29 augustus 2012

29 augustus: rustdag in Oloron Ste Marie

Danzij het spoelmiddel, dat ik gisteren van de apotheker in Marciac had gekregen en waarmee ik gisteren strikt volgens zijn aanwijzingen had gespoeld, was het grote ei van gisterenmorgen vanmorgen nog slechts een klein eitje. En ik had nu wel goed geslapen en voelde nauwelijks pijn.
Het humeur was meteen een stuk beter.

Ik ben vanmorgen eerst naar het Office du tourisme gelopen en heb verder aan de hand van een goede kaart een stadswandeling gemaakt.




































De rivier met zijn vele bruggen en aanpalende bebouwing is mooi en zeker ook de kathedraal. Het is toch eigenlijk wel bijzonder dat ook die relatief kleine stadjes hier in Franrijk allemaal een grote kathedraal en van oudsher een bisschopszetel hebben. Oloron Ste Marie heeft al vanaf 506 een bisschopszetel. Het stadje heeft een zeer lange beschreven geschiedenis. Het lag aan de romeinse weg door de Pyreneeën. Er zijn interessante romeinse vindplaatsen.



 



Op het terras voor de kathedraal kwam ik nederlandse Santiago-fietsers tegen: Erik en Maud uit Tilburg. Maud was in juli jl afgestudeerd en had bedacht dat ze nu beter meteen deze lange fietstocht kon maken, omdat het er anders misschien voorlopig niet meer van zou kunnen komen. Ze gingen vandaag nog de Col de Somport op  en fietsten gemiddeld circa 65 km per dag. Het is dus niet uitgesloten dat ik ze binnenkort inhaal en weer tegenkom.



Ik ben ook even bij de fietsenmaker langs geweest. Hij heeft even de remmen nagekeken. En de banden zijn weer helemaal op spanning. Verder heb ik nieuwe kettingolie gekocht, zodat ik ervoor kan zorgen, dat de ketting altijd een beetje vettig is. Dat is als je zoveel moet schakelen wel zo prettig!

Ik zal nog even doorgaan met spoelen, maar ik ga er inmiddels vanuit, dat ik morgen toch gewoon verder kan. En volgens de weerberichten wordt het morgen niet al te heet. Het kan best ook gaan regenen. Maar dat is een stuk beter dan in de hitte aan zo'n klimpartij te moeten beginnen.

Wordt vervolgd

Voor Hanneke; zij gaat vanavond naar 'de oude muziek'.
.





 

2 opmerkingen:

  1. Gelukkig is de moraal weer goed en lijkt het medicijn te werken. Ziek worden onderweg naar Santiago is het ergste wat kan gebeuren. Al het andere ongemak en pech vallen daarbij in het niet.
    Wat ben je van plan? Meteen maar de col over en naar Jaca? Ik neem aan dat je het traject kent. Kijk anders op: http://www.climbbybike.com/nl/beklimming.asp?Col=Col-du-Somport&qryMountainID=6704

    Vanuit Oloron is het tot aan de col 56 km. Alleen maar klimmen. Alhoewel het eerste stuk niet erg steil is, is het toch een end. Het regent en het is rond de 10 graden op de col. In deel twee, vanaf Urdos (nog 13 km omhoog) zit een stukje van 9%. Jaca ligt dan nog 30 km verder. Je begrijpt het; in Urdos (hotel des voyageurs) is het prima overnachten.

    Maar wat je ook doet, bon courage
    y ¡hasta manaña!.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag San Xacobeo,

      Zoals ik me nu voel, vertrek ik morgen, en wil ik zien hoe het gaat. Gaat het goed, dan ben ik morgenavond in Jaca; gaat het iets minder goed, dan maak ik de door jou genoemde tussenstop in Urdos.
      Ja, het is vanavond al begonnen te regenen. Ik hoop toch dat het morgen niet de hele dag regent.
      Maar ik ben al blij, dat ik tenminste weer aan verder fietsen kan denken.

      groet,

      Johan

      Verwijderen