16 augustus 2012

16 augustus: Van de Champagne naar Yonne

Le Chêne - La Chaussée 104 km; totaal 735 km

Omdat niemand deze plaatsen in zijn aardrijkskundelessen heeft hoeven leren: Le Chêne ligt zo'n 45 km ten noorden van Troyes; La Chaussée ligt ruim dertig kilometer ten noorden van Auxerre.
Morgen hoop ik dus eerst Auxerre te bezoeken en dan verder te fietsen naar Vezelay.
Misschien neem ik in Vezelay een rustdag; anders in Nevers (dat is dan weer 90 kilometer, dus een etappe verder).

Het kan verkeren. Gisteren harde tegenwind, erg warm en afzien, vandaag zat allles weer mee. Heerlijk weer: 27 graden, zon, blauwe lucht lichte wolkjes, een licht tegenwindje, die vooral voor wat verkoeling zorgde.

De kerk van Lhuitre, gewijd aan Ste Tanche, een maagd die vanwege haar geloog werd onthoofd. Na de executie pakte ze haar hoofd op en liep ermee naar het graf. Dit spannende/sterke verhaal maakt Lhuître tot een bedevaartsoord. Omdat er ook veel Santiagopelgrims op afkwamen heeft dit dorp gezien haar bevolkingsomvang een zeer ghrote kerk (oudste delen begin 12e eeuw)


















Veel interessante contacten: vanmorgen ontbeten met een Zwitserse uit Genève. Zij was in haar eentje per auto op vakantie in de Champagne. In Troyes heb ik op een terrasje een tijdje met een Duitse familie zitten spreken. Op mijn wandeling door Troyes ontmoette ik later een echtpaar uit Brugge. Bij een waterkraan onderweg kwam ik verder Fien en Hanne tegen, twee jonge Antwerpse schonen, die Langs Oude Wegen van Zuid naar Noord fietsen. Heerlijk een tijdje mee gesproken bij een koud waterkraan, waaruit bij dit warme weer ook flink gedronken werd. En dan 's avonds terecht komen in een chambre d'hôte, waar je met de eigenaren en anderer gasten gezamenlijk eet, een waar je werkelijk een geweldig diner voorgeschoteld krijgt, met witte en rode bourgogne, maar ook met eigen gemaakte drankjes vooraf en eigen gemaakte schnaps toe. Het was een uitermate lekker en gezellig diner.

Vanmorgen vertrok ik uit Le Chêne (La Champagne). Le Chêne is een klein dorp in licht heuvelend gebied met zeer grootschalige landbouw; vooral graan, ook suikerbieten en een beetje zonnebloemen. Richting Troyes lagen de dorpjes dichter bij elkaar, soms al bijna tegen elkaar aan. De bevolkingsdichtheid werd steeds groter. De dorpjes concurreerden met elkaar op het punt van de omvang van de meelfabrieken. Het leek er in mijn ogen op, dat ze een wedstrijdje deden "wie heeft de grootste".


Troyes is voor een doortrekkende fietser een heerlijke stad om een paar uurtjes te verblijven. Het heeft een prachtige kathedraal (van St Pierre et Paul; 13e - 17e eeuw). Hij stond weliswaar gedeeltelijk in de steigers, maar er was genoeg moois aan te zien. En van binnen...echt geweldig. Er werd prachtige kloostersamenzang gedraaid. Het was een puur genoegen om een tijdje in die kathedraal te blijven. Ik had gezorgd voor bewaking bij mijn fiets door een bedelaar een euro in de hand te drukken en hem erop te attenderen, dat hij dan wel bij mijn fiets moest blijven.



Vanaf de kathedraal ben ik ook naar de St Urbain-basiliek gewandeld. Jammer dat die net voor mijn neus dicht ging. Ik heb van de St. Urbain (13e eeuw) wel bijna alle waterspuwers gefotografeerd. Wat zijn die mooi en bijzonder.
















Voorbij Troyes werd het landschap heel anders. Veel kleinschaliger landbouw. Veel verlaten en ook vervallen boerderijen. Verwaarloosde landerijen. Minder gepoehah met kijk eens "ik heb de grootste....". Dichter bevolkt. Hogere heuvels met op de toppen vaak bos. Heel veel bloemen en vogels. Hier zijn de zwaluwen nog niet naar het zuiden vertrokken. Met deze temperaturen is daar ook geen reden toe.


Het is een beetje jammer, dat de wegen nu al een beetje beginnen te plakken. Het asfalt werd vandaag in de hete zon al op heel veel plaatsen zacht. Ik vraag me af, wat dat gaat worden als de komende dagen de temperatuur tot ver boven de dertig graden gaat stijgen. Voor zondag wordt 36 graden voorspeld. Morgen 29; zaterdag 31..........
Er zal dus nog meer gedronken moeten worden.
En misschien iets minder ver gefietst.

4 opmerkingen:

  1. Dag Johan , spannend hoor ! Troyes roept nostalgische herinneringen op , paar keer geweest , ook op een GR route (lang geleden ) je komt zo in interessante stukken Frankrijk ; daar heeft dit land een heel grote variëteit van ! Weer goede fotos erbij .Le Chene heb ik niet kunnen vinden ,ook niet op internet .Bonne route ! Joop en Els .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joop,

    Iki heb het desbetreffende bericht met behulp van een frans toetsenbord opgesteld. En het is me niet gelukt alle fouten eruit te halen. Le Chene is inderdaad niet te vinden. Maar het was Le Chêne. Dat kun je vast wel vinden.
    Ja, ik vond Troyes erg mooi. Maar Auxerre en Vezelay zeker ook.
    Inmiddels ben ik doodop (et is echt te heet) in Nevers aangekomen.
    Ik wil nu een rustdag inlassen en hoop wat energie op te doen. De hitte is slopend. ( er moet namelijk ook steeds geklommen worden en ik heb ook voortdurend tegenwind).


    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Johan, wat mooi om je verhalen weer te lezen. Geweldig dat je dit weer doet en mooie foto's. succes verder. Oot

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Johan, je hebt meer kijk op kerken dan op de landbouwactiviteiten. Wat jij meelfabrieken noemt zijn graansolo's waar het vele graan wat in deze streek geoogst is wordt opgeslagen. Het opslaan heeft twee redenen: het graan(met name tarwe) behoudt zijn kwaliteit en met het opslaan wordt voorkomen dat al het graan in één keer op de markt komt, dat drukt de prijs enorm. Door geleidelijke afgifte wordt de prijs behouden en verdienen de silo's zichzelf ruimschoots terug. Het is geen wedstrijd van wie heeft de grootste, het is puur overlevingstactiek.

    BeantwoordenVerwijderen