19 augustus 2012

19 augustus: Rustdag in Nevers

De rustdag heb ik echt gebruikt om uit te rusten. Ik heb vanmiddag een paar uurtjes bijgeslapen. Verder heb ik morgenochtend bij het vertrek weer heel veel schone kleren. Mijn fietsstandaard heb ik gerepareerd. Nu maar hopen dat die het houdt. Anders zal die tussentijds vervangen moeten worden. Er verder voor gezorgd, dat mijn fiets weer een beetje een rood aanzien heeft. Het ergste stof eraf gehaald. Voorts mijn 'etenswinkeltje' wat gesaneerd. De boter en kaas weggegooid en een boodschappenlijstje gemaakt voor morgenochtend, zodat ik in principe onderweg eten bij me heb, waar ik trek in heb. Ik moet tenslotte wel blijven eten. Ik ben al een paar kilo kwijt geraakt. Daar kun je niet mee doorgaan.

Ik heb ook, toen het vanmorgen nog redelijk fris was, de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad bezocht. Dicht bij het hotel eerst de "espace Bernadette". Ja, dat is de Bernadette van Lourdes, aan wie Maria verschenen zou zijn. Die Bernadette is later als non in het klooster getreden hier in Nevers (het klooster St Gildard) en ze wordt hier enthousiast 'vereerd'. Er komen dagelijks vele bussen op af.
Vervolgens ben ik richting kathedraal gelopen, maar stuitte eerst op het Palais Ducal, een prachtig renaissance-paleis, dat gediend heeft als residentie van de graven van de Berry. In de 18e eeuw heeft een kardinaal of bisschop met een door hem gebouwd 'bisschoppelijk paleis' mogelijk willen wedijveren met de graaf van de Berry, maar het bisschoppelijk paleis (ook echt gebouwd om te imponeren) haalt het toch echt niet bij dat mooie renaissance-paleis van de graven van de Berry.


De gothische kathedraal (van St. Cyr- et- Ste Julitte) vond ik mooi. Kleiner  en minder hoog dan de meeste andere gothische kathedralen. De kathedraal had een romaans transept, met een indrukwekkende oude fresco.
Bijzonder was ook dat bijna alle oude glas-in-lood-ramen waren vervangen door moderne glas-in-lood-ramen, enkele decennia terug ontworpen door plaatselijke kunstenaars. Erg mooi!!













Natuurlijk ben ik vanaf de kathedraal verder naar beneden gelopen om de Loire in het heldere ochtendlicht te kunnen zien. Het is hier echt een imposante rivier. Heel breed met een imposante brug.




Het meest interessant vond ik de St. Étienne, een romaanse kerk uit de 11e eeuw. Heel sober, maar prachtig van lijn. Heel evenwichtig. Binnen nauwelijks versierd met beeldhouwwerk, aan de achterzijde zag ik wel aan de buitenkant enig beeldhouwwerk. De kerk is gebouwd door de monniken van Cluny, op een plaats waar Ierse monniken in de 7e eeuw een eerste kerk hadden gebouwd.



3 opmerkingen:

  1. Dag Johan ,Het is me bij de 18e niet gelukt je mijn medeleven te laten blijken bij het afzien door de hitte .( Ik kan i=ook de reacties niet te lezen krijgen zoals voorgaande jaren .Je verhalen zijn boeiend , je fotos wekken veel associaties aan eigen bezoeken en tekeningen enzo ,héél nostalgisch maar wel erg leuk .Ga gestaag ddo met goede moed en open blik .Hartelijke groet van Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Joop,

    Jammer, dat het je niet lukt om zoals in voorgaande jaren alle reacties te lezen te krijgen. Op een of andere manier
    heeft 'blogspot' het programma aangepast. Ik heb zelf ook nog wat problemen met enige aanpassingen. Of anders gezegd, ik heb het gewijzigde programma ook nog ni8et volledig onder de knie.
    Jammer, dat dat kennelijk ieder jaar moet worden gewijzigd.
    Gisteren was het volgens de ochtendkracht in Nevers 39 graden. Zo heet was het gelukkig vandaag niet. Er was een maximum temperatuur van 31 tot 33 graden voorspeld. Als ze zon er was, was het zeker ook wel zo warm. Dan was het weer onbarnhartig heet. Het verschil met zaterdag was, dat er vandaag minder tegenwind was, er vandaag nauwelijks of niet hoefde te worden geklommen en dat de zon zo nu en dan even achter wolken verdween.
    Ik heb zelfs een kwartiertke regene gehad. Wat was dat heerlijk!!

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Johan
    We blijven je volgen. Wat een mooie verhalen en wat een mooie plaatjes maak je weer. Doe het wel wat rustig aan in deze warmte.
    groetjes vanaf de madelief

    BeantwoordenVerwijderen