24 augustus 2012

24 augustus: Departement Lot

Uzerche - Martel: 84 km; totaal 1370 km

Voordat ik het verslag van de etappe van vandaag schrijf, wil ik eerst mijn belofte aan Hanneke inlossen en een foto van vandaag in mijn blog plaatsen. De foto is vanavond tijdens het diner in de Auberge des 7 Tours in Martel genomen.














Voor de ingewijden.......ik ben wat dunner geworden. Sinds mijn vertrek op 10 augustus ben ik bijna 4 kilo kwijt geraakt. .Dat heeft natuurlijk alles te maken met het gedurende meerdere dagen fietsen in ongezond hoge temperaturen. In die omstandigheden verlies je de hele dag heel veel vocht en het is gewoon onmogelijk om voldoende bij te drinken en te eten. Ik eet minstens het viervoudige van wat ik thuis eet. En ik val af.....

Het heeft de afgelopen nacht geregend. Ik heb er zelf overigens niets van gemerkt, maar er lagen vanmorgen hier en daar plassen.
En het weer is veranderd. Geen stralend blauwe, maar een bewolkte lucht en dus ook een lagere temperatuur: 26 graden. Dat was heel merkbaar. En de vogels, paarden, koeien, schapen, konijntjes, kippen.....ze waren allemaal opgetogen; blij dat het niet meer zo warm was en duidelijk actiever.

Natuurlijk is het ook bij 26 graden warm als je flink moet klimmen, maar vergeleken met 33 graden of meer scheelt het echt ontzettend veel. Heerlijk!!
En dan heb ik vandaag per saldo ook nog heel wat kilometers in bos gefietst. Extra koel!!

Ja en dan weer een prachtige route: veel heuvels, zoals gezegd liep de route vandaag vaker door het bos. Maar tevens waren er prachtigte uitzichten, en echt niet alleen bij Turenne.

Vanmorgen heb ik eerst nog wat tijd genomen om wat in Uzerche rond te kijken. Het stadje is gebouwd op een rotswand langs de Vézère. Het stadje heeft verschillende torens, die mogelijk aan vroegere verdedigingswerken moeten herinneren. Het heeft voorzover ik weet nog één (oude) (zeer fotogenieke) stadspoort. En dan is er als je hoog genoeg klimt die oude St Petruskerk, die uit de 11e eeuw dateert. De kerk was helaas nog gesloten.







































Vlak buiten Uzerche moest er richting Espartignac, en verder richting Ceyrat en St Jal flink geklommen worden. En eigenlijk hield dat vandaag niet op. Per saldo klom ik vandaag circa 1030 meter.

Lagraulière was een mooie stop. Het heeft een heel aardige romaanse kerk uit de 12 eeuw. Het beeldhouwwerk in het portaal van de kerk heb ik uitgebreid gefotografeerd.





















In Donzenac heb ik koffie gedronken en wat rondgewandeld. Een mooi stadje. Voordat ik het stadje bereikte, had ik een lange (gevaarlijke) afdaling over helaas een zeer slechte weg; daarom gevaarlijk!.



Richting Ussac en Brive-la Gaillarde was het weer klimmen geblazen, en kort na Brive-la-Gaillarde volgde zelfs een klim van circa 6 km van 6 tot 10 %.
Voorbij Cosnac  en in de buurt van Turenne  waren er geweldige uitzichten.
De 'groene' weg tussen Turenne en Martel was ongekend mooi. De klimmetjes neem je dan maar voor lief!




En dan 's avonds rondwandelen in Martel. Wat een pachtig stadje! Ook weer heel veel torens. Ook dit is een oud vestingsstadje. Het stadje is ontstaan rond een kerk, die Karel Martel heeft laten bouwen na zijn beroemde overwinning op de Moren bij Poitiers (in 732). Karel Martels kan trots zijn op wat uit het door hem gestichte stadje tot op heden geworden is......prachtig!






3 opmerkingen:

  1. Mooi dat je in de Auberge du 7 Tours zit. Ik sliep er een paar weken geleden nog in kamer Camelia. Aan je rechterhand (op de foto) heb je een mooi uitzicht. De klim na Brive is inderdaad lang en vrij heftig en de weg naar Donzenac is slecht, klopt helemaal. Maar het is wel heel erg mooi om zo lang (10 km?) door een bosrijk gebied geleidelijk te dalen. Er komt nog een mooie daling over een weg die een stuk beter is: van Labastide-Murat naar Vers. Daarna is het weer klimmen richting Cahors, met prachtige uitzichten, oa over de Lot.
    Na Cahors is Moissac een interessant stadje, met een spoorweg die dwars door een oud abdijcomplex is aangelegd. Wie heeft dat verzonnen? Vervolgens -na een prachtige route langs een lang kanaal- ligt Auvillar, een leuk 'middeleeuws' stadje, wat minder toeristisch dan bijv. Turenne. En dan komt -na een fors klimmetje- het Miradoux van Thereze en daarna Lectoure. Een bekende pelgrimsstad aan de Via Podiensis. Daarna is het even wat minder qua landschap en stadjes, tot net onder Pau.
    Bonne route et bonne chance!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag San Xacobeo,

    Ja, die afdeling over een betere weg van LaBastide-Murat naar Vers was inderdaad geweldig, maar ik kon niet 'vol gas', omdat het hevig regende en de weg enigszins glad was.
    Ik heb vandaag van de 88 km die ik gefietst heb, circva 80 km in de regen gefietst. En het regende niet zo'n beetje ook.
    Na twee uur regen is mijn dure waterdichte jackje ook gewoon waterdoorlatend. Het werd dus een koude bedoening.
    Zekerheidshalve heb ik in mijn hotel in Cahors al mijn tassen maar volledig uitgepakt, en voorzover nodig alles te drogen gelegd/gehangen.
    Gelukkig werd het eind van de middag toch weer droog, zodat ik ook het een en ander van Cahors heb kunnen zien.
    Ik vind het een mooie stad. Een mooi oud centrum. En die Lot ligt mooi om de stad.
    Morgen wil ik inderdaad Moissac aandoen. Dat staat natuurlijk op mijn lijstje. En als het effe wil, wil ik dan morgenavond in Miradoux overnachten bij Therèze. Ik ben benieuwd.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar hoe weet je dan dat je vier kilo bent afgevallen ?
    Je zult toch geen weegschaal bij je hebben vermoed ik zo ?

    Groet, Aagje

    BeantwoordenVerwijderen