19 augustus 2012

18 augustus: Nivernais

Vezelay - Nevers: 96 km; totaal 926 km

Dit was een beetje te bar. 96 km gefietst in een slopende hitte. 37 graden. En de hele dag was het klimmen en dalen. Beklimmingen van soms een aantal kilometers, met stijgingen van soms 7 en 8 %. Dat is bij een temperatuurtje van 22 graden geen enkel probleem, maar bij een temperatuur van 37 graden slopend. Bovendien was er ook nog de hele dag een stevige tegenwind. Onderweg diverse keren in de schaduw gerust. Maar het mocht nauwelijks baten. In de hitte was alle kracht weggevloeid.
En de valkuil.......je kunt bij zo'n hitte nauwelijks eten. Het brood is droog. De boter vloeibaar en dus niet lekker. En de vloeibaar geworden kaas wil je ook echt niet eten. Het enige wat er goed ingaat zijn fruit, frisdrank, yoghurtjes en water. Maar daar trap je niet gemakkelijk heel veel kilometers mee weg.
Enfin, ik heb Nevers gehaald, maar vraag niet hoe. Toen ik er was aangekomen, vroeg ik me af, of ik ooit zo moe en uitgeput was geweest. Ik had maar een goede vergelijking.......van toen die keer dat ik twee jaar geleden in de bergen in Spanje verdwaald was. Toen was het ook zo heet en moest er ook de hele dag geklommen worden.

Maar laat ik toch maar niet klagen.......Ik heb 9 dagen gefietst en zit nu op ruim 900 km van huis. Het fietsen was over hyet algemeen heerlijk; echt sensationeel.... En afgezien van de hitte van de laatste dagen is alles goed gegaan. Ik heb nog geen enkele pech gehad (behoudens.........een van mijn fietststandaarden heeft het begeven; nu ik hier een rustdag heb ingepland, kan ik die wellicht repareren), had interessant ontmoetingen, meestal goede onderkomens, de route is qua natuur en lanschappen fantastisch mooi (soms vanwege het grote aantal beklimmingen een beetje zwaar), en ik heb ondertussen enkele prachtige steden bezocht, met daarin prachtige kathedralen, kerken, paleizen en parken. En dan verder onderweg die vele aardige dorpjes met soms bijzondere kerken, de vele kastelen, wasplaatsen, enz.  Alles tesamen zeer, zeer de moeite waard.
Wie de conditie heeft, kan ik de tocht aanbevelen. Bij een lagere temperatuur zou er waarschijnlijk nog meer van genoten kunnen worden en zou jezeker minder moe worden.

In het klooster in Vezelay heb ik met de Duitsers ontbeten. Er was vers stokbrood en verse koffie.
Rond half 9 vertrok ik. Toen was het nog redelijk fris. Maar de temperatuur liep snel op. 
De eerste 30 km was de route echt fantatisch. Zeer afwisselend landschap. Veel groen.  Er was een strak blauwe, wolkenloze hemel. Het was bijzonder helder. Misschien juist ook door de stevige wind. De kleuren waren extra helder en hard. Alles leek strakker tegen de lucht af te steken dan normaal. Er waren bijna zwarte schaduwen.



































Nog dicht bij Vezelay stopte ik in St Père om daar de 13e eeuwse kerk van de Notre Dame te bekijken. De kerk heeft een overdekte voorbouw, waar vroeger de pelgrims in konden slapen.  In de boogvormen van de voorbouw zijn arabische/moorse invloeden te zien. In Spanje ga ik dat nog vaker tegenkomen.


Een paar dagen geleden zag ik nog uitsluitend groen gras (met vaak veel bloemen) langs de weg. Nu na een paar zeer warme dagen zie ik op meerdere plaatsen verdroogd, geel gras. Ook de bomen, struiken, akkers en weiden krijgen een andere kleur. Ik zie merkwaardig veel afgewaaide, gele boombladeren op de weg. Misschien is dit niet alleen voor mij, maar voor de hele natuur een beetje veel van het goede.



Tussen Corbigny (koffie met taart) en Prémery fiets ik bijna 30 km over de D977b. Recht........ heuvel op, heuvel af.......een beetje saai. Maar ik heb in zoverre geluk, dat er op zaterdag veel minder verkeer op is als op een doordeweekse dag. Nu raast er maar zo nu en dan een auto langs.


In Lurcy-le-Bourg heb ik in bovenstaande 12e eeuwse kerk de koelte opgezocht. Bij de kerk hoorde vroeger een klooster, dat vanuit Cluny was gesticht. Maar van het klooster is niets meer te zien. De kerk is prachtig. Mooie kapitelen!! In de schaduw van de kerk wat proberen te eten (zie hiervoor....; lukte niet zo goed).

Na de stop in Lurcy-le Bourg hebben mij de resterende circa 40 km naar Nevers veel tijd gekost. Diverse keren in de schaduw in de graskant van de weg gezeten, lurkend aan een bidon, een beetje druivensuiker innemend, en daarbij dan wat koekejes gegeten en een muesli-reep. Tot overmaat van ramp bleek vlak voor Nevers de batterij van mijn GPS leeg te zijn. Daarom moest ik in Nevers een tijdje zoeken, voordat ik mijn (eenvoudige) hotel (hotel Verdun) gevonden had. Mijn kamer grenst aan een klein, koel binnetuintje. Daar kan ik zo inlopen (een kleine luxe). Bovendien ligt het hotel zeer gunstig ten opzichte van alle bezienswaardigheden. Die laat ik voor wat ze zijn tot morgen, de rustdag.

Hieronder nog 2 kapitelen uit de mooie kerk in Lurcy-le-Bourg.

6 opmerkingen:

  1. Hoi Johan
    Zo te lezen gaat het ondanks de warmte vrij goed en ook met je rug.Wat geniet je weer van al het
    moois op je fiets, je kontakten met iedereen die je ontmoet, de mooie kerken en natuur waar je langs komt. Heerlijk om dit alles weer te volgen. Het is hier in Nederland ook bijzonder warm waar wij wel van genieten maar vast niet iedereen. Met onze broer gaat het allemaal nog redelijk wel.Namens hem ook de groetjes en bovenal voorzichtig.
    Oke Johan geniet ervan en we blijven je volgen
    groetjes vanaf de madelief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Madelieven,

      Ja, maar het is nu toch eigenlijk te warm. Vandaag op mijn rustdag is het ook weer 37 graden. En ik heb zojuist het weerbericht gezien, de komende drie dagen zal het ook boven de dertig graden uitkomen.
      Pas in de tweede helft van de week zal het onweer losbreken. We krijgen dan een paar dagen regen en de temperatuur gaat dan zakken naar 26 graden.
      Ik zal vanavond een strijdplan maken. Misschien ga ik wat kortere afstanden per dag doen.
      Jullie lezen het wel.
      Alle goeds en groeten terug aan broer Piet.

      Johan

      Verwijderen
  2. Een mooie prestatie. Fietsen bij temperatuur van 37 graden is veel erger dan fietsen in de regen bij 18 graden. Je wordt gesloopt. De boter en de kaas smelten inderdaad. Reden om (bij deze omstandigheden) geen boter te gebruiken en droge worst ipv kaas te eten.
    Mooie aanleiding voor een rustdag. Mogelijk even naar Bernadette Soubirous en dan lekker eten in de stad. Helaas blijft het nog even erg warm en dan is het -zoals je schrijft- lastiger om te genieten van de omgeving. Desondanks, geniet van jaagpad langs het kanaal naar Gimouille, het acquaduct, Apremont en van alles verder richting St Amand.
    NB: heb je tip om een bedelaar een paar euro te geven verwerkt in mijn verhaal met Santiagotips.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag San Xacobeo,

    Ja ik heb vandaag veel gerust, veel gewassen (dus ook mijn 'nette' kleren en de belangrijkste bezienswaardigheden in de stad bekeken. Inderdaad ook even bij de "Espace Bernadette" geweest. Ik zit er vlak bij. Ik verblijf in een hotel aan de Rue de Lourdes.
    Het allermooist vond ik trouwens de St Étienne, die eenvoudige romaanse kerk uit de 11e eeuw. Sober, maar prachtig van lijn. Ook die prachtige kerk hebben we aan de monniken van Cluny te danken.

    Ja, en straks, als het iets koeler is, ga ik een prettig terras zoeken om te eten.

    En misschien moet ik me voorbereiden op nog meer warme fietsdagen. Volgens het weerbericht wordt het ook de komende dagen warmer dan 30 graden.

    groet,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Cluny. Bijna niet te bevatten welke invloed ze hebben gehad. Wat jammer dat er van het originele Cluny zo weinig over is. Maar je komt ze (de monniken van Cluny) 'overal' langs de Camino in Frankrijk en Spanje tegen. En ook ver daarbuiten.
      site: http://libro.uca.edu/frontier/bishko2.htm

      Ondanks de hitte, blijf genieten en rijd een tandje makkelijker.

      Verwijderen
  4. Hoi Johan, in Spanje zitten we al aan de zoveelste hittegolf, ik hoop dat het wat afgekoeld is als je daar aankomt. Een beetje rustig aandoen kan bij die temperaturen ook geen kwaad! Nog een tip: een klein flesje goede olijfolie kan heel goed boter vervangen, heb je geen last van dat smelten. Eventueel een klein beetje zouter op, heerlijk! Voor ons zit het er bijna weer op. Wij gaan woensdag de tegengestelde richting uit. We blijven je natuurlijk volgen, en als je nog wat te vertalen hebt...
    Rust ze lekker uit, hartelijke groeten, B & J

    BeantwoordenVerwijderen