1 juli 2010

30 juni: Santiago de Compostela: rustdag

Vandaag heb ik echt proberen uit te rusten. Ik ben begonnen met goed uit te slapen. Ik werd pas rond 10 uur wakker. Na het ontbijt ben ik voorzichtig aan enkele stadswandelingen begonnen. Dan kom je vanzelf langs bijna alle hoogtepunten. Dan zitten er uiteraard wat doublures in, want de afgelopen twee dagen heb ik ook al het een ander gezien.
Deze stad is nog veel meer kerken-, klooster-, kapellen- en semanariestad dan Utrecht. Ik weet echt niet hoeveel kerken ze hebben, maar heel veel. En architectonisch zijn ze niet allemaal van het niveau van de kathedraal, maar zeker wel interessant. Jullie zullen begrijpen, dat ik niet de foto's van al die kerken en kloostesr in mijn blog kan opnemen.




















Het was tijdens de stadswandelingen overigens wel erg warm. Het was hier op het eind van de ochtend al 31 graden. Hittegolf dus. Je moest echt in de schaduw blijven en blijven drinken.
Ik heb ook de universiteit bezocht; zowel het oude senaatsgebouw, maar ook enkele faculteitebn, waaronder de facultei8t filosofie. Ik heb daar met enkele tweedejaars gesproken om na te gaan,of we al dan niet met hetzelfde bezig zijn. Maar dat is toch niet helemaal het geval. Zij hebben toch een behoorlijk andere opzet.







Ik heb zoals dat voor Spanjaarden gebruikelijk is ook maar een korte siësta gehouden. Aansluitend heb ik besloten mijn fiets voor een kleine beurt bij de fietsennmaker te brengen. Hij controleert mijn remmen, brengt mijn banden voorzover nodig op spanning; controleert mijn spaken en ketting, en stelt mijn versnelling zonodig wat bij. Als het vrijdag niet zo warm is, wil ik hier wel weer vertrekken en dus aan de terugreis beginnen. Ik zal morgen mijn zusje bellen. Zij pikt mij mogelijk in Frankrijk op. Er moet dus het een en ander afgestemd worden.












Ik heb me vandaag bewust een beetje uit het 'gewoel' gehouden om uit te rusten. Als je niet opppast ben je dag in dag uit met meer of minder bekenden allen maar door die stad aan het sjouwen, en voortdurend aan het drinken en eten. Als je wilt, kom je voortdurend bekenden tegen. Ook nu ik er minder op uit was, kwam ik bekenden tegen; het gemengd Belgisch-Nederlandse echtpaar, dat ik in Promista had ontmoet en met wie ik daar toen gegeten had.
Zij waren vandaag aangekomen. Ze wilden hun compostelaat halen en dan verder. Zij wilden door naar Finisterre.
Ik heb ook nog een moeder kunnen adviseren, die rond 12.00 uur haar dochter voor de kathedraal stond op te wachten. Die dochter zou vanmorgen uit Melide vertrokken zijn. Ja, dan zou de aankomst van die dochter nog wel even op zich  laten wachten. Zij kon dus rustig nog ergens in de koelte koffie gaan drinken.

Zo dag uitrusten was echt nodig, en is me goed bevallen.
Morgen ga ik me verder op de terugreis oriënteren

3 opmerkingen:

  1. Hoi Johan, ons berichtje van 28 juni is op een of andere manier niet doorgekomen. Daarom alsnog van harte gefeliciteerd met je aankomst in Santiago, een heel knappe prestatie! Het moet een glorieus moment voor je geweest zijn. Ondanks dat het je lang niet altijd meezat met het weer en de tegenwind (en het klimmen), is uit je blog goed op te maken hoe fantastisch je de reis hebt gevonden.
    Wij hebben genoten van je reisverslagen en de mooie foto's. Geniet zelf nog even uitgebreid van wat Spanje je te bieden heeft.
    Hartelijke groeten, Ben & josele

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Johan, ons berichtje van 28 juni is niet overgekomen om een of andere reden. Daarom alsnog van harte gefeliciteerd met je aankomst in Santiago, een heel knappe prestatie. Het moet inderdaad een glorieus moment voor je zijn geweest. Ondanks dat het je lang niet altijd meezat met het weer, de tegenwind en het klimmen, is uit je blog goed op te maken hoe fantastisch je de reis hebt gevonden.
    Wij hebben genoten van je reisverslagen en de mooie foto's. Geniet zelf nog even uitgebreid van wat Spanje je te bieden heeft.
    Hartelijke groeten, Ben & Josele

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ben en Josele,

    Ik heb jullie berichtje van 28 juni wel gezien en ik heb er bij mijn weten ook op gereageerd.
    Ik ga het controleren.
    Wat is Spanje een prachtig land!
    Vandaag regende het even te veel voor het mooie,
    maar verder vind ik het tot nu toe 'een land om veel van te houden'.
    Ik hoop jullie ook mondeling verslag te kunnen uitbrengen!

    groet,

    Johan

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen