6 september 2012

6 september: Over de Tierra de Campos

Fromista - Mansilla de las Mulas: 103 km; totaal 2446 km


De San Martin in Fromista vanuit mijn kamer vanmorgen om 7.30 uur
De contacten worden intensiever.
Ik ontmoet nu vaker ook mensen die ik al eerder ben tegen gekomen.
Gisterenavond was ik aan tafel in het hotel San Martin in Fromista tolk voor 2 groepen Duitsers (1 x 3 mannen; 1 x 2 vrouwen) en een Canadese, die Ierse van geboorte was en een Zuid Afrikaanse. Ik zat in het midden. De 3 Duitse mannen had ik al eerder op een terrasje bij San Juan de Ortaga gezien. Die (althans twee ervan; de derde is ondersteuner) lopen onwijs hard. Zoals gezegd is er een ondersteuner,, die de bagage vervoert, fourageert en de onderkomens regelt. Ze lopen tenminste 40 km per dag. Vandaag wilden ze 47 km lopen. Ze zijn vanmorgen om vijf uur vertrokken. (dan is het nog donkier; maar dan lopen ze met lampen op hun hoofd). Ik haalde ze vanmorgen om 10 voor elf in en toen hadden ze er al 28 km gelopen. Ze twijfelden er niet aan, dat ze vandaag de 47 km zouden halen. Vandaag liep trouwens een van de Duitse vrouwen met die twee mannen mee. De tweede Duitse vrouw moest met een grote bloedblaar even afhaken en ging vandaag met de ondersteuner mee in de auto.


















Vandaag heb ik ook een grote groep Zuid-Afrikanen en Australiers ontmoet; allemaal fietsers. Daar heb ik een tijdje op een terrasje mee gesproken. Een architect in de groep ontwierp ook ziekenhuizen. Dus ziekenhuisbouw en wat ik daarin gedaan had was ook even een onderwerp. Met Zuid-Afrikanen kan het gesprek gewoon in het nederlands plaats vinden. Ook bijzonder eigenlijk.
Ook deze groep fietsers hadden een begeleidster met auto bij zich. De fietsers hadden dus geen bagage op de fiets; alle bagage zat in de auto. En ze fietsten maar zeer bescheiden afstanden.
Dat ik deze Camino vanuit Nederland doe maakt wel indruk (eigenlijk in alle contacten; ook dat ik het nu voor de tweede keer doe).

Verder heb ik een tijdje (langzaam) meegefietst met een Duitse loper. Hij sprak me aan, terwijl ik me met zonnecrême aan het insmeren was. Hij kwam uit Heilbronn. Was net in juli jl als arts afgestudeerd en gaat in oktober a.s. in een ziekenhuis met zijn praktijk beginnen.
Hij vond de Camino lopen een mooie overgang richting werk, in zekere zin ook een afsluiting van de studie.
Ook (aan-) gesproken door/met een engels echtpaar, dat eigenlijk een Santos had willen aanschaffen, maar de aanschaf vanwege de kosten nog enige tijd heeft uitgesteld. Ze waren op de laatste vakantiebeurs in de Rai in Amsterdam geweest en hadden toen op een 'travelmaster' van Santos gezeten (zo eentje als ik heb) en waren meteen verkocht. Ze zijn er nu voor aan het sparen. Ze vroegen me het hemd van het lijf over de fiets. Ik kon ze er alleen maar positieve dingen over vertellen.

Vandaag heb ik absoluut lekker gefietst. Ik had het grootste deel van de dag een lekker rugwindje. En ik maakte mijn kilometers vandaag in een bijna volledig vlak gedeelte van Spanje. Echt even plat, of bijna even plat als Nederland. Dus het schoot wel lekker op.
Het was wel warm; maar de noord-oostenwind zorgde toch steeds ook voor enige verkoeling; en er werd regelmatig gedronken!

Maar gelukkig was er ook voldoende te zien onderweg.
Allereerst was er de Tierra de Campos zelf: uitgestrekte, bijna platte velden zo ver het oog rijkt. Bijna geen bomen. Bijna ook geen verkeer. Hier en daar Camino-lopers; meestal in kleine groepjes. Zo nu en dan een klein dorp, dat zich met zijn uitstekende kerktoren van verre aankondigt.


Ik stop niet bij alle kerken, wel bij de grote monumentale Santa Maria Blanca in Villalcázar de Sirga. Ik kan er dit keer helaas niet in. Maar alleen de buitenkant is ook de moeite waard. Een beetje een 'vestingachtige kerk, die in de 13e eeuw door de orde van de Tempeliers werd gebouwd. De kerk heeft een mooie met beeldhouwwerk versierde  hoofdentree.
(En er tegenover is een aardig café-restaurant waar ze goede koffie schenken).


Iets verderop in Carrion de los Condes was ook genoeg te zien: bij het begin van het stadje eerst de Santa Maria del Camino, een 12e eeuwse romaanse kerk. Helaas ook  gesloten. Het portaal van deze 'Santa Maria' beeldt  het verhaal uit van de honderd maagden, die ooit aan de Moren geschonken zouden moeten worden, maar die gered werden door een kudde woedende stieren. Een mooi verhaal.
Met enige fantasie zijn de maagden in het beeldhouwwerk van het hoofdportaal nog herkenbaar.














In het centrum van Carrion de los Condos was er verder nog de Santiagokerk, met ook weer zoveel - goed bewaard gebleven - beeldhouwwerk aan de voorgevel.




In enkele dorpen voorbij Carrion de los Condes kwam ik nog huizen 'in adobebouw' tegen. Huizen van leem vermengd met stro, soms afgedekt met een pleisterlaag. Er moet natuurlijk vaak worden 'bijgesmeerd'. Het waren in mijn ogen 'arme dorpen', zonder enige voorziening. In enkele ervan zijn nauwelijks verharde straten. In die dorpen is ook nauwelijks of geen bewegwijzering.
(dan kan het gebeuren, dat je een keer 10 km omrijdt...............jammer natuurlijk).

In Sahagún heb ik op het Plaza Mayor geluncht. Een gezellige plek met veel goed gevulde terrasjes (met ook veel Camino-lopers en -fietsers) en een middenpleintje waar 'schooljongens' een partijtje voetballen. Er zitten aardige pingelaars tussen.
In Sahagún neem ik vooral de tijd om de San Lorenzo en de San Tirso te bekijken. In beide kerken is mede de Madajarstijl herkenbaar. Prettig was, dat dit keer de San Tirso wel open was - en daar ben ik dan ook in geweest - en jammer is, dat de San Lorenzo is verstopt achter steigers en auto's. Jammer eigenlijk voor zo'n geweldig monument.


San Tirso
San Lorenzo






































Gisteren schreef ik, dat het te prijzen was, dat Spanje zo goed zorgde voor zijn monumenten.
Ik heb vandaag gezien, dat Spanje dat niet alleen doet, maar daar ook ruim middelen voor krijgt vanuit Europa. Bij minimaal 3 monumenten zag ik vandaag wat de Europese Commissie aan de restauratie van o.m. meer de Santa Maria la Blanca in Villalcázar de Sirga, de Santa Maria del Camino in Carrion de los Condes en de San Lorenzo in Sahagún bijdraagt. Dus in zekere zin betalen wij Nederlanders ook wat mee aan die Spaanse monumenten.



Na Sahagún lekker doorgefietst naar Mansilla de las Mulas. Daar kwam ik lekker vroeg aan. Helaas bleek het hotel, waar ik een kamer had gereserveerd eigenlijk buiten het gezellige Mansilla te liggen. Jammer.

8 opmerkingen:

  1. BESTE JOHAN

    BEDANKT VOOR JE LEUKE BERICHTJES.JE ZIET HEEL VEEL EN KOMT VEEL ANDERE MENSEN TEGEN .IK HEB EEN PAAR KEER GEPROBEERD OM TERUG TE MAILEN MAAR THUIS LUKT HET NIET ZO,NU ZIJN WIJ EEN PAAR DAAGJES BIJ JOLANDEAAN HET OPPASSEN EN NU WORDT IK EEN BEETJE GEHOLPEN,KEES EN JOLANDE ZIJN EEN PAAR DAAGJES WEG EVEN SAAMPJES .IK WENS JE NOG HEEL VEEL FIETSPLEZIER
    GROETJES WIM EN JOS

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim en Jos,

      Mooi dat het met hulp van waarschijnlijk Lars nu wel gelukt is.
      Dank voor jullie reactie.

      groet,

      Johan

      Verwijderen
  2. De laatste twee grote klimmen zijn binnen fietsbereik. Na Leon (of ga je onder Leon door?) volgt Astorga en 'dann geht's los'. Vanuit Mansilla moet Rabanal te doen zijn. Een dorpje dat 200% leunt op de Camino. Voor het geval je toch nog even Leon aandoet, morgen (vrijdag)avond is op de gevel van de San Isidorokerk een lasershow: "Reino de Leon". Deze 20 min show vertelt de geschiedenis van Leon via een creatie van Xavier de Richemont. Voor wie deze show wil zien: http://www.youtube.com/watch?v=JloZeHJP-Wg

    Ik zie blauwe luchten op de foto's en er hangt een hoge drukgebied; de klim naar Cruz de Ferro (1505 meter) en daarna naar O'Cebreiro (1300) zal geweldig mooi zijn (mits niet teveel wind tegen). Wie de Cruz de Ferro (nog) niet kent kan kijken op: http://www.youtube.com/watch?v=-TYRHRM48HU

    Naar O'Cebreiro met uitzicht op wegen die door de EU (deels) gefinancierd zijn. Europa betaalde niet alleen mee aan de restauraties maar ook aan de A6 (en andere snelwegen). Het is ze gegund!

    Geniet van het mooie weer en de mooie omgeving!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mat,

      Ja misschien zou Rabanal wel te doen zijn geweest, maar ik had ervoor gekozen in Astorga te stoppen. Mooi en gezellig plaatje, waar heel veel is te zien. Meer dan in Rabanal (in mijn ogen dan).
      In ieder geval is het me tot nu toe weer geod in Astorga bevallen.
      Ja, en morgen gaanh we dus klimmen en de dag daarna weer.
      Het wordt zeker warm; want de wind precies doet is niet zeker. Het laatste weerbericht, dat ik gezien heb, is daarover niet duidelijk.

      Het was vandaag ook al warm. Zie de blauwe luchten op mijn foto's. Maar morgen wordt het mogelijk nog een paar graden warmer.

      Mooi trouwens dat je voor de volgers zoveel informatie toevoegt

      groet,

      Johan


      Verwijderen
  3. Hallo Johan , als je het grootste deel van de dag achter de PC hebt gezeten , geboeid brieven van de Belle van Zuylen collectie uit merkwaardig gespeld Frans (1795) overzettend naar modern Frans ,op internet , daarna weer verkiezingsdebat en commentaar daarop ziend en lezend , is het een verpozing je opnieuw te volgen op je tocht , de vele ontmoetingen , de vreugde van de tweede keer ,het herkennen van plekken ! Die Zwitsers en Belle zelf schreven ook van die lange zinnen die ik daar wel in kortere splits .Je woorden en je fotos roepen veel op .Ik vermoed dat de feestelijke herinnering na terugkeer nog sterker zal zijn dan na de eerste keer .Moge het weer genadig blijven en je moed even groot .Hartelijke groet van Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Joop,

      Ik ben beslist ook benieuwd of de brieven nog nieuwe gezichtspunten op Belle van Zuylen opleveren. En ik zou het wel leuk vinden, om dat frans van Belle een keer te zien.

      Ik verblijf momenteel in Astorga. Ik er vanmiddag wat kunnen rondwandelen. Een heerlijk stadje met een prachtige kathedraal, een schitterend Gaudi-paleis (gebouwd voor een bisschop) en veel Romeinse 'sporen'; ook allerlei opgravingen.

      Morgen ga ik klimmen.

      groet,

      Johan

      Verwijderen
  4. Hoi Johan,

    Wat gaat het razendsnel,nog een paar dagen doorfietsen en je bent aangekomen. Ondanks de deja vu's heb je toch ook behoorlijk wat nieuwe en mooie ervaringen. Mooi te lezen dat je steeds meer lijkt te genieten van het buitenleven en lekker eten en drinken, zoals de Spanjaarden (en wij!) zelf ook graag doen. Heel veel plezier en mooi belevenissen. Hartelijke groeten, Ben & Josele

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Ben en Josele,

    Het Spaanse eten en drinken, en het fiets-/buitenleven bevalt me inderdaad prima.
    Het spaanse weer, de spaanse luchten, landschappen, dorpjes en stadjes, de vele prachtige monumenten, de daaraan verbonden geschiedenissen, die bijzondere kleuren hier, de droogte....het is allemaal anders en bijzonder.
    Ik heb verder het beeld, dat de spanjaarden heel redelijk met de crisis om kunnen gaan. Maar misschien is dat schijn.
    Maar het komt op veel plaatsen wel erg hard aan.
    Het aantalovernachtingen in hotels is de afgelopen 2 maanden (hoogseizoen) gemiddeld 25 % lager geweest dan een jaar geleden.
    De hotels zijn daarom naarstig hun prijzen aan het verlagen.
    Maar de prijzen zijn in mijn ogen al heel laag.
    Ik schreef al eerder, dat de Spanjaarden in hun restaurants eten voor veel te lage prijzen aanbieden.
    Ik heb vanavond in een driesterrenhotel het pelgrimsmenu gegeten. Dat kost € 10,--. Dat zijn drie gangen.....met een fles wijn, een klein flesje water en brood.
    Ze zouden veel meer moeten rekenen.
    Maar dat kan weer niet, omdat op heel veel plaatsen in de stad pelgrimsmenu's van vergelijkbare aard en kwaliteit voor hetzelfde bedrag worden aangeboden.
    De concurrentie is hier te groot.
    We spreken er na terugkeer met een fles wijn op tafel verder over.

    groet,

    Johan

    (het aangeleverde spaans kan ik goed gebruiken; het werkt!!)

    BeantwoordenVerwijderen