10 augustus 2012

10 augustus: vertrek en zuidwaarts naar Brabant

Utrecht - Veldhoven: 111 km




Vertrekken heeft iets dubbels. Het is afscheid nemen, afscheid van het thuisfront en van vrienden en bekenden. Het is je thuis, je veilige plek verlaten. Je laat zekerheden en het bekende los. Je kiest ervoor het een tijdje zonder je boekenkast te doen.




















Tegelijkertijd is vertrekken het begin van de reis, die je al zo lang hebt voorbereid en waarnaar je al enige tijd naar hebt uitgekeken. Het is het begin van een nieuw groot avontuur. Het begin van een periode van volop fietsplezier, van bijzondere ontmoetingen, van het trekken van regio naar regio, van bezoeken aan mooie romaanse kerken en kloosters, van een aangenaam ritme, waarbij je het grootste deel van de dag in de buitenlucht doorbrengt, in weer en wind, met wapperende haren op de fiets.


















Het vertrek was in zekere zin plezierig omdat er zo'n heerlijke week aan vooraf is gegaan, een week met veel en bijzondere activiteiten: het met Hanneke en onze kinderen bijwonen van de opera 'Orfeo en Euridice' in de tuin van paleis Soestdijk, een paar dagen België, oftewel een paar dagen Beaufort, oftewel kunst aan de kust. Deels hadden we daar heerlijk weer, maar op maandag jl ook heel veel regen. Maar het was zeer de moeite waard. Prachtige beelden!


En dan was er ook nog de kwestie van de toekomstige huisvesting van onze Marijn. Hij moest deze week een keuze maken uit de appartementen/studio's die nog vrij waren. En de zaak is rond. Hij gaat nu definitief in oktober a.s. naar Woerden verhuizen en hij krijgt er een prachtige studio.



Goed, dus vanmorgen vertrokken. Zuidwaarts. Over de Lek, de Linge, de Waal, de Maas en De Dommel. Een prachtige route. En fantastisch weer. Zon en een blauwe lucht met wolken. Er was een noordenwind voorspeld, maar ik had oostenwind; zo nu en dan in de rug, soms ook tegen. Heerlijk temperatuurtje.

Eddy Weiss heeft de eerste etappe net als de beide voorgaande jaren een stuk meegefietst. In Beusichem namen we afscheid van elkaar. Hij ging via Wijk bij Duurstede en Langbroek weer terug naar Utrecht.

Ik vond het Rivierengebied en de Betuwe mooi. Helaas waren de kersen in de Betuwe op. Ze waren er nu wel (blauwe) pruimen aan het plukken. Volgens mij wordt het dit jaar een goed fruitjaar. Er hangen heel veel appels en peren aan de bomen.

In Zaltbommel had ik aan de promenade in cafe-restaurant 'De Verdraagzaamheid' mijn koffiepauze. In Den Bosch kwam ik langs de St. Jan.


Na Den Bosch kwam er tot Best een prachtig stuk route; gedeeltelijk door bos en deels over onverharde wegen. Mooi land dat Brabant en met dit mooie weer veel fietsers. Ook veel 'snelle' leeftijdgenoten met een e-bike. 
Ik deed het rustig aan. Had daardoor volop tijd om de verschuivende landschappen in me op te nemen. Met dit heldere weer was het, met uitzondering van enkele korte stukken met druk verkeer, eigenlijk steeds wel mooi.

Eenmaal in de buurt van Veldhoven tikte ik het adres van de Bed and Breakfast in mijn GPS, zodat ik er snel en rechtstreeks naar toe reed. Het ligt in het oude dorp Veldhoven. En het is wel een bijzondere B&B. Het is B&B 'De Kunstpraktijk', een B&B annex een galerie. De B&B is door kunstenaars (Petra Dubach en Mario van Horrik)  op een bijzondere manier ingericht. Zij hebben bij de letters van De Kunstpraktijk muziek gecomponeerd. Die muziek kun je horen door aan een hendeltje van een muziekdoosje te draaien, maar de muziek staat ook op cd, die je kunt afspelen. Het is rustgevende muziek, meditatief van karakter. Naast de muziek hangen er door de muziek geinspireerde (grafische) kunstwerken aan de muren. De B&B heeft een aangename inrichting en de voorzieningen zijn in alle opzichten oké. Dus als er in deze regio een slaapplek wordt gezocht, dan is B&B De Kunstpraktijk (Dorpsstraat 6A te Velodhoven) een goede keuze.


3 opmerkingen:

  1. Veldhoven opgezocht ,bekend gebied ,vroeger in die omgeving gelopen en gefietst .Mooie foto van Beaufort sculptuur .Han stuurde ook een imposante Christoffel .Het was wel aangenaam fietsweer denk ik .De eerste kilometers zijn nu al verreden , er wacht je nog veel boeiends .Geniet vooral .Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joop,

    Heb je ook door Hamont, Loozen, Bree, Panhoven, Tongerloo, Voorshoven en Neeroeteren gefietst of geewandeld? Het zijn Belgische plaatsjes aan de Kempen en Maasland route, respectievelijk aan de Vlaanderen route.
    En wist je waar Dalhem lag? Daar ben ik nu. Nou ja, feitelijk buiten het stadje, in een BB helemaal in het groen.
    Morgen moet ik stevig klimmen. Door de hoge Ardennen. Als mijn rug dat aankan, mag ik erop vertrouwen dat ik Santiago kan halen.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, Johan, daar ga je weer op de fiets! En ik ben blij met de studio die we uitgekozen hebben. Ik hoop dat het heel mooi gaat worden! Dan gaan we Ben en Joselle ook een keer uitnodigen!
    Daar ben ik dus blij mee! Je bent nu dus weg, doe het een beetje rustig aan en als het niet meer gaat terugkomen hoor!
    Wij hadden vandaag echt hoosweer, ik hoopd at jij het droog hebt gehouden op je fiets. Veel plezier! Groeten, Marijn

    BeantwoordenVerwijderen