11 augustus 2012

11 augustus: België in, uit en in

Veldhoven - Dalhem 120 km; totaal 231 km

Na vertrek uit De Kunstpraktijk heb ik in Veldhoven eerst wat boodschappen gedaan. Eten voor onderweg voor de komende dagen en bij de computerwinkel een snoertje voor een vaste internetverbinding. Mogelijk hebben ze onderweg niet overal WIFI, en het is maar de vraag of je overal snel aan zo'n snoertje kunt komen. Ik was zo'n snoertje domweg vergeten.

Ik had vandaag weer geweldig weer. Bijna de hele dag zon, een oostenwindje, dus meest zijwind en dankzij dat windje was het zeker niet te heet. Het liep allemaal lekker tot Valkenswaard. Daar ging ik de mist in, omdat ze knooppuntennummers hadden vernummerd. Het kostte me een flinke omweg. Voorbij Valkenswaard waren de problemen gelukkig opgelost. Ik kwam toen al snel in een omvangrijk natuurgebied, de Achelse kluis, veel zand en veel (al bloeiende) hei en ook tamelijk veel van die exotische runderen. Een paar lagen werkelijk vlak langs het fietspad. Een beetje exhibitionistische runderen dus.






















Eenmaal in België aangekomen heb ik heel veel kilometers over het jaagpad van de ZuidWillemsvaart gereden. Lekker recht naar het zuiden. Heel bijzonder dat daar nog bunkers uit de oorlog in staan. Dat zijn nu een soort monumenten. Er is nu trouwens meer plezier- dan vrachtvaart. Zo nu en dan was er even een omleiding, maar steeds kwam ik weer terug bij die Zuid Willemsvaart.
Een prachtige waterverbinding tussen Nederland en België.





Ik heb vandaag drie keer een stuk met andere fietsers opgereden. Een stuk met een nederlands echtepaar, dat eerder dit jaar al naar Rome was gefietst (dezelfde route die ik vorig jaar heb gefietst) en die nu op weg waren naar de Middellandse Zee. Ze waren overigens enkele jaren geleden langs Oude Wegen ook al naar Santiago gefietst. Dus we hadden heel wat uit te wisselen. Verder een stuk samen gerreden met een individuele nederlander die de Vlaanderenroute aan het fietsen was en een stukje met een Belgisch echtpaar.

Rond half vier was ik in Maastricht. Daar was het een gekkenhuis. Heel druk op alle plaatsen waar ik langs moest. Op het Vrijthof vond een groot pétanque-toernooi plaats. Heel het Vrijthof lag vol met pétanquebanen en overal werd gespeeld. En rondom volop drank-, eet- en muziektenten. Een mooie foto van de St Servaas zat er nauwelijks in. Ik ben er wel even ingeweest. Ik heb er ook om een stempel gevraagd, maar kreeg een 'plakvelletje'. Kon ik de stempel ínplakken'. Nou ja.
























Bij het station van Maastricht begon de route 'Langs oude wegen'. Die route heb ik nu tot aan de Pyreneeën in mijn GPS. Natuurlijk heb ik de route ook in boekvorm op mijn voortas. Tot aan Eisden voerde de route langs de Maas. Mooi, en na Eisden werd de route nog mooier. Meteen over de grens



moest er geklommen worden. Dat bleef zo totdat ik mijn B&B in Dalhem had gevonden. Volgens het boekje lag die drie kilometer van de route, maar het bleken er uiteindelijk 10 te zijn. De B&B ligt helemaal buiten Dalhem, in het groen. Ik heb uitzicht op paarden. Het is hier heerlijk stil. En in dit dorp is het laatste restaurant dit voorjaar gesloten. Ik had geen zin om nog eens meer dan een kwartier naar een restaurant te moeten fietsen. Dus ik heb maar een pizza besteld. In de koelkast stond en staat heerlijk bier. Wijn zit er vandaag niet in.
Morgen ga ik de hoge Ardennen in. Ik hoop maar dat mijn rug het houdt. Ik ben er niet helemaal gerust op

1 opmerking:

  1. Hoi Johan , in de omgeving waar je hebt moeten zoeken hebben we veel rondgereden met de vader van Els en van alles bezocht .Leuk landscap ,aardige dorpen .Goed dat je nu al inhet buitenland bent .Goed vervolg ! Joop .

    BeantwoordenVerwijderen