23 augustus 2012

23 agustus: Limousin

St. Leonard-de-Noblat - Uzerche: 66 km; totaal 1286 km

Na de late aankomst van gisteren ben ik vanmorgen begonnen met uit te slapen. Ik had in "Grand St Leonard" een uitstekend ontbijt met een krantje. Wat een heerlijke confiture, en wat een heerlijke pruimen. De koffie en andere lekkernijen mochten er ook zijn hoor.
Aansluitend eerst wat boodschappen gedaan, zodat ik vandaag in ieder geval niet tegen een hongerklop aan zou kunnen lopen.
En toen nog even wat rondgekeken in het aardige centrum van het stadje en natuurlijk ook de 12e eeuwse kerk bezocht. Een mooie romaanse, granieten kerk met een bijzondere toren. Er zou sprake zijn van een mooi voorbeeld van romaanse bouw in de stijl van de Limousin.






Voor de kerk vond nog een ontmoeting plaats met een Santios-rijdster; het was Maxelle uit Enschede. Ze fietst de route naar het Noorden. En ze is alleen. Ze klampeert. Ze is heel erg blij met haar (zwarte) Santos. Ze wil alle andere Santos fietsers fotograferen. Ja, toen heb ik natuurlijk ook een kiekje van haar gemaakt.
























Later vandaag, in een café in St. Bonnet Briance, waar ik koffie dronk, ontmoette ik een (beetje) nederlands sprekende Fransman. Hij had in Nederland gevaren als binnenschipper; vervoerde ook vracht van Rotterdam naar Duitsland. Hij  had nu zijn pensioen. Hij maakte de blitz in het café met zijn talenkennis.

Ik heb het vandaag bewust rustig aan gedaan. Wilde na de lange dag van gisteren beslist niet weer heel veel kilometers maken. Dat zou ook beslist niet makkelijk zijn geweest, want er moest vandaag weer flink worden geklommen en ik had opniew tegenwind. Eigenlijk wel jammer, dat die wind alleen gisteren uit het noorden wilde waaien.

Maar het was weer een prachtige route, over veerlal zeer kleine weggetjes. En die hebben gemiddeld een uitstekend wegdek. Alleen het smeltende asfalt vormt een beetje een risico in de snelle afdalingen. En waar het asdfalt te erg smelt, gooien ze er losse steenslag op. Ook niet fijn voor een Nederlander, die nooit 'lessen in het dalen'  heeft gehad.
Ik heb de afgelopen dagen natuurlijk wel het een en ander geleerd van 'der Franz'.  Die is in de heuvels/bergen van het Schwarzwald geboren. Die heeft zijn leven lang in de bergen/heuvels gewoond. Hij weet ook hoe je in de winter moet dalen.
Ik had misschien nog niet gemeld, dat 'der Franz' een Pfarrer is. Een priester dus. Een interessante man. En een geweldige fietser. Hij is een stuk jonger dan ik, maar hij rijdt mij er dan ook aan alle kanten uit. Met name bergop. En hij heeft geen dure sportfiets hoor. Nee, een fiets die nog het meest lijkt op een oude stadsfiets. Hij heeft trouwens wel 27 versnellingen. Het was heel bijzonder die man een aantal dagen steeds weer tegen te komen. Dat zal nu waarschijnlijk niet meer gebeuren, want zijn fietsvakantie van 3 weken zat er bijna op. Hij ging vanmorgen richting Limoges om vandaar met de trein naar Freiburg te reizen en zich daar weer aan zijn Gemeinde te wijden.

Rond een uur of twaalf werd het bewolkt. De zon verdween. En in het eerder genoemde café in St. Bonnet-Briance dacht men dat het wel zou gaan regenen. Daar zou ik rekening mee moeten houden.
Maar mooi niet. De zon is een tijdje weggeweest (heerlijk trouwens....even geen zon) maar na enkele uren had de zon het toch weer van de wolken gewonnen. Brandde die voluit in een straalblauwe lucht. Maar zo nu en dan mocht ik ook een stuk door het bos fietsen en genoot daar bescherming van de koele schaduw. En sowieso waren er overal veel bomen langs de weg. Die zorgden even eens voor enige verkoeling.

Om circa 16.00 uur kwam ik in Uzerche aan. Ik vond dat een prettig moment om te stoppen, ook omdat de overnachtingsmogelijkheden in de volgende 40 km weer erg dun gezaaid waren. Maar ik had vandaag ook domweg geen zin om 100 km te fietsen.

Ik vind het jammer dat het me niet lukt om met mijn bescheiden fototoestel mooie landschapsfoto's te maken. Het valt steeds weer tegen. De werkelijkheid is veel mooier, veel grootser, veel wijdser, met veel meer kleur en tekening dan ik in mijn foto's laat zien. Jammer.




Ik herinner me, dat ik met Hanneke een aantal jaren geleden, een aantal dagen ten zuiden van Limoges gewandeld hebben (We hadden de tent op de L'Herpinière aan de Loire laten staan) . Jammer dat ik dat op het kaartmateriaal, dat ik bij me heb, niet kan terugvinden. Ik heb nog niets herkend. Maar het was hier wel heel dichtbij.
En waarschijnlijk heeft Annemoon heel lang geleden ook in deze contreien gefietst, op haar prachtige Canondale. Als ik het wel heb, is ze toen ook in Cahors geweest. Daar kom ik binnenm twee dagen ook door. Dat moeten we nog maar eens uitwisselen Annemoon.

nb.....Een anonymus of anonyma heeft me voorgehouden dat ik niet mag zeuren over de warmte. Dat was toch te voorzien, als je 10  augustus vanuit Nederland vertrekt en door Frankrijk  wilt gaan fietsen. Misschien kan die anonymus of die anonyma zich bekend maken. Misschien heeft hij/zij ook goede tips over hoe met de hitte om te gaan. Heel vroeg opstaan zie ik trouwens eerlijk gezegd niet zo zitten. ....



6 opmerkingen:

  1. Hoi Johan , het lukt weer .Wat heb je al veel kms achter de rug ! Op de kaart krijg ik veel associaties met vacanties ,met Frans O.V. , dan zie je veel en heb je veel geduld nodig .Ook in Uzerche geweest .Els is in zwitserland ,Rousseau conferentie (1712geboren)Ik ruim hier veel op in de bibliotheek ,de stapels fotoboeken .Ook veel werk in de tuin .Goed vervolg van je tocht ! Hartelijke groet van Joop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Joop,

      Leuk dat het weer lukt.
      Bij de volgende avond 'Vergilius' zullen we dus wellicht ook over Rousseau komen te spreken. Ik heb onlangs wat van hem gelezen. Hweb de laatste tijd vooral ook veel Montaigne gelezen. Daar ga ik als ik thuis ben mee verder. Dat beviel me erg goed.
      Je zult in verband met de warmte wel flink in je tuin hebben moeten gieten. De laatste keer, dat ik hem zag, stond hij in volle bloei. Erg mooi, in combinatie met je prachtige beelden.

      groet,

      Johan

      Verwijderen
  2. Mooi stadje, dat Uzerche. En veel leuke ontmoetingen onderweg. Daar gaat 't eigenlijk om. Mensen spreken. locals en medepelgrims. Mits je jezelf ook als pelgrim ziet. Had verwacht dat je verder zou zijn gekomen, maar nu dat niet zo is 'moet' ik je aanraden de volgende stop in Martel te maken. De stad (met dorpse omvang) van de zeven torens. Heerlijk om 's avonds door het verlichte dorp te slenteren en te eten in een van de vele restaurants. De meeste touristen zijn dan weg. Ik ken je budget niet maar de Auberge de 7 Tours is prima. Het kan waarschijnlijk ook goedkoper. Ik stond tegenover deze auberge op de camping, maar voor kamperen heb je niet gekozen. Hoe dan ook, het is een gezellig stadje. Mogelijk kies je voor Rocamadour, 20 km verder, maar daar stikt het van de touristen en de sfeer is er -dus- anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag San Xacobeo,

      Ik verblijf in Hotel/?Auberge de 7 Tours in Martel. Dat is dus een leuk toeval! En natuurlijk heb ik al uitgebreid rondgelopen door dit mooie, fotogenieke stadje. Het is inderdaad prachtig. Nog mooier - naar mijn gevoel - dan Uzerche, waar ik gisteren was.
      Nee, het gaat niet zo hard.
      Ik heb met dat fietsen in de hittegolf naar mijn gevoel wel wat kracht verloren en ik heb een rugprobleem, dat mij noodzaakt eigenlijk permanent op souplesse te fietsen (en niet op kracht). Ik zou het erg jammer vinden als ik door een te grote rugbelasting te veel rugpijn zou krijgen en de tocht zou moeten afblazen.
      Mijn aanpak is natuurlijk geen garantie dat het gaat lukken.
      Feit is, dat er vandaag toch weer heel veel geklommen moest worden. Jij weet het. Er zat een klim in van 6 km, maar daarnaast nog vele andere forse stijgingen. In totaal heb ik vandaag 1036 m geklommen.
      Een geluk was wel, dat het vandaag minder warm was: 26 graden en een grootgedeelte van de dag bewolkt. Overigens wel benauwd.
      Vanvond ging het hier in Martel even regenen. Maar daardoor is het alleen maar benauwder geworden.
      Bij dit weer doe ik voorlopig nog even rustig aan.

      groet,

      Johan

      Verwijderen
  3. Lieve Johan,
    Het valt wel mee met die foto's vind ik. Er zijn echt prachtige bij. Het zou leuk zijn als je ook een keertje, tussen de kerken en heuvels door, een foto van jezelf zou plaatsen. Lukt dat, denk je?
    Liefs van Han

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Hanneke,

    Ik ga dat straks doen.
    De foto, die ik stuur, is vandaag genomen.
    In het restaurant van het hotel (in Martel)waar ik verblijf.
    Ik ben wat dunner dan bij het vertrek op 10 augustus.
    Dat komt van de vele kilometers in de hitte fietsen.
    Ik eet tenminste het viervoudige van wat ik thuis eet.
    Maar ja....de hele dag - en dat dagen achtereen- vocht verliezen....daar valt niet tegen aan te drinken en te eten.

    Liefs,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen