25 augustus 2012

25 augustus: Naar Quercy

Martel - Cahors: 88 km; totaal 1458 km

De route liep via Rocamadour, Montfaucon, Labastide-Murat, en Vers voor een deel over zeer kleine smalle weggetjes, voor een deel ook over drukkkere wegen. Ik ben vandaag zowel de Dordogne als de Lot overgestoken. Prettig was, dat er relatief veel vlakke kilometers gereden konden worden. Dat schiet dan verhoudingsgewijs lekker op. Ik was bijna vergeten hoe dat voelde......op het vlakke fietsen.

Nadat ik vanmorgen in het hotel was opgestaan, waqs er geen ontbijt. Er was niemand te zien of te horen. Ik klopte overal, floot liedjes, riep hard 'hallo' enz. Na een minuut of twintig kwamen de eigenasren met een auto aangescheurd.....veel excuses natuurlijk, maar daar bleef het bij.  Heel bijzonder en raar. Op enig moment stonden we met zijn vieren te fluiten en te roepen.














Het was bewolkt en het zag er niet dreigend uit. Er was weliswaar wat regen voorspeld, maar optimisten vertelden mij vanmorgen, dat het wel mee zou vallen. Nou mooi niet. Ik was nog geen 10 km van Martel vandaan en het begon te regenen en daar is het tot in Cahors ook niet meer mee opgehouden.

notenboomgaard met ganzen
En het regende hard. De mooie plaatsjes van Rocamadour en van de mooie rotswanden in de nabijheid van de Lot vielen in het water. En nog veel meer. Er viel ook noet aan te denken ergens een boterhammetje te gaan eten. En ik had nog wel zo'n prettige inkopen gedaan in Martel.













Rocamadour in de regen



Op een of andere manier was ik verder vandaag vaak in gedachten bij een van mijn broers, die twee dagen terug plotseling in het ziekenhuis was opgenomen. Er is volgens berichten van het thuisfront weliswaar geen direct levensgevaar, maar het was gisteren toch wel even schrikken toen ik de mail met de jongste berichten over mijn zieke broer las. Ik heb gisteren in Martel nog een kaarsje voor hem opgestoken. Kwaad zal het niet kunnen en het voelt goed om op zo'n moment aan hem te denken. Zoals gezegd, heb ik heb ik vandaag ook vaak aan hem gedacht en ik zag uit naar de berichten die ik van Hanneke later op de dag over hem zou krijgen.
En ondertussen bleef het maar regenen......En vandaag kon er juisr zou vaak lekker worden gedaald. Er zaten een paar lange afdalingen in de route, een door een prachtig bos van Labastide-Murat naar St Martin-de Vers. Maar ik durfde in die en ook niet in andere afdalingen voluit te gaan, omdat de weg nat was en er hier en daar plassen lagen.

Ik had me veel voorgesteld van de mogelijkheid om bijzondere foto's te maken van en in Rocamadour. Ja, die vielen letterlijk in het water. Ik heb er natuurlijk wel een paar genomen, maar ze zijn nogal grijs uitgevallen. Een tijdje wachten tot het droog werd hielp niet. Ik had er een lange koffie-pauze en het regende vrolijk verder. Ik sprak er nederlanders die juist vandaag weer terug moesten naar Nederland. Die waren ook niet vrolijk over de regen.
Niet alleen de foto's van Rocamadour, 0ok de andere foto's van vandaag zijn erg 'grijzig', 'waterig'.
Dat geldt niet voor de foto's, die ik vanavond in Cahors heb gemaakt. Daarvan zal ik er morgen een paar publiceren.


Toen het duidelijk was dat er vandaag geen picnic 'in het veld' inzat, trof ik gelukkig in Montfaucon een klein eenvoudig restaurant, waar ik bij wijze van lunch een salade heb gegeten. Ik sprak er met pelgrims, lopers, die ook door en door nat waren. Ook hun regenkleding bleek niet waterdicht.
We hebben om beurten gekeken of de lucht wou breken, maar het bleef regenen.
Jammer is, dat je zelfs tijdens zo'n lunch, niet keer warm wordt, als je door en door nat bent geregend. Zit je bijna anderhalf uur met kippevel binnen te eten. Het lekkerste is dan nog de warme café au lait.


klimmen in de regen op een smal weggetje langs de rotsen met beneden de Lot
Als het morgen niet te erg regent, wil ik morgen tot Miradoux komen. Dat is zo'n 100 km. En als ik de route goed bekeken heb, niet al te veel klimmen.

Volgens de krant van vanmorgen zou het morgen weer prachtig weer zijn, maar volgens de jongste weerberichten op de televisie lijkt het weer even van streek, en krijgen we de komende dagen in
Zuid-Frankrijk nog veel meer regen. Ik hoop, dat ik een beetje tussen de buien door kan fietsen.


2 opmerkingen:

  1. Hallo Johan ,ik zie 0 reacties en dan wil mijn PC het wel doen.De foto liet duidelijk zien dat de energie die je gebruikt jou ook als bron gebruikt.Maar het heeft je wel al ver gebracht .Je fotos blijven boeien .De 3 koningen in Uzerche zijn spannend afgebeeld ,ik heb iets met dat rare verhaal .Nu zijn er ook weer plaatjes met veel associaties , jammer dat de regen je zo gestoord heeft .Rocamadour heeft me herhaaldelijk hoog boven ontvangen !Ook andere plaatsen zijn in ver verleden bezocht .Ga energiek door , mogen de weergoden je wat genadiger zijn ! Hartelijke groet van Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer van de vele regen. Maar ook dat hoort erbij, soms geluk, soms pech. Ben benieuwd naar je ervaringen met Thereze. Het lijkt me voer voor een socioloog. Hoe zit zij in de wereld, waarom doet ze dit? Het is er een grote chaos, maar enorn hartverwarmend. En je spreekt Frans, dat helpt ook. Ik hoop althans dat ze nog op de been is. In juli jl had ze een ontsteking aan haar oog.
    Ik vind het prachtig om je te volgen, alsof ik er zelf weer fiets.
    Bonne nuit.

    BeantwoordenVerwijderen