12 augustus 2012

12 augustus: Noordelijke Ardennen

Dalhem - Cherain: 103 km; totaal 334 km

Ik was gisteren bij aankomst in Dalhem na  de eerste klimmetjes niet helemaal zeker van mijn rug. Vandaag was de grote test. Vandaag heb ik ruim 100 km in de Ardennen gefietst. En de Ardennen werden in de loop van de dag alleen maar hoger. En....... het is goed gegaan. Ik heb de hele dag 'op reserve' gefietst. Zo ontspannen mogelijk. Niet op kracht, maar op souplesse. En ik heb elke vorm van stress proberen te vermijden. Er was een straffe zuiden = tegenwind. Daar kun je je over opwinden, maar dat leek me vandaag niet verstandig. De tegenwind zorgde ook voor verkoeling. En dat was na de vele klimmen steeds hoogst aangenaam.

Ik heb vanmorgen zo'n 10 km van Dalhem eerst de Abbey de Val Dieu bezocht. Het is een abdij uit de dertiende eeuw, maar diverse keren verwoest. Het klooster dat er nu staat dateert uit 1670; de kerk uit 1870. De Abbey wordt nu bewoond door een lekengemeenschap. Maar de stop was beslist de moeite waard.




















Clermont en Limborg waren ook wel aardige stadjes om doorheen te fietsen. Verder moest ik het vandaag toch vooral hebben van de Ardennen zelf, van de soms forse klimmen, de snelle afdalingen, de mooie uitzichten, de prachtige bloemen langs de weg, overstekende eekhoorntjes en muizen, een enkele roofvogel, die soms vlak voor mij opvloog, het heerlijke riviertje 'De Lienne', dat zo'n 20 km heerlijk naast de weg meekabbelde.




Jammer was, dat ik ook behoorlijk veel kilometers heb gefietst op 'routes dégradées'; verschrikkelijk slechte wegen. Zo erg heb ik het vorig jaar in Italië niet meegemaakt. Voor die 'routes dégradées' zou België zich best een beetje mogen schamen. Dit verwacht je niet in europese landen. Op die wegen was ik voortdurend bezig de diepste kuilen te vermijden. Je bent er voortdurend aan het sturen en zoekt soms zelfs de beste stukjes weg helemaal links. Best gevaarlijk dus. Ik had vandaag natuurlijk wel mijn helm op. Moet natuurlijk ook wel, als je in de afdalingen tot boven de 50 km per uur komt.
 




Cherain is een rustig boerendorp, midden in de Ardennen, niet ver van de Luxemburgse grens. Ik zit op ca 500 m hoogte, in een hotel, dat in de voormalige dorpsschool is ondergebracht. IK heb er bijna een halve verdieping; een vierpersoonskamer; het was de enige kamer die nog vrij was.
Morgen ga ik na Bastogne in de Zuidelijke Ardennen geleidelijk aan dalen. En prettig vooruitzicht. Het wordt morgen wel warmer: 26 graden.  Vandaag was het 24 graden; voortdurend zon; de wind zorgde ervoor dat de lucht strak blauw was. Ik hoop dat het niet veel warmer wordt

4 opmerkingen:

  1. Dag Johan , weer 'n flink stuk verder en wat zekerder over de rug !Dat zal je ook wel geruster gemaakt hebben over het vervolg.De grote Andree Atlas is weer tevoorschijn gehaald ,maar ik bedacht dat internet ook kan helpen , en zowaar : krijg kaartje met de plaats als rode stip ! Ga ik verder dus eerst doen .Moge Fortuna je gunstig vergezellen ! Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Joop,

      Fortuna en andere goden en godinnen zijn me zeer gunstig gezind. Ik ben de Ardennen goed doorgekomen. Ben nu in het lege noorden van Frankrijk, inmiddels vlakbij Châlons sur Marne. Verslag van vandaag (14/8) volgt.
      Heb vandaag enorm van de landschappen en de stilte genoten.

      Groet,

      Johan

      Verwijderen
  2. Alhoewel we voor elkaar onbekenden zijn vind ik het toch leuk om je te gaan volgen. Je fietst de route die ik vorig jaar reed. Ook ik ging voor de 2e keer. In 2008 via de westelijke route.
    Jou volgen levert herkenbare teksten en beelden. Het is een geweldig mooie route; mooier dan de westelijke. Maar wel heuvelachtiger. Aangezien je daar niet over klaagt nu je in de Ardennen zit heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
    Buen Camino, Ultreya!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste San Xacobeo,

    Dat is een leuke verrassing om een reactie te krijgen van iemand die mij 'Langs oude wegen' is voorgegaan.
    Ik ben ook verrukt van het landschappelijk schoon, dat ik tegen kom. En iets verder in de route komen dan ook nog de romaanse kerken en kloosters.
    Ik voel dat ik na de dagen in de Ardennen de klimmen hier in Noord Frankrijk redelijk gemakkelijk over kom. Heel vaak zelfs op het grote blad. Ik heb dus in een paar dagen heel wat aanvullende kracht opgebouwd.
    Als je nog adviezen of suggesties hebt, houd ik me aanbevolen.

    met vriendelijke groet,

    Johan Vijverberg

    BeantwoordenVerwijderen