21 augustus 2012

21 augustus: Van de Berry naar Marche

St. Armand Montrond - Cluis: 83 km; totaal 1097 km

Afgelopen nacht een paar keer wakker geworden van de rugpijn. Het is niet de rugpijn, die mij voor het vertrek in Utrecht parten speelde, maar een rugpijn, die het gevolg is van een koudje, dat ik heb opgelopen toen ik 's nachts in Nevers bij open ramen voluit lag te transpireren.
Ik heb vannacht een paar keer rugoefeningen gedaan, maar dat kon niet verhinderen, dat ik vanmorgen met rugpijn aan het vertrek stond. Je bent dan grote delen van de dag aan het proberen de pijn te vermijden. Bij het klimmen heb ik het maar rustig aan gedaan.
Feit is dat de rug op het eind van de dag beter aanvoelde dan in de ochtend.

Het was weer een warm dagje. De route liep vandaag grotendeels westwaarts. En had ik de voorgaande dagen  vooral een zuiden-tegenwind, vandaag hadden we dus een westen-tegenwind. Een geen windkracht 2, maar eerder 3. Dat is een echt tegenwindje.
Vanwege de warmte had ik er weer voor gekozen niet veel meer dan 80 km te fietsen. Dat is gelukt. Het is 83 km geworden.
Het landschap wordt langzamerhand anders: meer bomen, meer kleine boerenbedrijven met bijna uitsluitend limousinkoeien, ook meer wijnvelden en meer zonnebloemen. Ook weer meer heuvels. De lucht was niet strak blauw. Eerder bijna rose. Weinig of geen wolken. En ik zei al...erg warm. Het asfalt plakte behoorlijk.
Het kon niet anders dan dat er regelmatig gerust moest worden: 's morgens koffie, afstappen bij alle kerken - veel mooie kerken ( St Jeanvrin, Châteaumeillant, Montelevic, Lacs, La Châtre, Neuvy St. Sepulchre) onderweg! - daarin dan even de koelte zoeken, een lange lunchpauze in dichte schaduw, 'smiddags ook een uitgebreide theepauze.......

Vanmorgen stopte ik bij het mooie kerkje van St. Jeanvrin en daar liep der Franz uit Freiburg rond.












Met hem ik ik de twee afgelopen avonden gegeten; eerst in Nevers en gisteren in St. Amand Montrond. We hebben veder een stuk samengefietst en samen enkele kerken bekeken. In Chauteaumeillant had ik zin in koffie en Franz was daar nog niet aan toe. We hebben daar voor de derde keer van elkaar afscheid genomen, niet uitsdluitend, dat we elkaar later nog een keer tegen zullen komen.




Niet ver voorbij La Châtre haalde ik Jolanda en Marja uit Landsmeer in, die ik een aantal dagen geleden vóór en in Auxerre ontmoet had. Het waren de Jolande en Marja, vriendinnen van Linda, die ik gisteren ontmoet had. Het was een hartelijk weerzin en we hebben tot Cluis samen gefietst. Ik had in Cluis een kamer in een Chambre d'Hôte gereserveerd en zij gingen daar op de camping staan. Onderweg namen we gezamenlijk foto's van het mooie kasteel in Sarzay, van de prachtige kerk in Neuvy-St. Sepulchre en de ruïne van het middeleeuwse kasteel in Cluis. We dronken ook wat in een bar in Neuvy St. Sepulchre
In Cluis namen we afscheid van elkaar met de belofte elkaar na terugkeer in Nederland foto's toe te sturen. En wie weet komen we elkaar verder op de tocht nog eens tegen. Leuk.....














kasteel van Sarzay





































Kerk van Neuvy St. Sepulchre

Ik verblijf in Cluis in een Chambre d'Hôte, dat beheerd wordt door Nederlanders. Ik werd er zeer gastvrij ontvangen, kreeg er een heerlijke salade geserveerd met een lekkere frisse Loire-wijn. Een en ander werd gegeten en gedronken in een heerlijke tuin. En langzaam werd het in die tuin steeds koeler.
Die koelte geeft rust. En lekker stil daar......
Ik ben benieuwd wanneer het eindelijk gaat regenen. Meestal breekt na een paar warme dagen het onweer los. Nu rijgen de warme, zeer warme dagen zich aaneen.
Als het morgen weer zo warm is, wordt het weer niet meer dan 80 km.

6 opmerkingen:

  1. Lieve broer

    Het blijft heerlijk om je reis te volgen.De uitnodiging voor de familiedag is ook vandaag binnengekomen.Trap maar goed door zodat je er ook bij aanwezig kan zijn.
    liefs vanaf de Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Madelieven.

      Hoe hard ik ook doortrap, de familiedag haal ik niet. Jammer, maar waar.
      Maar natuurlijk hoop ik met jullie allen nog veel familiedagen mee te maken.
      Het blijft hie te warm voor het mooie. Het was vandaag alweer 31 graden. Morgen volgt nog een warme dag (weer 30 of 31 graden) en dan gaan we terug naar normaler temperaturen: 25 graden. Wat zal dat heerlijk zijn.
      En verder....je ziet het aantal km per dag.....ik vind dat ik best wel doortrap.

      Liefs,

      Johan

      Verwijderen
  2. Lieve Johan,
    Hopelijk lukt het nu om te reageren!
    Na 20 of zo mislukkingen op mijn desktop en met de telfoon probeer ik het op de oude laptop.
    Liefs van Han

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Hanneke,

      Nu is het echt gelukt hoor. Leuk!!.
      Natuurlijk spreken we elkaar dagelijks ook even per telefoon. Dat wilde ik maar gewoon doorzetten. Ik vind het erg fijn om dagelijks even dat contact te hebben.
      Zeker na zo'n pechdag als vandaag is het fijn om even met jou tye kunnen spreken.
      Het prettige hotel en de zeer goede maaltijd zorgen gelukkig voor de goede compensatie. En morgen slaap ik maar een beetje uit.
      Veel plezier en succes morgen met Marijn in Woerden!

      Liefs,

      Johan

      Verwijderen
  3. Het is gelukt! Je weet hoe traag dat oude ding is en hoe vaak hij simpelweg het internetten zomaar beeindigt. Goed. Nu denk ik niet dat ik heel veel ga schrijven want we spreken elkaar vaak genoeg, maar het is zo dom als het 'officieel' reageren alsmaar niet lukt. Nu kan ik ook anderen uitleggen, dat het op een oud apparaat moet met een ouderwetse windows-browser. Ik hoop dat je vandaag een fijne dag hebt gehad. Hier is het lekker weer, minder warm en vochtig.
    Het is heel fijn om te lezen dat je steeds weer genoeg zin hebt in het fietsen, steeds interesse hebt in de dingen en mensen om je heen en meestal lekker eet.
    Nogmaals liefs van Han

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Hanneke,

      Het feitsen is inderdaad heel erg fijn. Vandaag heb ik door supermooi gebied gefietst. Groene wegen op de franse kaarten. Dat betekent hier wel ook, dat er meestal sprake is van oneffenheden. Ik heb vandaag veel moeten klimmen en omdat beoogde overnachtingsmogelijkheden kwamen te vervallen (gesloten; slachtoffer van de crisis; ik heb het beeld, dat de crisis hier veel sterker speelt dan bij ons; het platteland wordt hier nu echt onleefbaar; je moet soms heel veel kilometers fietsen om een café/restaurant/bar tregen te komen om een kop koffie te kunnen krijgen; de Fransen worden zelf ook een beetje moedeloos van de 'neergang'en het verdwijnen van de -laatste- voorzieningen. Er zijn heel veel dorpen met geen enkele voorziening: geen school, geen café, geen restaurant, geen winkel, een gesloten kerk, ......helemaal niks.
      Ik had daar dus vandaag, zoals al telefonisch is besproken, knap last van. Daardoor ben ik vandaag op 123 km uitgekomen, terwijl ik bij deze temperatuur zo ongeveer 80 km in gedachten had.

      Liefs,

      Johan

      Verwijderen