3 augustus 2012

Langs oude wegen

Lange afstand fietsers en leden van het Genootschap van Sint Jacob weten, wat welke route ik ga fietsen als ik zeg, dat ik ervoor gekozen heb om langs "oude wegen" naar Santiago te fietsen. Voor niet-ingewijden behoeft dat enige toelichting.
Langs oude wegen volgt een van de vier oude pelgrimsroutes door België en Frankrijk. Het is de route, die in de Middeleeuwen bekend stond als de Via Lemovensis. Deze Via Lemovensis bestaat uit een aanvoerroute vanuit Aken (of Maastricht) naar Vezelay, dat in de Middeleeuwen voor pelgrims naar Santiago een belangrijk verzamelpunt vormde.
Ik vertrek uit Utrecht, en fiets via Den Bosch eerst naar Maastricht. Vanaf Maastricht door de oostelijke en hoge Ardennen  en in Frankrijk via Châlons, Troyes en Auxerre naar Vezelay. Die route voert langs steden en kloosters, waar pelgrims in de middeleeuwen konden overnachten. En vandaar naar Nevers aan de Loire.
Na Nevers volgt de route via La Souterraine en St. Léonard-de Noblat de oude pelgrimsweg naar Rocamadour. Via Cahors, Moissac en Lectoure gaat de route vervolgens verder over de Via Podensis.
Daarna gaat het langs Maubourget en Lescar over de Via Tolosana naar Oloron Ste Marie, de laatste pleisterplaats voor de Col de Somport in de Pyreneeën. De Col de Somport is de oudste pas, waarover pelgrims in de Middeleeuwen naar Santiago trokken.
Vanaf Oloron Ste Marie volg ik de St Jacobs fietsroute deel 3, oftewel de Camino Francés. De eerste 250 km in Spanje zijn nieuw voor mij, maar vanaf ongeveer Pamplona volg ik de route, die ik ook in 2010 gefietst heb.  Maar dat lijkt me geen straf.
Hieronder de route in beeld. Op papier is de route Utrecht - Santiago langs oude wegen en de Camino Frances in totaal 2799 km lang. Ik verwacht dat er nog wel wat bijkomt.






















1 opmerking:

  1. Hoi Johan , de kaarten bekeken ,Spanje is me helemaal onbekend ,maar de Franse toont veel plaatsen waar ik in het verre verleden vaak ben geweest en die veel herinneringen oproepen .Ik zal ook wel er vacantie fotoboeken bij halen ,voor extra plezier .Groet van Joop .

    BeantwoordenVerwijderen