan de beurt.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag lieve Hanneke en Marijn.

      Het was vandaag een heel andere dag. Minder wind, maar die wind wel een groot gedeelte van de dag in mijn rug. Dat was echt een meevaller. En natuurlijk kost het dan veel minder energie, is er veel meer gelegenheid om rond te kijken, en neem je merkwaardigerwijs meer (tijd voor je)pauzes.
      Vandaag wel gefietst, maar naar mijn gevoel veel andere dingen gedaan. Vandaag ook veel mensen ontmoet en gesproken. Dat begon vanmorgen al in het hotel. Er zaten Camino-lopers aan het ontbijt, die zonder bagage lopen. Dat wordt van hotelk naar hotel gebracht. Het waren Fransen.
      Op een terr4asje in Viana heb ik met een engelse mevrouw gesproken, ook een loopster. In Logrono heb ik twee nederlandse loopsters gesproken.
      Verder nu ook diverse fietsers ontmoet. Een sruk met een Spanjaard gefietst, (die voortreffelijk engels sprak) en een kort stukje met een italiaan. De conversatie met de italiaan was van beide kanten gewoon te moeizaam. Hij sprak geen frans, duits of engels, en ik bak er in het italiaans ook weinig van.
      Er zijn trouwens nogal wat fietsers met stevige mountainbikes, die over de route van de lopers fietsen. Ik fiets, als de route dat voorschrijft soms ook een stukje over de route van de lopers, maar ik denk, dat de lopers het niet erg leuk vinden als er voortdurend fietsers op hun (rustig bedoelde) pad langs flitsen.

      Ik heb veel gezien. Ik heb vanmorgen in Estella eerst nog een paar kerken bekeken. Niet ver buiten Estelle heb kon ik dit keer in de kerk van het Monasterio de Irache. In 2010 kon ik de kerk niet in. Een prachtige, harmonische romaanse kerk. Prettig eenvoudig, maar architectonisch heel overtuigend.
      Daar zag ik al weer lopers, die ik de vorige avond in het reetaurant van het hotel gezien had. Die waren dus duidelijk eerder opgestaan en op pad gegaan.
      Ik heb kort gepauzeerd in Los Arcos. Los Arcos heeft ook een prettig fotogenieke kerk. De kerk staat niet in boeken vermeld als het toonbeeld van zus of zo, maar ik heb goede herinneringen aan de mis, die ik er in 2010 in heb bijgewoond.
      Na Los Arcos kwam (na overgens behoorlijk wat klimwerk)Viana. Een leuk klein stadje, met heel veel t5errasjes en veel mensen op straat. Vandaag waren in het centrum (rond de kerk) overal kunstschilders aan het werk. Ze schilderden er Viana-stadsgezichten.

      En dat heb ik ook nog een tijdje rondgekeken en een terrasje gepikt in Logrono. Gezellig op zondagmiddag.

      Ik vibnd dat ik alles bij elkaar veel gezien heb. Mret het mooie licht van vandaag waren de lanfschappen ook erg mooi, en ik ben ook nog 83 km verder gekomen.

      groet,

      Johan

      Verwijderen
  2. Jammer van de harde wind. Dan fiets je niet alleen langzamer maar je ziet ook minder van de omgeving omdat je met de wind aan 't boksen bent. Het is bekend terrein inmiddels dus je kunt andere keuzes maken dan de vorige keer. Wat mij in de voorliggende kilometers qua bezienswaardigheden vooral aansprak waren de drie monasterio's: Santa Maria la Real in Najera, de Monasterio's Yuso (en Suso) in San Millan en het Cistercienzer klooster in Canas. Die laatste twee liggen niet echt op de route maar ze zijn een klein omweggetje meer dan waard. Je bent er nu toch.
    Ze zijn alle drie heel verschillend. Yuso in San Millan is het meest toeristisch; je kunt daar trouwens prima overnachten. In Canas is er grote kans dat je alleen bent. Maar er is natuurlijk veel meer zoals in Los Arcos, Logrono, Naverette, etc.
    Afijn, je kent het daar -achter je gedetailleerde beschrijvingen zit veel kennis- ; ik hoef je eigenlijk niks te vertellen.
    Omdat je in Puente la Reina geen plek in een van de (minstens twee) albergues kon vinden, hierbij een link die je mogelijk ook al kent:
    http://www.caminosantiago.org/cpperegrino/cpalbergues/caminofrances.html
    Er staat een groot aantal albergues op vermeld langs de hele Camino Frances.
    Buen Camino!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Mat,

    Gelukkig was er vandaag minder wind, en ik had hem een groot deel van de dag zelfs in de rug. Dat is een heel ander verhaal.
    Ja, ik wil zeker naar Santa Maria la Real hier in Najera en naar het Monasterio de Suso.
    Dan worden er maar gewoon wat minder kilometers gereden. Santiago staat er nog wel als ik een of twee dagen later kom..
    En ik ga zeker zo eens kijken op de door jou genoemde site.

    Inmiddels is de Camino wel echt losgebarsten. Je komt nu de hele dag lopers en fietsers tegen. Ik ben benieuwd of dat zo blijft, of dat het mogelijk nog drukker wordt.
    Ik hoor een enkeling klagen dat het op het loperspad wel erg druk is en verdacht veel begint te lijken op een georganiseerde wandeltocht. Het is te hopen dat de Camino dat lot bespaard blijft.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je echt Suso bedoelt dan moet ik je waarschuwen voor de klim naar Suso. En het is niet altijd open; ben er geweest maar het was dicht. Je -dacht ik- moet 'ergens' de sleutel halen. Yuso is beter te doen en veel en veel groter dan Suso.
    De opmerking over de drukte snap ik helemaal. Het aantal elk jaar caminogangers neemt enorm toe. Voor 2012 schat ik 't aantal op 200.000 inschrijvingen bij het pelgrimsbureau in Santiago. Reden om niet te wachten.
    En vergeet Canas niet; niet erg groot maar erg mooi -vind ik-.
    Bijv. de kerk met veel albasten ramen en er is een speciale geconditioneerde ruimte (weinig licht etc) met mooie beelden, maar ook het gebouw zelf is erg mooi. Het kleine stukje om vanuit San Millan stelt niks voor. Neem er de tijd voor: in Santo Domingo zijn twee uitstekende Paradores. Was in juni nog in het Parador Bernardo Fresneda. Ze hebben nog kamers vrij....



    BeantwoordenVerwijderen