15 augustus 2012

15 augustus: Door de Champagne

Courtisols - Le Chene : 76 km; totaal 631 km

Er zou op mijn huidige adres Wifi zijn. Maar op mijn laptop is het niet gelukt om verbinding met het internet te krijgen. Nu zit ik heel onhandig op een frans toetsenbord een berichtje te maken. Lastig! En op deze machine kan ik ook geen foto's invoeren, die ik vandaag gemaakt heb. Dat ga ik dan wel proberen, als ik weer een keer een goede verbinding heb. Op al die plattelandsadressen is bloggen een zeer tijdrovende liefhebberij. De internetverbindingen zijn slecht, langzaam en dan vergt het heel veel tijd om een foto in je bericht te plaatsen.

Ik zou vandaag na de relatief zware voorgaande dagen wat proberen te recupereren: lekker weinig kilometers maken en nauwelijks of niet klimmen. Maar met dat recupereren is het helaas niks geworden. Ik had windkracht 6, soms nog meer, tegen! Als maar tegen. Met het grote blad viel vandaag helemaal niks aan te vangen. Met een kleiner molentje ging het het moeizaam en tegen een bultje zelfs niet harder dan 10 km/uur. En dan was het ook nog heel hard werken bij benauwd weer. Ik was de enige op de weg. Het kon niet anders dan dat ik kwam te denken over dat liedje van Boudewijn de Groot, over die eenzame fietser en de tegenwind. .En Boudewijn zong dan verder........"Als hij maar geen voetballer wordt"......INou, als ik op die manier aan de wind kon ontkomen had ik vandaag best even voetballer willen zijn.
Je denkt onderweg soms ook aan de mogelijkheid, dat je zo'n zelfde harde wind in de rug kan hebben en dat je dan met een geweldig tempo over die verlaten wegen vliegt. Dan zou je op zo'n dag als vandaag met waarschijnlijk minder energie dubbel zoveel kilometers hebben kunnen maken. Tsjonge.....dat zou wat zijn. Wie weet, krijg ik dat nog

Als je in bergachtig of heuvelachtig gebied bent, moet je voortdurend klimmen. Nou ja voortdurend, na iedere klim is er weer een afdaling. Maar bij harde tegenwind, bij storm is er niet zo'n prettig ritme van "op en neer" , maar ben je echt voortdurend aan het ploeteren.

Frequent stoppen is de enige manier om niet totaal uitgeput te raken. Ik heb in bijna ieder dorp even gestopt. Vaak om alleen maar even de kerk te fotograferen, of om aan iemand die in zijn/haar tuin bezig was om fris water te vragen.

Vanmorgen vroeg was ik in Chalons-en-Champagne (ik had dat eerder Chalons sur Marne genoemd, maar dat is echt fout). Daar waren de grote supermarche's in ieder geval open. En in een zo'n grote supermarche heb ik voorraad ingeslagen. Een super winkel. Kan Appie Hein niet tegen aan.
Voor de rest was vandaag in Frankrijk alles dicht. Het is vandaag Maria Hemelvaart, en dat is hier een vrije dag.
Ik heb in Chalons wat rondgewandeld en er met name de cathedraal en in de basiliek Notre-Dame-en Vaux bezocht. Daarvoor was ik al even bij de Notre Dame van l' Epine gestopt. Opvallend was dat al die kerken vol waren. De Fransen gaan kennelijk op dit soort kerkelijke feestdagen in grote getale naar de kerk.

Als je het over Champagne hebt, verwacht je wijnbouw tegen te komen, en wijnkasteeltjes. Maar voorlopig nog niets van dit alles. Vooral veel graanvelden en ik schreef al eerder dat men net geoogst heeft. Ik las in de krant, dat in deze contreien de graanoogst dit jaar in hoeveelheden min of meer gemiddeld is geweest, maar dat de kwaliteit wel bovengemiddeld was. Boeren die tevreden zijn!

Ik mag hopen, dat ik morgen wat minder tegenwind heb; anders worden het morgen heel weinig kilometers.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Johan , wat een dag vol afzien .Hier is het heel warm zomerweer en er was noodweer voorspeld ,maar het bleef hier beperkt to wat regen ,windvlagen , wat onweer .Het lijkt m elastig je stoïcijns neer te leggen bij tegenwind -letterlijk en figuurlijk .Houd goede moed ! Je verslagen en het kaartgezoek geeft intens plezier ! Hartelijke groet van Joop en Els ( Els gaat zaterdag 'n week naar Neuchâtel ,Belle v.Z.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Joop,

      Vandaag was het weer heel anders dan gisteren. Vandaag was het in alle opzichten een heerlijke dag. Niet alleen qua fietsen, maar zeker ook qua ontmoetingen en wat ik vandaag gezien heb.
      Ik zit nu bijvoorbeeld na te genieten van een geweldig diner met ik weet niet hoeveel gangen en rijkelijk voorzien van witte en rode bourgogne en zelf gestookte spiritualia. Lekker.....!! En de kaasjes uit deze omgeving (La Chausée) mogen er ook zijn.
      Leuk dat je me zo intensief volgt en zo frequent berichtjes stuurt.
      Groeten ook voor Els. Ik hoop dat ze een fijne tijd heeft in Neuchâtel.

      Johan

      Verwijderen
  2. Je worsteling met een Frans toetsenbord in herkenbaar. Waar zit de @ en waar de / of de :? Evenals de lijnsnelheid en de problemen met foto's uploaden. Maar locaties met wifi nemen toe, zeker in Spanje.

    Als ik je fietstempo goed inschat zit je nu (16-8) in de buurt van Vezelay en staat morgen (zaterdag) Nevers op het programma. Gelukkig ben je dan uit de graanvelden rond Chalons en mogelijk waait het wat minder. Het wordt wel erg warm, boven de 30 graden. Dat is minder leuk fietsen. Het gebied, de dorpjes (zoals Arpemont) en stadjes (la Chatre) zijn fantastisch.
    Succes in de hitte. Dat wordt dus veel water drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag San Xacobeo,

    Ja, zo'n frans toetsenbord is voor mij heel problematisch.
    Vandaag heb ik gelukkig weer op mijn eigen laptopje internetverbinding.
    Nee, ik ben vandaag (16/8) nog niet in Vezelay. Ik hoop daar morgen aan te komen. Ik zit in Chaussée, nog zo'n 90 km van Vezelay. Maar ik wil morgen natuurlijk ook (weer) even rondwandelen in Auxerre.
    Het klopt, dat er zeer warm weer voorspeld wordt. Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat ik nog meer ga drinken. Maar het zal wel moeten.
    Vandaag heb ik toch zeker ook een bidonnetje of zes op.
    Als de wegen maar niet te erg gaan plakken.....

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen